Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 550D [ej längre rykte! /mod]

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle dock tro att priser hamnar på runt 7990-8490kr för huset i sverige och att 18-55 IS kitet hamnar en tusing ovanför. Nu menar jag vad den hamnar på i butik...jag VET vad rek prislistan säger. Det betyder att 50D hamnar i ett tufft läge...kanske finns en idé med namnet 550D? 500 + 50?

7D hamnade i ett läge där Canon saknade en kamera innan, och denna hamnar "mittemellan". Kan vara så att man mera "matchar" Nikons kameror. Det har ju varit sådant steg hela tiden mellan Nikon och Canon...Nu har man 7D emot D300s. 550D emot både D5000 och D90...där 50D låg lite "fel" kan man tycka och 500D matchade inte D90. Nu blir det "stångas" som gäller...om inte Nikon nu hittar på något...
 
För vissa är nog bra prestanda i ett litet format helt perfekt. Personligen vill jag ha ett rejält hus, med många rattar och knappar så jag slipper vara i menyerna för att ändra inställningarna. Så denna är inget för mig, men säkert för massa andra. Sänkt pris på 50d däremot, det skulle passa mig..
 
Att basera denna på 7D istället för att jobba vidare på det som fanns i 500D var lite överraskande. Undrar om det är pressen från Nikon och Sony som fått dom att ta i med storsläggan.

Och vad kommer att hända med 60D nu???
 
50d (60d) är ju en mkt rejälare kamera med fler rattar och knappar, vädertätning och mer att hålla i. 550d är inget jag är intresserad av med mina dasslock till labbar och jag tar mkt hellre en tyngre rejälare.

Att basera denna på 7D istället för att jobba vidare på det som fanns i 500D var lite överraskande. Undrar om det är pressen från Nikon och Sony som fått dom att ta i med storsläggan.

Och vad kommer att hända med 60D nu???
 
50d (60d) är ju en mkt rejälare kamera med fler rattar och knappar, vädertätning och mer att hålla i. 550d är inget jag är intresserad av med mina dasslock till labbar och jag tar mkt hellre en tyngre rejälare.

Absolut och är man lagd åt det hållet då tänker jag att 7D eller 5D II är alternativet naturligtvis eller är jag ute och cyklar?
 
7d är absolut det bästa alternativet men den är väldigt mkt dyrare än 40d/50d. Personligen har jag inte råd köpa 7d utan behöver mellanskillnaden till objektiv. Hade pengar inte varit ett problem hade jag däremot tagit 7d.

Absolut och är man lagd åt det hållet då tänker jag att 7D eller 5D II är alternativet naturligtvis eller är jag ute och cyklar?
 
Nu väntar jag på att 1001d skall komma..


Förmodligen är jag väl korkad, men hur fungerar Canons siffror? Vilket är bäst? Hur fungerar deras nuffror?

Vad är släktskapet mellan 5, 50, 450, 500, 550 och 1000 ?
 
... och man kanske ska påpeka att i serierna xxxxD, xxxD och xxD betyder högre nummer nyare modell. Men inte i den ensiffriga modellserien, där betecknar de olika siffrorna olika egenskaper.
 
Hej från en nykomling!

Ja håller på att uppdatera min kamera, kör 30d nu. Har varit inne på att köpa en 50d men såg nu denna nya. När man som ja inte filmar så mycket utan tar mest band bilder, djur etc. Behöver framför allt en snabb kamera. Nån som kan rekomendera vilken som skulle passa mej bäst? Negativt för mej med den nya verkar vara att man måste in i meny för att ändra, gillar bättre att ha knappar lättillgängliga.
Tacksam för svar!
 
Om det är väldigt viktigt att den är snabb och du inte behöver filma så tror jag 50d ger mest för pengarna. Men frågan om det blir så stor uppgradering från din 30d? Annars blir det ju 7d eller nya 5d om du vill känna stor skillnad från det du har.

Jag tror iof att 550d också är ett mkt bra köp, men den är ju lite slöare och utan de knappar du efterfrågar.
 
Ja håller på att uppdatera min kamera, kör 30d nu. Har varit inne på att köpa en 50d men såg nu denna nya.

Jag tror att man kommer att bli lite besviken på en kamera ur XXX-serien om man haft en (även en äldre modell) ur XX-serien tidigare.

Mitt högst amatörmässiga råd är att du går till en butik och klämmer lite på 550D och 50D vid samma tillfälle och jämför känslan i husen. Tycker du att din 30D är lite för tung och klumpig kanske du gillar 550D, men efter att själv ha haft först en 450D och sedan köpt en beg 5D, så måste jag säga att jag önskar att jag tittat på 40/50D innan jag köpte den lite plastiga 450D, oavsett hur fina bilder det faktiskt blir även från en 450D.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.