Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 550d startar inte. HJÄLP!!

Produkter
(logga in för att koppla)

matildabj

Ny medlem
Min canon eos 550d startar inte, det händer ingenting när jag trycker på on-knappen. Trodde först att batteriet var urladdat så laddade det fullt men ingenting hände. Testade även det andra batteriet som jag har men kameran vill ändå inte starta. Har även testat att tagit bort objektivet och minneskortet för att se om den skulle starta då men den är stendöd. Vad kan felet vara? Har det hänt något med batteriluckan? Hjälp skulle uppskattas!
 
Tråkigt! Samma sak hände med men 500D, stendöd förutom autofokusen som surrade till då och då. Eftersom det kostar mer att laga än vad kameran är värd försökte jag öppna den och kolla efter fel men hittade inget som såg misstänkt ut. Alla kretskort, kondensatorer, lösningar och kontakter så fina ut. Pallade inte bråka mer med den så kastade den i tunnan :(
(hade såklart inte någon garanti kvar)
 
Matilda: har du provat att ta ut/byta klockbatteriet?

Tobias: Synd att du slängde en hög med reservdelar...

Klockbatteriet går inte att byta i dessa modeller . . . du måste bryta sönder hela kamurran för att komma dit, och när du väl har hittat det finns det inga utbytes att hitta. Funderar själv på att köpa en 70D nu för att i framtiden kunna komma åt klockbatteriet, om det skulle behövas.

Jag var så trött och sur på kameran så känslan av att skrota den var väldigt tillfredställande ;D
hade ju kunnat skänka den eller spara den men samlar inte på skrot, hade heller ingen lust att böka med posten. Tror iof att jag har 3st batterier kvar som jag inte har någon nytta av, laddaren lär väl även vara oanvändbar för mig. . . . någon som är sugen?
 
Så det finns alltså inte så mycket att göra med kamera då? Har den bara gått sönder helt plötsligt. Typiskt! Ska helt enkelt hålla mig till den analoga kamera i fortsättningen om digitala kan gå sönder så här enkelt....
 
Det kan inte vara den lilla "brytaren" som finns en vid batteriluckan och en vid minneskortluckan. Om något hänt där, tex piggen som ska trycka in brytaren är skadad eller gått av, så tror ju kameran att luckan är öppen. Då är kameran stendöd, iallafall mina, har ingen 550d. Det går att hålla in den lilla brytaren med en penna eller liknande för att testa om kameran går igång. Kan ju inte vara så dyrt att byta en lucka om så är fallet.
 
Klockbatteriet går inte att byta i dessa modeller . . . du måste bryta sönder hela kamurran för att komma dit, och när du väl har hittat det finns det inga utbytes att hitta. Funderar själv på att köpa en 70D nu för att i framtiden kunna komma åt klockbatteriet, om det skulle behövas.

Jag var så trött och sur på kameran så känslan av att skrota den var väldigt tillfredställande ;D
hade ju kunnat skänka den eller spara den men samlar inte på skrot, hade heller ingen lust att böka med posten. Tror iof att jag har 3st batterier kvar som jag inte har någon nytta av, laddaren lär väl även vara oanvändbar för mig. . . . någon som är sugen?


Det kan väl inte tänkas att du har kvar batterierna?
 
Min 600d va precis likadan. Jag tog och o slog med handflatan lite lätt och tog in och ut batteriet några gånger lika dant minnes kortet sen bytte jag objekt fram o tillbaka. Svårt och säga vad som va felet men hoppa igång gjorde den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.