Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 50D vs. 550D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niz

Medlem
Hej på er!
Jag är precis på väg att inhandla min första systemkamera.
Jag har läst flertalet recensioner på nätet om 50D och 500D.

Jag var och klämde lite på 50D och 500D och 50D låg betydligt bättre i min hand. Då filmning är mindre viktigt för mig var jag inställd på att köpa en 50D. Men sedan tillkännagavs 550D och jag blev lite osäker igen. Haha. Så kan det vara. Ska iallafall känna på 550an också. Men.....

Vad tror ni. Kommer 550an att kunna mäta sig med 50D fotokvalitemässigt sätt? Eller får jag mer kamera för pengarna med en 50D?

Sedan är jag också osäker på vilket objektiv jag ska köpa med kameran. Vad är ett bra objektiv att starta med? För stad, natur, vänner och familj fotografering.
Kommer antagligen att komplettera med ett makro-objektiv längre fram.

Om ni har några åsikter tankar förslag får ni mycket gärna dela med er av dem.

Senast ändrad:
Fick idag hem mitt 50D och är helnöjd med det
Kommer ej ångra mig
Varför filma med en kamera har liksom inte förstått poängen med det

50D är en kamera, xxxD är inte alls samma sak. Sensorn är lika bra, men resten? Plasthus, ingen topdisplay, klent och rangligt med tunga blixatar, spegel istället för prisma, svårt eller omöjligt att byta mattskiva. Visst, så samma sätt att en Darcia är en bil och flyttar dig rimligt väl, men nog åker man hellre i en Volvo om man får välja även om den inte ser så mycket bättre ut i databladet.

valet är alltid fritt, och är man ute efter max sensor för minst möjliga peng så är xxxD eller xxxxD bra! att jag personligen alltid valt en 30D/40D/50D istället är en annan sak, men det är stor skillnad på känslan och med tanke på att det inte egentligen kostar mer med xxD husen så är det faktist för mig totalt oberipligt att Canon faktist säljer av xxxD, men det är såklart olika vad man vill ha.

Med batterigrepp på är väl 550D både större, tyngre och dyrare än 50D, så då förstår jag inte alls varför man skulle välja den kameran. (Ja, om det inte är filmningen man är ute efter förstås.)

50D är en kamera, xxxD är inte alls samma sak. Sensorn är lika bra, men resten? Plasthus, ingen topdisplay, klent och rangligt med tunga blixatar, spegel istället för prisma, svårt eller omöjligt att byta mattskiva. Visst, så samma sätt att en Darcia är en bil och flyttar dig rimligt väl, men nog åker man hellre i en Volvo om man får välja även om den inte ser så mycket bättre ut i databladet.

valet är alltid fritt, och är man ute efter max sensor för minst möjliga peng så är xxxD eller xxxxD bra! att jag personligen alltid valt en 30D/40D/50D istället är en annan sak, men det är stor skillnad på känslan och med tanke på att det inte egentligen kostar mer med xxD husen så är det faktist för mig totalt oberipligt att Canon faktist säljer av xxxD, men det är såklart olika vad man vill ha.

crop som crop, ska det vara på riktigt så köp en fullformat. Jag har haft en 40d tidigare, har en 500d, och dessutom 5d, både gamla och nya. är du nybörjare så köp 550d med gott samvete, visserligen känns 50d robustare bättre autofokus, snabbare och så, men å andra sidan är 550d en mer modern kamera med en bättre sensor, så känn på dem och låt hjärtat avgöra, du lär aldrig kunna se skillnad på bilderna i alla fall.

Med batterigrepp på är väl 550D både större, tyngre och dyrare än 50D, så då förstår jag inte alls varför man skulle välja den kameran. (Ja, om det inte är filmningen man är ute efter förstås.)

Pga att trådskaparen valde bort 550D för att den kändes liten i handen. Ville bara upplysa/påminna om att det finns batterigrepp att köpa.

har ägt min 550d i en dag nu. Vart ute och fotat och filmat idag och jag måste erkänna det är den bästa kameran jag någonsin kommer att äga. Byte upp mig från 350 och jag ser skillnad på kvalité och prestanda på långa drag. Köpte min på mediamarket(bra service och trevlig personal) Köpte ett kit 18-135 följde med. Ett utmärkt objektiv.

Det kan vara lite svårt att förklara för en nybörjare varför 50D är otroligt mycket skönare än xxxD. Jag har en 400D och en 40D och sedan jag köpte den större kameran har den andra legat och dammat. När jag väl testat lilla kameran så har den känts grymt långsam och jätteliten. Knapparna är inte över huvud taget anpassade för att använda manuella inställningar. Eftersom det inte finns något tum-hjul så måste man hålla in flera knappar samtidigt för att göra sina manuella inställningar - vilket är ett enormt stort minus för mig. Om du har planer för att begripa dig på slutare och bländare, exponeringskompensation osv så är mitt tips absolut inte xxxD.

XXXD serien har lite sämre tekniska specifikationer på samtliga områden än XXD serien. Många bäckar små... bilar en STOR å.

Bildkvalitén i sig skiljer sig inte. En perfekt tagen bild med stora kameran kommer inte vara bättre än en perfekt tagen bild med lilla. Men förutsättningarna för att få en bra bild med lilla kameran är mycket mindre.

Ett batterigrepp må göra kameran skönare att hålla i, men vad gör det i det stora hela. Greppet kommer inte förändra hastigheten osv.

Detta är vad jag tycker... men det är svårt att veta vad som är bäst för en nybörjare, och vilka visioner som personen i fråga har.

du lär aldrig kunna se skillnad på bilderna i alla fall.

Detta tycker jag är ett tämligen vagt argument. Kameran hjälper dig att få en bra bild. Alla kameror, till och med mobilkameror har förutsättning för att ta årets bild, men när man fotar vill man ofta ha så många förutsättningar som möjligt för att få till en bra bild.

Tack för era tankar kring ämnet.
Ska ner på stan i veckan och titta lite närmre och klämma lite på båda modellerna. När jag pratade med de anställda på Rajala så var båda jag snackade med helt överens om att jag borde köpa mig 550D. Men jag blev som sagt långt ifrån övertalad. Ni kör tvärt emot och rekommenderar 50D :).
Jag vet att det är en smaksak och att bilderna säkert kommer se bra ut oavsett vilket jag kör på. Men jag är lite ambivalent.

En annan sak jag inte förstår är hur 550D kan vara 1000 kronor dyrare med 15-85 objektivet än 50D med samma objektiv på Rajala.
Priset på enbart husen är nästan de samma med 50D som t.o.m. är lite dyrare. Förstår inte riktigt hur det går ihop. :)

Filmning är inte så viktigt. Visst det är säkert kul att leka lite med, men det är trots allt en kamera jag är ute efter.

Någon av er skrev att Autofokusen är snabbare på en 50D än en 550D. Hur mycket snabbare är den. Är det väldigt märkbar skillnad?
Någon annan i en annan tråd skrev något om "Micro of adjustment" angående objektivjustering. Att det fanns på 50D men inte på 550D. Vad innebär det och är det viktigt?

Troligen är 550D dyr för att det är en alldeles ny modell, tycker mig ha observerat att introduktionspriserna faller en del när det gått ett tag. 50D är väl så att säga halvgammal i produktcykeln. De beroende kameranördarna börjar redan spekulera och sukta efter 60D och kommer att kasta sig över den när den kommer även om det är dyrare att vara först.

Ibland undrar man lite hur han Canon tänker, 1000D kostade nästan lika mycket som en 450D när den kom, varför skulle någon köpa en sämre specad kamera för nästan samma pris som en bättre specad. Som jag förstått det så blev 1000D ingen större hit även om sensorn i den på DXO testsidan presterar i stort sett lika bra som de andra när det gäller möjlig teknisk bildkvalitet.

Oj. Om man fick 50D och 550D till samma pris och jag skulle ha en ny kamera skulle jag inte ens blinka. Oj oj, då känns det ju som rena kapet. Köp 50D!!

En annan sak jag inte förstår är hur 550D kan vara 1000 kronor dyrare med 15-85 objektivet än 50D med samma objektiv på Rajala.
Priset på enbart husen är nästan de samma med 50D som t.o.m. är lite dyrare. Förstår inte riktigt hur det går ihop. :)

Där har du förklaringen till varför de tycker du ska köpa 550D. Den tjänar dom mycket mer pengar på. ;)

Där har du förklaringen till varför de tycker du ska köpa 550D. Den tjänar dom mycket mer pengar på. ;)

Jo så är det nog, på nya modeller ligger man nära tillverkarens rek pris men efterhand pressas priset av konkurrensen mellan återförsäljarna.

Jag hade en 450D tidigare. Och nu i efterhand ser jag den som en liten liten pytte pytte mini-leksak då man har en 50D i handen. Ergonomin på 450d är ok. kanske tillomed bra i en 10årings händer.. Men är man inte extremt småväxt i händerna så känns den så fel i handen.

50D är sedan ett par resor bättre. Skillnaden på AF är som dag o natt exempelvis. Skulle inte för några pengar byta till en xxxD kamera igen.

450D har varit en storsäljare i Japan, har för mig at 2008 låg den på en ohotad dominerande första plats bland DSLR där.

För en finlemmad japansk ung dam med smäckra händer i normalstorlek så är 450D förmodligen en ganska stor kamera. En 450D kan tas med i nästan vilken väska som helst och även något extra modernt "plastigt" ef-s objektiv kan få plats utan att det tynger speciellt. Det blir ju fråga om en helt annan logistisk utmaning när det handlar om kamerahus modell oförstörbara tanks och "riktiga" objektiv som även kan användas att slå i spik med.

Även de billigare modellerna står sig bra på DXO-marks sensortester:
Clipboard01.png
dxomark.com

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar