Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 500d "busy flash"...

Produkter
(logga in för att koppla)

jeppe_lu

Medlem
Hej gott folk!
Mitt första inlägg här på fotosidan.... Be gentle!

Jag infröskaffade mig en eos 500 och har börjat leka lite med kameran, men när jag ställer in max slutartid, det är autofokus på så blixtrar det till lite i blixten men när kortet skall tas så står det "busy flash", vad gör jag för fel?

// Jesper

Vad hade du för inställningar utom 1/200s? ISO och bländartal samt hur mörkt var det?
Låters om blixten inte klarar leverera den effekt som behövs.

/Stefan

Jag hade 30" sek slutartid, ISO var på auto men landade på 100, bländartal kommer jag ej ihåg, men allt var på auto utom just slutartiden.
Det var mörkt ute, men tog kortet över området där vi bor. Lampor och dylikt, en stjärnklar kväll med måne osv.
Kan man gå runt problemet att blixten inte mäktar med?

// Jesper

Det låter som ett tillfälle där du inte borde ha blixt alls. Men det är svårt att säga definitivt, utan att veta hur du vill bilden ska se ut.

Egentligen ville jag bara ha en förklaring på vad just "busy flash" betyder...
Men det verkar som det är som Stefan säger, att blixsten inte mäktar med!

// Jesper

Du kan ta bort hjälpblixten till autofokusen. det är den som blixtrar till. Sen kan du sätta blixten i manuellt läge.

ISO 100 är ju rätt så dumt att använda om syftet är att få med så mkt bakgrundsljus som möjligt (med tanke på 30s exponering) och blixten är väl till för att frysa ett motiv nära kameran.

Högt ISO, Stor bländaröppning är det som gäller.

/Stefan

Det betyder att blixten är upptagen, alltså inte redo att fotografera med. Men så mycket engelska förstår de flesta, så jag trodde du snarare ville veta varför den ger det meddelandet.

En anledning kan vara att du försöker använda den till något den inte alls borde använts till, så den blir överansträngd. Då blir den upptagen för att den håller på att ladda, eller för att den har blivit för varm av kraftiga urladdningar. Det var därför jag ifrågasatte om du verkligen bör använda blixten till en bild i den stil du beskriver, för det verkar inte rimligt. Men det är omöjligt att svara på utan att se något exempel.

Kanske bugg eller liknande

Jag hade 30" sek slutartid, ISO var på auto men landade på 100, bländartal kommer jag ej ihåg, men allt var på auto utom just slutartiden.
Det var mörkt ute, men tog kortet över området där vi bor. Lampor och dylikt, en stjärnklar kväll med måne osv.
Kan man gå runt problemet att blixten inte mäktar med?

// Jesper

Kan ju vara någon av alla blixtbuggar som uppstår vid fotografering i mörker med den inbyggda blixten. Min 7D har också konstigheter för sig med felkomandot busy. Jag råkar ut för dessa ibland när jag fotar närbilder i mörker (nattfjärilar mm). Ibland blir det rena hallabalon i kameran som resulterar i bilder där jag får ett mörkt område i mitten på bilden (någon form av signalfel från sensorn?) , ibland blir det bara "busy" och lite väntetid. En hel del konstigheter som jag aldrig upplever med min 40D. Likande fel har en kollega råkat ut för med sin 40D (som han även fick utbytt en gång men ibland återkommer det även på den nya).
Ibland lever Canonklamerorna sitt eget liv... Om det är det du råkat ut för kan jag inte säga - kanske har du bara haft inställningar som gjort att blixten laddat ur fullständigt och behöver fylla på sin kondensatorer igen?!

ANNONS