Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 450D vs. Nikon D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nenoj

Aktiv medlem
Hej!

Jag antar att denna fråga säkert kommit upp flera gånger, men jag ställer den ändå.

Jag ska köpa en kamera inom kort och väljer mellan Nikon D80 och Canon EOS 450D. Jag har läst på om båda och till och med varit och känt på dem, men kan inte bestämma mig alls. Är det någon som har erfarenhet av dessa kameror? Spontant lutar det åt Canon, men det är mest pågrund av den stora LCD-skärmen, men det kanske är dumt att grunda allt på det. D80 verkar ju ha fått mycket bättre recensioner!

Vad tycker ni?

Eller är det till och med värt att köpa Nikons nyaste - D90? Den lär ju inte vara sämre än D80 på något sätt, PLUS att jag då får den stora LCD-skärmen och även 12,3 mpx istället för D80s 10,1. Dock är den dyr, men om ett par månader är den nog mer prisvärd.

Som sagt - vad tror ni?

Eller är det till och med värt att köpa Nikons nyaste - D90?
Om man har budget till det tycker jag det verkar vara en mycket bra och prisvärd kamera.

Ett annat alternativ är ju Canon 40D, som är bättre än både 450D och D80 -- men billigare än D90. Inte minst om man tittar på beg-marknaden borde man kunna hitta en 40D till mycket bra pris (eftersom många vill sälja nu för att byta till nya 50D).

Om man har budget till det tycker jag det verkar vara en mycket bra och prisvärd kamera.

Ett annat alternativ är ju Canon 40D, som är bättre än både 450D och D80 -- men billigare än D90. Inte minst om man tittar på beg-marknaden borde man kunna hitta en 40D till mycket bra pris (eftersom många vill sälja nu för att byta till nya 50D).

Ja, en D90 skulle sitta fint. Filmning vore nice!

I övrigt kan jag inte hålla med. 40D är inte en bättre kamera än 450D. 450D har fler pixlar och lite förbättrad Liveview mm som kanske en del finner viktigt. För mig är det oväsentligt jämfört med storleken, 450D är - för att vara en systemkamera - liten/smidig. Det avgör för mig - men inte för andra. En del påstår att den är så liten att dom inte kan hålla i den för "dom har så stora händer". Jaha...okej? Det finns en lista med features där 40D överglänser 450D på fler punkter än tvärtom. Men frågan är vad det betyder praktiskt när du väl är ute med din kamera och tar bilder. Med 50D kan du däremot vara säker på att bräda 450D på alla punkter. Utom en, storleken. Men frågan är vad som är viktigt för dig, gå till en butik och känn&kläm. Features kan du ju läsa om på nätet. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar