Annons

Canon EOS 40D eller 450D för samma pris. Vilken välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

LIH

Avslutat medlemskap
Hej jag är absolut nybörjare och skall införskaffa mig min första SLR kamera. Jag har mer lr mindre bestämt mig för att köpa en Canon EOS 450D men nu är det så att jag kommer resa på semester till USA och har då tillfälle att köpa min kamera där. Problemet är bara att 450D har inte släppts ännu i USA vid den tidpunkten. Så mitt val är antingen en Canon 450D med EF-S 18-55/3,5-5,6 IS för 8500SEK i Sverige eller så går jag upp ett steg och köper Canon 40D med objektivet EF-S 17-85/4-5,6 IS USM för 9500 SEK under min semster i USA.

Vilket skulle ni ha gjort? Jag får ju en vassare kamera och en betydligt bättre objektiv för nästan samma pengar. Men det som jag känner är emot mig är att 40D är betydligt större och tyngre samt kanske är lite mer riktat till proffs.

Tack för synpunkter :D
 
Till skillnad från objektiven så har du ingen världsgaranti på kamerahus, du måste skicka tillbaka till staterna vid ev. garanti-ärende. Förrutom hade jag valt en 40a, större, visserligen tyngre, men ligger mycket bättre i handen. Vad får dig att välja 450 framför 400, vilken du torde kunna få för en trevlig peng nu när den är på väg ut?
 
Om du nu vill ha en Canon så föreslår jag att du köper en 40d med 17-55/2.8 is istället.
Denna kombination hade jag med mig i sydamerika under 5v som backup till bla 5d.
Kombinationen är dock så bra att jag valde den oftare än 5d med 24-70 pga smidighet/tyngd samt att kontrasten/skärpeintrycket är mycket högt från 17-55.

Canon har två riktigt bra zoomobjektiv och som är riktigt bra tillsammams med en APS stor sensor , det ena är 17-55/2.8 is (endast för APS) samt deras zoom 70-200/4 is som fungerar utmärkt på APS eller med en 24x36mm stor sensor.
70-200 kan du få för ca 6500SEK i USA.
Se till att du får varorna med garanti som även gäller för Europa
Mikael
 
Om jag minns rätt kan man köpa till en världsgaranti för runt 600 SEK så det torde inte vara ett problem med garatin. Det är sant det du säger att 400D är väldigt intressant prismässigt(runt 3300 SEK) och med samma kitobjektiv som 40D kostar den 6300SEK. Men jag ogillar tanken att köpa det som har ersätts med något nyare och bättre. En psykologisk störning, jag vet :D



Mistah skrev:
Till skillnad från objektiven så har du ingen världsgaranti på kamerahus, du måste skicka tillbaka till staterna vid ev. garanti-ärende. Förrutom hade jag valt en 40a, större, visserligen tyngre, men ligger mycket bättre i handen. Vad får dig att välja 450 framför 400, vilken du torde kunna få för en trevlig peng nu när den är på väg ut?
 
macrobild skrev:
Om du nu vill ha en Canon så föreslår jag att du köper en 40d med 17-55/2.8 is istället.
Denna kombination hade jag med mig i sydamerika under 5v som backup till bla 5d.
Kombinationen är dock så bra att jag valde den oftare än 5d med 24-70 pga smidighet/tyngd samt att kontrasten/skärpeintrycket är mycket högt från 17-55.

Canon har två riktigt bra zoomobjektiv och som är riktigt bra tillsammams med en APS stor sensor , det ena är 17-55/2.8 is (endast för APS) samt deras zoom 70-200/4 is som fungerar utmärkt på APS eller med en 24x36mm stor sensor.
70-200 kan du få för ca 6500SEK i USA.
Se till att du får varorna med garanti som även gäller för Europa
Mikael

Intressant, men jag ser nu att vi har gått upp ett steg ytterligare ;) hehe... Det som är bra att handla allt i USA är ju att om man upptäcker att det var ett impulsköp är ju att man torde få tillbaka pengarna om det senare säljs.

Det jag kommer köpa i USA är ett kamerahus, ett zoomobjektiv, samt ett vidvinkelobjektiv typ Canon 10-22 (har alltid velat få plats med mer än vad som ryms på en vanlig kamera). Och det är just detta som jag ser mest fram emot med min nya SLR.
 
Jag skulle absolut köpa en 40d i USA. Dock skulle jag skippa 17-85 IS, den skulle jag inte lägga några pengar på alls. Köp bara huset och leta efter en Sigma 18-50 2.8 alt Tamrons 17-50 2.8 istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.