Annons

Canon EOS 40D eller 50D

Produkter
(logga in för att koppla)
nej
de är tämligen likvärdiga.beroende på vilken rawkonverterare man använder så är bruset tämligen lika men med olika färgkaraktär.Se lång tråd om skilnaden mellan 40d och 50d här på fotosidan
DXO och print visar en liten fördel till 40d jämfört med 50d vad det gäller signal/brus
 
Senast ändrad:
Kan ha missat ifall någon redan skrivit det, men 50D har också mikrojustering för objektiv. Något jag själv skulle uppskatta massor just nu för tex mitt Sigma 30/1.4. Är inne på mitt andra ex efter justering och nu framfokuserar det.

- En riktigt bra funktion, speciellt för objektiv med stora bländare... :)
 
Kan ha missat ifall någon redan skrivit det, men 50D har också mikrojustering för objektiv. Något jag själv skulle uppskatta massor just nu för tex mitt Sigma 30/1.4. Är inne på mitt andra ex efter justering och nu framfokuserar det.

- En riktigt bra funktion, speciellt för objektiv med stora bländare... :)


Jo det är bra till fasta men till zoom eller normal i mitt fall suger riktigt mkt, Intervision fick ordning på detta det tackar vi för.

Nåt som de reagerade på var att huset var väldigt felkalibrerad även om det är svårt att veta vilka optik man ska ha. Det är nog många som går runt med sådana hus nog inte bara 50D
 
Undrade över en grej till. På min 400D har jag ett batterigrepp, och detta är ju väldigt subjektivt, men tror ni att jag behöver ett batterigrepp även till 40D/50D? Kameran i sig är ju lite större.

som du skriver en personlig smaksak. Jag köpte ett grepptill min 5D MKII då jag tyckte det var för litet, dock inte om man bär den på axeln mest och fotar lite, men om man fotar mycket en dag så tycker jag man behöver det.

Fast du kan ju alltid testa innan och köpa i efterhand.
 
Då räknade jag med att 40D... Istället fick jag en kamera med något snabbare sekvenstagning.
40D och 50D harvar genom bilderna lika snabbt. Däremot är 50D snabbare klar med att tömma bufferten, om man har UDMA-kort i kameran.
Den nya Digic-processorn klarar av att skyffla ut bilderna i samma tempo som i 40D, trots att 50D har 50% fler pixlar att betänka.
 
40D och 50D harvar genom bilderna lika snabbt. Däremot är 50D snabbare klar med att tömma bufferten, om man har UDMA-kort i kameran.
Den nya Digic-processorn klarar av att skyffla ut bilderna i samma tempo som i 40D, trots att 50D har 50% fler pixlar att betänka.

Appropå det. Med RAW+L som inställning, hur många 6.3/s-bilder orkar kameran ta innan den måste stanna upp och fundera? En f.ö. normalinställd 450D springer in i väggen efter fyra-fem bilder, och då med 4.5 b/s.
 
Appropå det. Med RAW+L som inställning, hur många 6.3/s-bilder orkar kameran ta innan den måste stanna upp och fundera?
Det beror ju lite på hur snabbt minneskort du har och hur bilderna ser ut, men min 40D brukar klara omkring 14 bilder. 50D ligger förmodligen på ungefär samma nivå.
 
Det beror ju lite på hur snabbt minneskort du har och hur bilderna ser ut, men min 40D brukar klara omkring 14 bilder. 50D ligger förmodligen på ungefär samma nivå.

Kör man enbart rå-format så fylls bufferten på ca 3 sek oavsett om det är xxxD, xxD, xD eller xDs. Sen beror tömningen av bufferten på hur snabb kameran är att skriva till minneskortet, som ju bör var snabbare än kamerans skrivkapacitet för att "flaskhalsen" ska hamna på rätt ställe (kamerans skrivkapacitet).
 
Senast ändrad:
40D och 50D harvar genom bilderna lika snabbt. Däremot är 50D snabbare klar med att tömma bufferten, om man har UDMA-kort i kameran.
Den nya Digic-processorn klarar av att skyffla ut bilderna i samma tempo som i 40D, trots att 50D har 50% fler pixlar att betänka.

Vad jag vill minnas så har 40D 6,5 bilder/sek men 50D 6,3 bps?
 
Vad jag vill minnas så har 40D 6,5 bilder/sek men 50D 6,3 bps?
Nä. Båda klarar 6,3 bilder/s, men på "40D-tiden" avrundade Canon till närmsta halva bild per sekund. De fick så mycket på huden för detta tilltag, trots att det matematiskt sett var helt korrekt, att när 50D kom var de noga med att specificera på tiondelen när.
 
Wilhelm, en aldrig så specialinställd 450D tar väl ändå inte mer än 3,5 bilder/s, eller hur?

Jag testade med RAW+L på två kameror, för att se hur många jag kunde ta innan de gick ner i tempo.

400D: 11 bilder
40D Low: 18 bilder
40D High: 16 bilder

Detta med SanDisk Ultra II kort i båda kamerorna.
 
Nä. Båda klarar 6,3 bilder/s, men på "40D-tiden" avrundade Canon till närmsta halva bild per sekund. De fick så mycket på huden för detta tilltag, trots att det matematiskt sett var helt korrekt, att när 50D kom var de noga med att specificera på tiondelen när.


Max. cirka 6,3 b/s (hastigheten behålls för upp till 90 bilder (JPEG) ¹ (med UDMA kort) enligt canon,s sida.

Sen hänger det oftast på vad för inställningar du kör med i huset kan jag tänka mig också.
 
Jo, fast ärade Wilhelm frågade efter RAW+Large Jpeg, så det var det jag provade. Det blir så många bilder att sudda bort igen om man ska testa enbart jpeg...
 
Wilhelm, en aldrig så specialinställd 450D tar väl ändå inte mer än 3,5 bilder/s, eller hur?

Jag testade med RAW+L på två kameror, för att se hur många jag kunde ta innan de gick ner i tempo.

400D: 11 bilder
40D Low: 18 bilder
40D High: 16 bilder

Detta med SanDisk Ultra II kort i båda kamerorna.

Sant 3.5 ska det vara, fingrarna snubblade till lite.

Tack för test! Hur jag än gör så går 450D långsammare redan efter 4 bilder RAW+JPG (du har samma minneskort som jag), medan 400D håller tempot i 11 alltså! Lite kasst av Canon faktiskt, undrar hur 500D är.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.