Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

Minifotarn

Aktiv medlem
Som rubriken lyder så handlar den här tråden om Canon EOS 450D.
Jag har inte köpt någon systemkamera än, men funderar på en Canon EOS 450d. Jag har, som ni förstår, några frågor om kameran!

Är det en nybörjarvänlig kamera?
Vilket objektiv är det första man ska köpa om man bara köper huset?

Det var dom frågorna jag kunde komma på i skrivandets stund.

Tack på förhand, MVH Martin.
 
Har själv kameran och är väldigt nöjd med den. Jag tror egentligen att du kan köpa vilken instegskamera som helst och du kommer inte att bli missnöjd med den.
De mest populära som finns på marknaden nu är:
Canon EOS 1000D
Canon EOS 450D
Nikon D60
Pentax K-m
Sony A-200
Sony A-300
Sony A-350

tror inte jag glömde nån mkt viktig nu...

Men ett tips är att om du ska köpa en 450D, så vänta till efter att Canon presenterar sin nya kamera, om det nu skulle bli en 500D så kommer priserna på 450D sjunka en del.
 
Några bra första objektiv tycker jag skulle vara (som precis köpt mitt andra objektiv):
Makroobjektiv (ex. Canon EF-S 60/2.8 USM, finns massor av dem!)
Telezoom (Canon EF-S 55-250 IS är mkt prisvärd och bra)
Ljusstarkt, fast objektiv (ex. Canon EF 85/1.8 USM)

jag tipsar om telezoomen, eller en mix: telezoom med "fusk"-makro. Då finns det ett objektiv som heter Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro.
 
Några bra första objektiv tycker jag skulle vara (som precis köpt mitt andra objektiv):
Makroobjektiv (ex. Canon EF-S 60/2.8 USM, finns massor av dem!)
Telezoom (Canon EF-S 55-250 IS är mkt prisvärd och bra)
Ljusstarkt, fast objektiv (ex. Canon EF 85/1.8 USM)

jag tipsar om telezoomen, eller en mix: telezoom med "fusk"-makro. Då finns det ett objektiv som heter Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro.

Oj, Tack för så många tips!
Men är inte telezoom ett riktigt stort objektiv som mest används när man ska zooma långt?
Vill liksom ha ett "allround objektiv" funkar telezoom då?
 
Telezoom brukar man väl räkna objektiv som har lägsta brännvidd från 50mm och uppåt som. Telezoomar behöver inte vara jättestora, men man kan zooma långt med dom. Sedan bestämmer man själv hur långt man vill zooma och hur mycket det ska väga. De telezoomarna jag tipsade om är ungefär lika stora som ett kit-objektiv.
Sedan så är det ofta mycket bra att köpa ett kit-objektiv tillsammans med kameran. Till EOS 450D så är det objektivet Canon EF-S 18-55 IS som följer med. Mitt tips är att först köpa det och sedan känna efter vad du kan behöva. Jag tycker att man kunde zooma för lite mer endast 55mm.
 
Ska du ha en normalzoom för rätt peng så är ju det "kittade" 18-55mm IS, det bästa du får för pengarna. och när du köper kittat så blir det ju ännu billigare än att köpa löst. Vill man uppgradera så ser jag enbart 17-55mm f2.8 IS som alternativ, då de flesta konkurrenters ljusstarkare är utan bildstabb. Det trista med 17-55mm f2.8 är ju då priset istället. för det går på runt 9000kr.

Så mitt tips, köper du en 450D så köp med kittade objektivet, och köp sen istället till Zoom eller Macro om du behöver. Känner du att intresset är tillräckligt stort, och att du vill lägga mer pengar så är ju 17-55mm f2.8 IS riktigt bra!
 
Förutsatt att du inte har fotat innan och inte testat dina kompisars kamror så du vet vilken typ av objektiv du vill ha så har jag följande förslag.
Köp ett begagnat hus, 350D, 400D, 450D eller 30D. Du kan komma undan med ett sådant för runt 3000:- beroende på vilken av dom du väljer. Ingen av dom är en dålig kamera.

Idag släpper canon info om en 500D så det kommer finnas många som vill uppgradera. http://www.dpreview.com/news/0903/09032504canoneos500d.asp

Sen köper du ett billigt objektiv 18-200 t.ex. så kan du i efterhand titta på exifdata vilka bränvidder du tar kort på och köpa ett bättre objektiv i den rangen.

Det skulle göra att du totalt hamnar på kanske 5000:-
Då har du några tusingar att spara och kanske kan lägga till det dubbla och köpa ett nytt objektiv som passar det du använder om ett halvår. Alterativt så uppgraderar du till ett nytt hus.
Ditt nybörjarkitt kommer du kunna sälja utan större förluster om ett halvår till en ny nybörjare.
 
Jag har en 450d och detta var även min första systemkamera. Det är en väldigt bra kamera enligt min mening. Väldigt användarvänlig, inte alltför mycket funktioner men ändå tillräckligt för att du ska kunna utvecklas en bra bit med den.
Bra med pixlar, iso (ljuskänslighet) upp till 1600, 3,5 bilder/sekund (har jag för mig att det var). Om du ska köpa någon kamera så rekommenderar jag denna! Sen är det rätt schysst att köpa dig in på canon. Finns väldigt mycket objektiv, både begagnade och nya!

Sen det första objektivet du köper till: Jag tycker att du ska vänta ett halvår med att köpa ett till objektiv. Du kan omöjligt veta nu vad din stora passion inom foto kommer att bli. Köp därför en kamera och använd kitobjektivet. Efter ett tag så kommer du märka vilken typ av fotografering som är din genre. Fåglar, blommor, natur, insekter, gatu, porträtt, fine art nude???

Lycka till!
 
Jag har en 450d och detta var även min första systemkamera. Det är en väldigt bra kamera enligt min mening. Väldigt användarvänlig, inte alltför mycket funktioner men ändå tillräckligt för att du ska kunna utvecklas en bra bit med den.
Bra med pixlar, iso (ljuskänslighet) upp till 1600, 3,5 bilder/sekund (har jag för mig att det var). Om du ska köpa någon kamera så rekommenderar jag denna! Sen är det rätt schysst att köpa dig in på canon. Finns väldigt mycket objektiv, både begagnade och nya!

Sen det första objektivet du köper till: Jag tycker att du ska vänta ett halvår med att köpa ett till objektiv. Du kan omöjligt veta nu vad din stora passion inom foto kommer att bli. Köp därför en kamera och använd kitobjektivet. Efter ett tag så kommer du märka vilken typ av fotografering som är din genre. Fåglar, blommor, natur, insekter, gatu, porträtt, fine art nude???

Lycka till!

Tackar Anders!
Gillar folk som är så engagerade när dom svarar.
Det blir nog ett 450d-köp inom de närmaste veckorna, och det jag ska fota är mestadels natur. Dels för att jag har gillat foto sidan riktigt tidig ålder, och dels för att det kan höja mina betyg i bild riktigt rejält! ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.