Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag är en hobbyfotograf som gillar fotografera ibland. Inget märkvärdigt utan mest för skoj skull. Jag har haft en IXUS 750 som jag känner att jag växt ur och vill ha en riktig systemkamera.

Har hittat ett paket på cyberphoto med ett 450D kamerahus och med två objektiv:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=450D18250pac

Funderar även att köpa en riktig blixt till den också (Dörr DAF42/480 Ultra för 1950:) samt det mest tveksamma: Ett vidvinkelobjektiv (Sigma EX 20/1,8 DG) för 3990:-

Blixten:http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42C

Vidvinkelobjektivet: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=292073&infArtnr=450D18250

Hela "paketet" kostar 16 700:- (vilket jag tycker är övre gränsen för vad jag vill lägga nu)

Vill bara höra vad ni, som är mer erfarna, har att säga om detta kit. Mina främsta undringar är:

1) Är det värt att lägga "så mycket" pengar på ett vidvinkelobjektiv. Det händer ju att man fotograferar landskap och byggnader och jag undrar ifall ett sådant objektiv "betalar" sig då.

2) Man kanske skall lägga krutet på ett annat slags objektiv? Kanske köpa huset plus bara ett rejält objektiv? Samtidigt vill jag ha stor bred så att man kan fota alla möjliga saker, allt från festbilder i skumma lokaler till nyckelpigor i solsken ;)

Är rädd för att många bara skall säga "ja det är bara du som vet hur du vill ha det" eller "googla så hittar du massa information om dina frågor". Men det är inte därför jag frågar. Jag vill ha tips och era egna berättelser och åsikter. De flesta här är vana vid kameror och har kunskaper som man inte kan läsa sig till utan som man får genom erfarenhet.

Skulle vara jättetacksam om du kunde skriva några rader med några av dina spontana tankar

Tack i förhand

Det låter som ett bra paket, jag vet ingenting om blixten men 1500:- är den säkert värd. Lägg till en väska, ett minneskort och ett extra batteri så har du en bra början.

Det är mycket irriterande att bara ha ett batteri och upptäcka att man glömt bort att ladda det och vad gäller minneskort så skulle jag nog ta ett 4GB eller större.

Att ge råd om någonting att bära i är svårare först måste man bestämma sig för om man vill ha en väska eller en ryggsäck och sedan finns det otaliga varianter av båda. Om du har en vanlig liten ryggsäck runt 10-20 Liter eller så så duger den att bära sakerna i tills du bestämt dig vad du vill ha även om du får vara lite försiktigere eftersom de saknar stoppning. I värsta fall går det även använda en plastkasse även om det inte är min favoritlösning.

Angående sigma 20mm så skulle jag råda dig att vänta med den och alla övriga köp av objektiv tills du vet vad du behöver. Att köpa ett objektiv som bara blir liggande är alltid en dålig affär. Det kanske visar sig att det du behöver är ett stativ och inte ett objektiv, men det är sånt som du måste fotografera ett tag för att upptäcka. För nyckelpigor i solsken så bör du nog titta på ett macroobjektiv men du kommer som sagt att efterhand märka vad du behöver kompletera med.

Så köp nu paketet+blixt och ge dig ut och ta bra bilder och lämna pajkastningen om vilken kamera man bör ha till andra. Fler och bättre objektiv kan du köpa till eftersom behoven uppstår och ekonomin tillåter.

Om du köper en Canon så finns det några filmer som visar hur du använder den medföljande programvaran för att ta hand om RAW-filer på http://www.usa.canon.com/content/dpp2/index.html

Missförstånd?

Den vidvinkel du funderat på (20mm)ger dig mindre vidvinkel än zoomen 18-55
Så om det inte är ljusstyrkan du är ute efter så vänta med den optiken.
Min erfarenhet från "gamla 18-55", den utan IS, är att i området 18-28 så var den rätt hyffsat om man bländade ner till 6,3.

Tack så jättemycket för att ni tar er tid att dela med er era åsikter! Uppskattas verkligen

Missförstånd vet jag inte ifall det är. Snarare är det okunskap från min sida :) Är det så du säger så skall jag definitivt vänta med att köpa vidvinkel.

Hade fått för mig att man inte kunde jämföra mm-talet mellan vanliga objektiv och vidvinkel (alltså att vidvinkel hade ett eget sätt). Har jag fattat det rätt så ser man lika mycket med det andra objektivet bara det att vidvinkelobjektivet är bättre i "ljussynpunkt"?

Nya frågor som dyker upp:

1) Skulle det vara vettigt att byta ut 18-55 objektivet (för 1945:)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123619&infArtnr=450D18250
mot Tamron 17-50 (för 4220:)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750C&infArtnr=450D18250
Någon som vet något om detta eller som har någon åsikt om detta?

2) Vad för filter skulle ni rekomendera mig att köpa? Ett litet komplett filter-kit som gör att kameran presterar lite bättre. (Tänker nog köpa till de rekommenderade UV-filterna, mest för att skydda objektiven)

Uppskattar verkligen erat engagemang och kunskap!

är det någon större skillnad mellan EOS 450D och EOS 40D?

För det kamerapaketet(40D) är "bara" 4-5000 kronor dyrare.

Vad är det största skillnaden mellan de två?

Är skillnaden märkbar?

...någon som som kan något om dom?

Det var många frågor. Jag skulle nog ha vald ett 'paket' bestående av 450D och Tamronet som du nämnde. Sedan kan du avvakta och se vad du känner för i framtiden, zoom/fast, tele, ultra-vidvinkel eller makro objektiv.

UV-filter har jag slutat med. I bästa fall gör den ingen skada, i värsta fall försämras bilden. Största fördelen är om man vill sälja objektivet på begagnat-marknaden, där 'filter ingår som alltid suttit på' uppskattas. Jag har inte gjort en enda repa i ett UV-filter i mitt liv, och om jag gör en i ett objektiv så får jag väl ta smällen. Filter-eller-inte är väl en temperaments-fråga.

Det finns dock en del roligare filter som man kan sätta på som pol-filter, gradient-filter, färg-filter, IR-filter och annat som man kan roa sig med. Återigen skulle jag rekommandera att avvakta lite med dessa till du blivit kompis med kameran.

Skillnaden på 450D och 40D ligger främst i funktionalitet och kvalitets-känsla på huset. Teknologin är ungefär densamma. Som nybörjare får du massor med kamera i en 450D.

Hälsningar, Thorsten

I lager?

Hej!

Finns din kombination i lager? Cyberphoto verkar inte ha den i lager.

Utan telezoomen (ordinarie pris 2700) så verkar 450 plus normalzoomen finnas. Jag tror det är ett bra startpaket.

Sen finns begagnade zoom 70-300/IS på marknaden för 3-4000 kr.Minst klassen bättre än paketzoomen.

40D är tyngre,tät,lite större,semiproffskamera - men 450 är nyare och mer pixlar.

Jag tror att varken nyckelpigorna eller festen blir bättre med 40D och Telezoom utan sikta på 450D med kitobjektivet och utvärdera detta.

Ta Cyberphotos värdepaket så ingår minneskort och filter. Och spara resten av pengarna!

mvh/einar

Håller med föregånde talare. Köp 450D med kitobjektiv - och utvärdera sen vart du vill gå. Jag har haft min 450D i dryga månaden nu och är jättenöjd, mitt första steg blev ett telezoom (70-300IS) för ngn vecka sen. Så låt kameran hjälpa dig med dina kommande val... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar