ANNONS
Annons

Canon EOS 500D eller 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)

B-Hast

Medlem
Hej.

Det börjar bli dags att byta upp sig efter ha använt min trogan Canon EOS 350D i några år nu. Tanken är att sälja det kamera huset och sedan lägga på några tusen och få ihop till ett begangnat kamera hus. Då jag har ett 18-55mm och ett 70-300mm objektiv. Jag har fastnat för Canon EOS 500D och 50D men vet inte vilken av dom? 50D verkar mer proffsig och 500D verkar vara mer för den lite mer avancerade fotografen? Jag har ingen aning. Men på begangnad marknaden ligger dom på ungefär samma pris, vill helst inte gå över 6k.

Tacksam för eran hjälp :)

Hej.

Det börjar bli dags att byta upp sig efter ha använt min trogan Canon EOS 350D i några år nu. Tanken är att sälja det kamera huset och sedan lägga på några tusen och få ihop till ett begangnat kamera hus. Då jag har ett 18-55mm och ett 70-300mm objektiv. Jag har fastnat för Canon EOS 500D och 50D men vet inte vilken av dom? 50D verkar mer proffsig och 500D verkar vara mer för den lite mer avancerade fotografen? Jag har ingen aning. Men på begangnad marknaden ligger dom på ungefär samma pris, vill helst inte gå över 6k.

Tacksam för eran hjälp :)

50D är klart bästa på den nivå
och 500D är toppen på den nivå :)

50D är i princip mycket bättre, i princip är dem helt olika kameror.

Jag har fastnat för Canon EOS 500D och 50D men vet inte vilken av dom? 50D verkar mer proffsig ...
50D är tekniskt lite mer avancerad: snabbare, bättre AF, bättre sökare, bättre info och reglage osv. Men 50D kan, till skillnad från 500D, inte filma.

Det viktigaste är nog hur kamerorna känns i dina händer, så gå till en butik och känn på dem.

Vill du kunna filma så är det ju bara 500D som kan det. SJälv filmar jag inte, men jag föredrar det lite större och tyngre kamerahuset på 50D samr ergonomin i hur man hanterar inställningar m.m. Bägge tar bra bilder, så jag tycker du ska känna och klämma på bägge med objektiv på och se vilken som känns bäst för dig, hur man gör olika inställningar m.m och om det passar dig.

Jaha, och där var ju Erland snabbare att säga det jag tycker är viktigt.

Okej jag har en kamera butik här i närheten så ska ta mig dit någon dag. Men jag har en kompakt kamera som spelar in i 1080p och en video kamera. Så de kanske inte är de viktigaste att ha en video funktion. Men jag såg att 50D är ungefär dubbelt så tung som en 500D. Men 50D har inte Live View eller? De har jag inte på min nuvarande 350D heller men.

Okej jag har en kamera butik här i närheten så ska ta mig dit någon dag. Men jag har en kompakt kamera som spelar in i 1080p och en video kamera. Så de kanske inte är de viktigaste att ha en video funktion. Men jag såg att 50D är ungefär dubbelt så tung som en 500D. Men 50D har inte Live View eller? De har jag inte på min nuvarande 350D heller men.

50D har live view...

Den har ju inställningsratt och joystick precis som 5D och 1D.

Själv bytte jag från 50D till 5DMk2 nyligen och det var ju hur enkelt som helst att känna igen sig i menyer m.m.

Lite fler inställningsmöjligheter och funktioner, men uppbyggt på samma sätt.

Jo jag börjar bli mer såld på 50D men har den ändrats något under tiden? När kom den och så? Så om jag köper en begangnad så vill jag ju helst veta att de är samma specs. som står på Canons hemsida som gäller på den kameran jag köper :)

Den kom väl i Oktober 2008 har jag för mig.
Det har inte skett några förändringar vad jag vet annat än att firmware har uppdaterats ett antal gånger.

Okej de va ju bra att veta :)

Läste att 50D ersätter 40D, vad är de för skillnad på dom i de stora hela? Då jag garanterat kan få tag på en 40D billigare.

Efter att ha använt en 500D i ett halvår nu känner jag redan hur den begränsar mig, men det va ju min första DSLR å den va underbar att börja med...

Mitt nästa val blir nog en 7D, men visst, den är dyr...

Det intressanta med 500Dn är ju att den kan filma, men du pratar då om din kompakt, men ifall du nu filmar då och då med den kan ju 500an vara ett bra alternativ ändå, tänk att kunna filma med din stora glugg, det är ju just därför det är kul att filma med DSLR, du har friheten med gluggarna... men man måste alltid M fokusera på DSLR vid filmning, annars blir det bara skit...

JAg kan inget om 40D annat än att den har mycket sämre lcd-skärm bak på kameran. Bilderna den producerar kan du nog inte se skillnad på jämfört med 50D.

Xoffis sa:
Efter att ha använt en 500D i ett halvår nu känner jag redan hur den begränsar mig, men det va ju min första DSLR å den va underbar att börja med...

Mitt nästa val blir nog en 7D, men visst, den är dyr...

Det intressanta med 500Dn är ju att den kan filma, men du pratar då om din kompakt, men ifall du nu filmar då och då med den kan ju 500an vara ett bra alternativ ändå, tänk att kunna filma med din stora glugg, det är ju just därför det är kul att filma med DSLR, du har friheten med gluggarna... men man måste alltid M fokusera på DSLR vid filmning, annars blir det bara skit...

Jag filmar nästintill aldrig, och om jag gör de så är de bara ta upp mobilen. Jag bryr mig inte så mycket om kvalitén på filmerna. Och jag har dom flesta redgerings programmen hemma. Men som min foto lärare sa, att photoshopa en dålig bild blir fortfarande dålig men att photoshopa en bra bild kan bli hur bra som helst. Men video funktionen prioteras inte. Mest vilken av dom som är bäst kamera. Just nu lutar de åt 50D

SD40T-2 sa:
JAg kan inget om 40D annat än att den har mycket sämre lcd-skärm bak på kameran. Bilderna den producerar kan du nog inte se skillnad på jämfört med 50D.

Jo just nu lutar de åt 50D

40D har 10 megapixel, bakre LCD med lägre upplösning, lägre max ISO, ingen mikrojustering (men det fungerar inte så bra på en 50D ändå), ingen vinjetteringskorrigering, saknar ALO annat än i krumerlurlägena och så går det inte att skapa eller välja mappar själv.

Annars är det ingen större skillnad. Kamerorna är närmast identiska i storlek, bildkavlitén är likvärdig (50D har svårt att få ut det där sista av sin högre upplösning), AF nästan identisk (50D tar nytta av Digic 4 för att förbättra fokuseringen i lysrörsbelysning) och samma serietagningshastighet.

Med 500D kan du också ta bra bilder, och så långe det inte är snabb action, där hanteringen av kameran kan vara viktig, lär ingen se någon skillnad.

Behåll din 350D som reservhus eller komplement, när du behöver två kameror. Den är inte mycket värd ändå, om du försöker sälja den.

Sitter i sama sits som dig.
Har fastnat lite på 500d pga filmfunktionen.

Dock verkar det komma en 60d i vår, mera info kommer
nog om 2-3veckor.
Själv är jag allergisk mot att köpa en produkt som
är 16mån gammal när det skiter ut nya modeller hela tiden.
Då pratar jag inte om kvaliten vilket fortfarande är på topp.
Men vi pratar även värdet på kameren sjunker snabbare.

Sedan tror jag för dig är viktigt att ta steget så högt
du har råd med då du har en bra systemare innan.

Själv är jag allergisk mot att köpa en produkt som
är 16mån gammal när det skiter ut nya modeller hela tiden.
Då pratar jag inte om kvaliten vilket fortfarande är på topp.
Men vi pratar även värdet på kameren sjunker snabbare.
Å andra sidan kostar ju 50D några tusen mindre i dag än när den lanserades.

Jag hade 40D ett bra tag och köpte en 50D ungefär när de kom. Med 50D'n tog jag inte ens 300 bilder innan den såldes. Bruset är ju helt galet i den. Lyckligtvis släpptes 5DmkII några månader senare och jag hade tur som snabbt fick tag på den.

I mitt tycke så tar 40D bättre bilder, klart ok i iso 800. iso 800 på 50D är fasen inte snyggt. Skärmen är dock otroligt mycket bättre på 50D. De delar även samma batterigrepp och batterier vilket gör de delarna lite billigare på beg./piratmarknaden. Med axelremmen på 40D slipper du skylta med modellbeteckningen, något som blivit en patetisk trend på sista tiden :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar