Annons

Canon eos 550 vs Lumix G2

Produkter
(logga in för att koppla)

sportgurun

Ny medlem
Jag är en stor vän av att läsa på (och vela) inför nya teknikköp. Nu har turen kommit till kameror:

Jag har blivit alltmer sugen på en systemkamera som kan filma med god kvalitet. Ni ser i rubriken hur tankarna hittills gått.

Det jag kan tänkas använda kameran till är
- fotografering/filmande av familjen, främst barnen.
- Sportmotiv: Jag spelar frisbeegolf och racketsporter. Det vore kul att få till både actionkort och trevliga videofiler
- Filma muntliga redovisningar

Det jag fastnat för med 550 är att Canon verkar ha många bra tillbehör och att just denna modell verkar bra för videosekvenser

Motförslaget (lumix) fördelar verkar vara smidigheten och möjligheten att fotografera mitt under filmandet. (Kan man det med 550?)

Någon som hunnit prova lumixen?

Tacksam för kommentarer!

Jag är en stor vän av att läsa på (och vela) inför nya teknikköp. Nu har turen kommit till kameror:

Jag har blivit alltmer sugen på en systemkamera som kan filma med god kvalitet. Ni ser i rubriken hur tankarna hittills gått.

- Sportmotiv: Jag spelar frisbeegolf och racketsporter. Det vore kul att få till både actionkort och trevliga videofiler

Det jag fastnat för med 550 är att Canon verkar ha många bra tillbehör och att just denna modell verkar bra för videosekvenser

Motförslaget (lumix) fördelar verkar vara smidigheten och möjligheten att fotografera mitt under filmandet. (Kan man det med 550?)

Tacksam för kommentarer!
Man kan fotografera under filmandet även på 550D (vad den nu ska vara bra för).
550D är bättre stillbildskamera, G1 är bättre att filma med.

Tacksam för kommentarer!

Jag har möjligheten att prova bägge två och ska säga att G2:an är väldigt flexibel när det gäller den vinklingsbara pekskärmen. OCH, framförallt när man filmar så är det guld värd för objektiven är helt tysta som standard och autofokusen fungerar utmärkt. på min 550D som jag tidigare ägde låter objektiven rätt mycket när man fokuserar. Kan åtgärdas med extern mic eller ultratysta objektiv, dock blir det en merkostnad. Sen är ansiktsigenkänningen klockren när man ska fokusera. Peka på objektet du vill fokusera på så sköter kameran om att hitta fokusen automatiskt. Bra när man filmer barnen!
:)

/Thomas

Intressant!

Tack för de snabba svaren. Menade Frocli att G2 är bättre att filma med än 550? (Du skrev G1).

I så fall tyder era gemensamma svar på att 550 är bättre för stillbild, G2 är bättre på rörlig.

Då är alltså mitt bryderi: Blir jag nöjd med G2 som stillbildskamera? Blir jag nöjd med 550 som "videokamera"?

Om det visar sig att jag inte får så mycket tid som jag hoppas till att leka, fixa och trixa, sitta med bildbehandlingsprogram: Kan jag rentutan få ett bättre resultat med G2, då den är mer lik en kompaktkamera?

Är det inte stor risk att skärmen på G2 blir kladdig, repig etc?

Jag våndas vidare lite till...

Tack för de snabba svaren. Menade Frocli att G2 är bättre att filma med än 550? (Du skrev G1).

I så fall tyder era gemensamma svar på att 550 är bättre för stillbild, G2 är bättre på rörlig.

Då är alltså mitt bryderi: Blir jag nöjd med G2 som stillbildskamera? Blir jag nöjd med 550 som "videokamera"?

Om det visar sig att jag inte får så mycket tid som jag hoppas till att leka, fixa och trixa, sitta med bildbehandlingsprogram: Kan jag rentutan få ett bättre resultat med G2, då den är mer lik en kompaktkamera?

Är det inte stor risk att skärmen på G2 blir kladdig, repig etc?

Jag våndas vidare lite till...

Jag har inte G2:an, utan GH1, men jag tror det är ungefär samma när det gäller bildkvalitén. Har också en 40D och har haft ett par andra Canon hus, så jag har lite att jämföra med när det gäller bildkvalité.
Ja, Canon'en har lite bättre bildkvalité. Det märks dock mest på höga ISO'n, det är där Panasonic tappar. Om du inte har för avsikt att köra mycket bilder med hög ISO tror jag du kommer bli lika nöjd med Panasonic'en.
När det gäller video är Panasonic bättre än Canon, och har en bra fungerande autofokus även under filmning. Här är jag mer tveksam till om du blir lika nöjd med Canon'en som videokamera.

Vad det gäller om du inte vill sitta i bildbehandlingsprogram skulle jag säga att det inte är någon skillnad, båda kamerorna tillåter att du gör anpassade inställningar för de jpg's de spottar ur sig så de ser ut som du vill ha dem.

Gällande repig bildskärm så kan du, om du vill, vända på skärmen så att säga, så skärmytan kommer in mot kameran och därmed är skyddad om du bara använder sökaren. Jag gillar det på min GH1.

En test på G2:an kan du läsa här:
http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_g2-review

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto