Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 40d hittar inte fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

sledman

Medlem
Som sagt när jag zommar med kameran så hittar den inte fokus (har inte testa med annat objektiv dock, har inget annat) undrar bara om någon vet om det är objektivet det är fel på elelr om det är kameran som spökar?

Som sagt när jag zommar med kameran så hittar den inte fokus (har inte testa med annat objektiv dock, har inget annat) undrar bara om någon vet om det är objektivet det är fel på elelr om det är kameran som spökar?

Hej !

Vilken fokus mode använder du ?

--------

Ta en gummiblåsmoj ( ej munnen ) och blås rent fukusögonen,
de sitter under spegeln i spegelhuset.

Prova med annat objektiv, prova objektivet på annan kamera.

------

Beskriv gärna lite mera vad som händer, ex om kamran
gör nån fokussökning över huvud taget, eller nått annat konstigt.

Det finns några mystiska inställningar under Cf-menyerna,
återställ gärna dessa till orginalinställningar.

//MW

Hittar den fokus innan du zoomar med objektivet (zooma med kameran går ju inte) då?
Hur står avståndsinställningen innan du försöker köra autofokus? Nästan rätt eller helt fel?

Jag hade typ samma fenomen med mitt gamla 70-200 4l, när jag zoomade in så "jagade" fokusen, fram och tillbaka, funkade bättre då jag zoomade ut, runt 70-80 mm. Jag hade garanti kvar så jag kunde bara skicka in det på renovering, sen blev det bra. Vet inte om du har den möjligheten, beror på hur gammalt det är, men ring intervision och beskriv felet, så får du höra vad dom säger.

// Reino

Har samma problem med ett gammalt EF50/1.8 (mk1) och det är något i objektivets elektronik som är knas. Tror den måste få nya komponenter och den reparationen lär knappast löna sig.

Tack för alla svar! Chansade på att köpa ett nytt objketiv och detta fungerade klockrent så det måste varit det gamla objektivet som var kaputt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar