Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon eos 550d eller eos 500d????

Produkter
(logga in för att koppla)

humzprouk

Ny medlem
ska nu köpa min första kamera och hade i princip bestämt mig för canon eos 550d som jag fått rekommenderad!! sen fick jag även syn på 500d och undrar vad det är som skiljer dom åt? vilken passar mig bäst som nybörjare? eller finns det kanske nåt annat jag ska kolla efter?? VÄLDIGT TACKSAM FÖR RÅD!! :)

De är väldigt lika men 550 är bättre på filmning och lite annat, köp den bästa du har råd med så kommer du inte att ångra dig!

Dessutom kom ju efterföljaren 600D ut häromdagen, den kanske kan vara något?

Satt i samma sitts som dig , valde dock 500d pga det lägre priset , trotts att jag blev avrådd ,,
Jag är i alla fall nöjd med min 500d . den räcer gott & väl till .
Jag gissar att den kommer att säljas ut inom kort nu när 600d lanseras .
Finns bra chans att fynda =)
Jag köpte min av fotokungen för 3900 kr demo /visingsex med full garanti , vilket jag tyckte var ett riktigt bra pris =)

Felet många nybörjare gör är att fokusera på vilket hus de ska köpa, inte på objektivet. De väljer det dyraste huset de har råd med och sen så köper de ett dåligt 18-55 som förstör hela kameran.

Gör tvärtom. Köp en EOS 500D istället för EOS 550D och lägg pengar på ett lite finare objektiv istället. Det kommer du att tjäna på (kanske inte rent pengamässigt men kvalitetsmässigt)!

Ha en bra dag! /Hannes

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto