Annons

Canon EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutatmedlemskap120515

Avslutat medlemskap
Har precis vart och köpt den kameran :D

Tycker du att det är något spec jag ska tänka på?
Trodde man skulle kunna se på skärmen men det kunde man tydligen inte *blond* haha :)
Något du tycker jag ska tänka på??

/Julia
 
juliaindergand skrev:
Har precis vart och köpt den kameran :D

Tycker du att det är något spec jag ska tänka på?
Trodde man skulle kunna se på skärmen men det kunde man tydligen inte *blond* haha :)
Något du tycker jag ska tänka på??

/Julia
Det första borde vara att lära sig det manuella läget,ex. vilka tider du behöver för att få dom bilderna/effekten du vill ha och sen lära sig anpassa bländare och ISO efter det.
 
Läs manualen, kolla här på artiklarna och gå igenom de absoluta grunderna i fotgrafi. Kolla här på forumen, de flesta nybörjar frågorna finns redan besvarade både en och flera gånger. Kör du fast fråga här och få snabba svar.
 
Fotografera massor, ha kul ;-)
Testa olika inställningar så lär du dig massor. Några funktioner som jag använder mycket är INFO knappen till vänster om skärmen. Efter att jag tagit en bild tittar jag på bilden på skärmen (blå pil) knappen till vänster om skärmen. När man tittar på bilden kan man förstora genom att trycka (+) knappen vid höger tumme. Då ser man om bilden blivit skarp. Trycker man (blå pil) knappen igen ser man hela bilden igen. Sedan trycker jag på INFO knappen 2 gånger. Då ser man "histogrammet" (ett diagram) som visar om bilden har blivit rätt exponerad. De flesta staplarna i diagrammet ska vara samlade i mitten av diagrammet (oftast). Om någon stapel står helt mot vänster kant är bilden förmodligen underexponerad. Vid vänster kant överexponerad (delar av bilden är helt vita utan detaljer).

Om du är mycket rädd om din nya guldklimp och inte vill riskera repor på displayen kan du köpa ett displayskydd (billig plastfilm) som du "klistrar" på. På så sätt kommer displayen förbli repfri (jättelätt att repa annars).

På samma sätt kan det vara bra med et uv-filter på objektivet (alternativt ett motljusskydd) som skyddar den yttersta linsen på objektivet. En liten enkel kameraväska för förvaring är också bra. Alla de här små sakerna är relativt billiga, men gör att kameran håller sig fin och repfri länge.

Hoppas du får mycket glädje av din nya fina kamera.
Förresten, vilket objektiv köpte du till?
Ha det gott!
 
Ok...jag var bara lite nyfiken :)
Jag tycker det är ett bra objektiv (jag har också ett sånt). En sak som är bra med det är att det är litet och lätt. Därför är det roligare att alltid ta med kameran när man ska någonstans. Stora tunga dyra objektiv blir lätt liggandes hemma för att man inte orkar bära på dem.
Ett litet tips: Om det är bra med ljus ute och du vill ta så skarpa bilder som möjligt är det bra att ställa in bländaren på 8 eller 11. Dels blir framför allt kantskärpan och kontrasten i bilden bättre, dels få du större skärpedjup så att bilden ser skarpare ut.
Jag brukar nästan alltid fotografera med kameran inställd på "Av" på ratten på ovansidan. Då kan man ställa vilken bländare man vill ha, så väljer kameran rätt slutartid så att det blir bra.
ISO väljer jag 200 (tycker jag ger bäst resultat- skarpast bilder) om jag kan. Är det dåligt ljus får det bli 800 eller ibland 1600. Bättre att få en lite brusig bild än en som är underexponerad eller suddig pga skak.
Lycka till med nya fina kameran! :)
 
Får jag bara fråga. Hur ställer man in bländaren? Jag har inte fattat det när jag inte fick med varken svensk eller engelsk manual.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.