Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 500d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hoffiee

Ny medlem
Hej! är ny här och har sökt men inte hittat någonting som jag själv tyckt varit nödvändigt, sen kan det säkert varit det men missat det på grund av min okunnighet.

Jag har alltid varit intresserad av foto och media men aldrig orkat börja med det riktigt men nu har jag bestämt mig för att jag ska inhandla mig en kamera.
Jag har kollat runt lite och har hittat en kamera som verkar passa mig rätt så bra, Canon EOS 500D.
Jag är både intresserad utav både foto och video och den har Hd inspelning vilket är bra. men till min fråga nu, Jag kommer troligtvis mest ta kort inom longboarding och vill veta hurdan kameran är på föremål som rör sig fort.

Är även öppen för förslag och tips då jag inte kan någonting rent ut sagt!

MVH Rickard

Jag kommer troligtvis mest ta kort inom longboarding och vill veta hurdan kameran är på föremål som rör sig fort.
Den är nog rätt okej, men betydligt bättre är "storebröderna" Canon 40D (kan inte filma) och 50D. 40D finns bara på beg-marknaden, men 50D kan man fortfarande köpa ny -- och den är billig! Hos Rajala kan man få 50D med normalzoom 18-55 och telezoom 55-250 för 9000 kr. Det är bara några hundralappar mer än vad 500D kostar med samma objektiv.

Videofunktionerna på 550 är mer avancerade är 500, skulle nästan satsa på en 550 om du tänker göra video också. Då får du manuell kontroll över videon. Annors är dom båda ruskigt bra kameror och skulle nog föredra dem över tex, 40D/50D eller dyl. i och med att dom saknar videon och 40 börjar snart vara tekniskt rätt utgående.

Canon 50D

Hej,
Canon 50 D är en mycket bra kamera som är robust och betydligt bättre vädertätad än lillebrorsmodellerna i 500 serien.
Sökaren är betydligt bättre då 50 D har prisma som inte 500 modellerna har.
Man kan inte filma med Canon 50 D.Är filmning viktigt så skulle jag rekomendera 7D , dyrare javisst men betydligt bättre än 500 modellerna.

Just nu är 50 D billig då 60D inte är riktad till samma kat3egori och man vill tydligen inte göra en kamera som blir för lika 7D.
50 D har ju dessutom ett täligare hölje än 500 serien.

Lycka till med köpet och fotandet, vilken kamera du än väljer.

Hälsningar
Stefan

Tack för alla svar!

Jag som många andra begränsas av priset! så kan nog inte tänka mig att lägga mer än 6000-7000 kr, det är det som gör det. och sen med objektiv och sånt kan jag inget om så några förslag på man ska ha för saker där med kanske?

Antar att det är med avsikt som du lagt den här tråden i kategorin "action, äventyr, sport".

Är du ute efter att plåta sport, så lär det löna sig att köpa ett lite bättre hus från början.
Ett annat alternativ är att satsa på 40D som du kan få billigt begagnad, och som är bättre för sportfoto än 500D.

Tack för alla svar!

Jag som många andra begränsas av priset! så kan nog inte tänka mig att lägga mer än 6000-7000 kr, det är det som gör det. och sen med objektiv och sånt kan jag inget om så några förslag på man ska ha för saker där med kanske?

Vad är det du skall fota? Skall du t ex fota racing så duger det med i princip vilken telezoom som helst eftersom det oftast sker i bra ljus och sporten är "förutsägbar".

Skall du däremot fota inomhussport som handboll, ishockey eller ridsport - ja då krävs det betydligt dyrare objektiv eftersom ljuset i hallarna oftast är mycket dåligt.

6-7000 för en sportfotograf är tyvärr en budget i minsta laget om du tänker dig att köpa nya prylar. Visst går det men som sagt, det beror på vad du skall fota och vilka krav du har.

500D är synnerligen kompetent och dessutom mycket smidigare att ha med än storebröder som 50D osv. AF är lite mer avancerad i exvis 50D men man kommer långt med den AF som 500D har. Det är inget fel på sökaren i 500D heller tycker jag, men den är uppbyggd med speglar ist..f ett prisma som i alla kameror i den här prisklassen.

500D fanns med kitobjektiv för 5000:- häromveckan, det är ett kanonpris på en bra kamera. 50D fanns (utan objektiv) för 7000:- rätt nyss och det får också betecknas som ett kanonpris. Men ska du köpa nytt med din budget blir det alltså en 500D.

Jag kommer till mestadels Fota Longboarding och skate eftersom det är mitt intresse till största del, kommer kanske bli något random foto på något random men det är la mest i brist på annat isåfall, Har kollat runt lite å hittat 550d, vill gärna ha Filmfunktion och 550d hade mer avancerad videoinspelning, blev mest intresserad av den för den kunde spela in i 50fps i 720p vilket ger lite möjlighet till slowmotion också.

Jag har en 500D som jag har fotat en del (tävlings)dans och handboll med. Lite filmande har jag experimenterat med också. Är överlag mycket nöjd med kameran för detta.

Använder en normalzoom 17-70/2,8-4 och en telezoom 70-200/4 och den orkar med ganska bra. I handbollen önskar jag mig lite snabbare sekvenstagning och visst skulle man ha 2,8 över hela linjen men det är ju dubbla kostnaden för det...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar