Annons

Canon EOS 500D eller Nikon D3100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Majaee

Ny medlem
Hej!
Ska köpa min första systemkamera nu.
Jag väljer emellan Canon EOS 500D och Nikon D3100. Vilken av dem är bäst? Vilken är roligast att fota med? Stora priskillnader på utrustning?
Jag kommer nog mest att fota porträtt och makro.

//Maja

De är liknande, om du känner någon som fotar med Canon eller Nikon, välj det systemet så ni kan dela objektiv.

Här är en liknande tråd fast det gäller 550D istället för 500D, dock skiljer det väldigt lite i pris mellan dem.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=127245

Okej, Tack!
Är det mer värt att köpa en 550D istället för 500D tycker du?
Är ju som sagt nybörjare men vill utvecklas och kunna ha kameran ett tag innan man växer ur den.
Nikon då. Är det någon annan kamera som är mer värd att skaffa?
Min bror har en Nikon D80, tror dock att man inte får låna några av hans objektiv.. hehe :p
Vilken av 550D och 500D är mest lik Nikons 3100?

Okej, Tack!
Är det mer värt att köpa en 550D istället för 500D tycker du?
Är ju som sagt nybörjare men vill utvecklas och kunna ha kameran ett tag innan man växer ur den.
Nikon då. Är det någon annan kamera som är mer värd att skaffa?
Min bror har en Nikon D80, tror dock att man inte får låna några av hans objektiv.. hehe :p
Vilken av 550D och 500D är mest lik Nikons 3100?

Ja 550D har både bättre sensor och ljusmätning än vad 500D har så jag hade hellre valt den. Det går även hitta Nikon D90 för bra pris nu eftersom D7000 har ersatt den. D3100 är en bra kamera och 550D är mer jämförbar än 500D tycker jag.

D3100 är Nikons billigaste med en del "besparingar" vad det betyder är ju ganska individuellt, 500D är ett steg upp från Canons billigaste, med mindre av "besparingar" och 550D har en rad förbättringar på det, bl.a. möjlighet till separat mikrofon, Canons billigaste 1000D har ett par år på nacken och saknar video, annars kan nog den vara lika bra, beror som sagt på vad man vill ha. Nikon har en nästan glömd modell mellan D3100 och D90: D5000, men den har svårt att hävda sig. Inte lätt att välja för en oinvigd, och lika svårt för andra att råda, "normal" fotografering med bra resultat klarar alla olika märken och modeller, det som skiljer är vad man vill ha däröver, för "proffsiga" egenskaper får man gå upp i prisklass, det räcker inte med samma namn på kameran som på proffsens.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar