450D är ju såklart inte lika bra som de kameror som kan köpas nya idag men det är väl inget direkt fel på den heller. Eftersom du har fått den tycker jag att du ska börja med den för att "känna" lite på foto och vad du vill kunna göra osv.
Det som, ffa, är en nackdel med 450D jämfört med nyare kameror, är att den har mer brus på höga ISO-tal och är därför inte lika där man behöver skruva upp ISO-talet, (rörliga motiv i svagare ljus tex) men håller man sig på låga ISO-tal så kommer den att leverera fina bilder.
Först kommer jag att vara sådär lite tråkig och säga: Börja fota och se om du upplever dig begränsad och isf hur för att få reda på vad du ev ska köpa som nästa steg. Kanske är det så satt du ska satsa på någon annan typ av kamera, tex en mer avancerad kompaktkamera eller en spegellös eller så är det helt rätt att börja bygga ett system på Canon APS-C.
Nedan kommer, hur som helst, lite möjliga alternativ att göra av med pengar.
Jag antar att det objektiv som finns med är någon av Canons 18-55
r. Beroende på vilken version det är så kan det vara alltifrån rätt kass till helt okej.
Att ha en bra och någonlunda ljusstark normalzoom är användbart och är något som du skulle kunna använda på framtida kameror åxå, så länge den framtida kameran är en Canon med EF-S.
Om du känner att du har pengar som som du vill göra av med på en gång skulle jag därför föreslå att köpa en bättre normalzoom, tex Sigma 17-50/2.8 OS HSM. Då blir det lite roligare att fota.
Ett annat alternativ, om det är en av de bättre versionerna av 18-55:an som sitter på kameran, är att istället komplettera med en ljusstark fast normaloptik. Här finns ju ett par olika alterantiv. Sigma 30/1.4 som finns i två versioner, Canon EF 35/2 i någon version, nytt eller begagnat. Nya är de kanske något dyra, IMO.
Det finns även ett budgetalternativ i Yongnuo 35/2 men jag tycker inte att det presterar tillräckligt bra på största bländare för att vara ett realistiskt alterantiv, utan då är det nästan vettigare att kolla på Canons EF-S 24/2.8 istället, även om det är lite mer vidvinkel än vad man normalt sett kallar "normalobjektiv". EF-S 24/2.8 är en lite trevlig optik som både är väldigt kompakt, tar bilder med bra kvalitet och som inte kostar så mycket.
Många säger att "EF 50/1.8 måste alla med en Canon-kamera ha!".
Jag håller inte med. Det är mycket bildkvalitet för pengen, definitivt, men det är lite för lång brännvidd för att vara sådär himla användbart på en 450D (eller andra kameror med APS-C-sensor) så om du inte vet att du kommer fotograrera mycekt porträtt (vilket den är ganska bra för) så skulle jag nog hållit lite i pengarna där.