Annons

Canon EOS 40D eller 450D för samma pris. Vilken välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

LIH

Avslutat medlemskap
Hej jag är absolut nybörjare och skall införskaffa mig min första SLR kamera. Jag har mer lr mindre bestämt mig för att köpa en Canon EOS 450D men nu är det så att jag kommer resa på semester till USA och har då tillfälle att köpa min kamera där. Problemet är bara att 450D har inte släppts ännu i USA vid den tidpunkten. Så mitt val är antingen en Canon 450D med EF-S 18-55/3,5-5,6 IS för 8500SEK i Sverige eller så går jag upp ett steg och köper Canon 40D med objektivet EF-S 17-85/4-5,6 IS USM för 9500 SEK under min semster i USA.

Vilket skulle ni ha gjort? Jag får ju en vassare kamera och en betydligt bättre objektiv för nästan samma pengar. Men det som jag känner är emot mig är att 40D är betydligt större och tyngre samt kanske är lite mer riktat till proffs.

Tack för synpunkter :D
 
Till skillnad från objektiven så har du ingen världsgaranti på kamerahus, du måste skicka tillbaka till staterna vid ev. garanti-ärende. Förrutom hade jag valt en 40a, större, visserligen tyngre, men ligger mycket bättre i handen. Vad får dig att välja 450 framför 400, vilken du torde kunna få för en trevlig peng nu när den är på väg ut?
 
Om du nu vill ha en Canon så föreslår jag att du köper en 40d med 17-55/2.8 is istället.
Denna kombination hade jag med mig i sydamerika under 5v som backup till bla 5d.
Kombinationen är dock så bra att jag valde den oftare än 5d med 24-70 pga smidighet/tyngd samt att kontrasten/skärpeintrycket är mycket högt från 17-55.

Canon har två riktigt bra zoomobjektiv och som är riktigt bra tillsammams med en APS stor sensor , det ena är 17-55/2.8 is (endast för APS) samt deras zoom 70-200/4 is som fungerar utmärkt på APS eller med en 24x36mm stor sensor.
70-200 kan du få för ca 6500SEK i USA.
Se till att du får varorna med garanti som även gäller för Europa
Mikael