Annons

Canon EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Såg att nya 400D släppts och jag blev genast intresserad.

Någon här inne som har den?
Hur blir bilderna?

Är 400D något att satsa på? Passar nämligen både mina händer och plånbok ;)
 
Finns väldigt många trådar om 400d och om 350d, kamerorna är nästan lika dana.

Själv har jag en 350d och den får 10/10!

Sök i forumet och du kommer hitta info om kamerorna.
/Carl
 
Jag har 400D med batterigrepp, den absolut bästa kameran! (enligt mej):D
Den känns större än 350D och inte så ''plastig''.
 
Jag har en känsla av att begreppet plastig skulle kunna ersättas med epa, så slipper man blanda in vilket matrial kameran är gjord av. Visserligen härstammar begreppet plastig från plastens barndom innan palsten och dess tillverkningsmetoder var fullt utvecklade, med följd att prylarna lätt gick sönder av diverse olika skäl.

För att även härleda begreppet epa, kommer det från varhuskedja, Enhetsprisaktiebolaget, Epa, som inte direkt var kända för sin höga kvalité på varorna. När något var sekunda eller dåligt, kallades det helt enkelt för att det vara epa eller epigt. Ur detta begrepp föddes efter kriget begreppet epatraktorn, som var en ombyggd personbil, oftast av förkrigsmodell som fick användning inom jordbruket, som ersättning för den brist på riktiga traktorer som rådde under jordbrukets modernisering.

Om man idag vill uppleva varuhuset Epa, så finns de inte kvar, då de på slutet av 70-talet gick samman med Tempo i samband med att ägarna Åhlen och Holm, ÅH, (även känt som sucken) gick samman med konurenten Nordiska kompaniet, NK som ägdes/ägs (vill minnas att det är Johnsonkoncernen som ägde/äger NK) och övertog namnet Tempo som var NK:s kedja, som mer symboliserar tiden. Under 1986 bytte Tempo namn till Åhlens.

Idag har Tempo återupstått med bolagets ursprungliga logotyp som matbutik, inom forna ägarsfärens domäner.

Ber om ursäkt för denna utsvävning.
 
Kul och intressant läsning Roland. Jag misstänker nu att Enhetsprisaktiebolaget har återuppstått med namnet Biltema. :)
 
Tilläggas kan också att det inte är likadana hus. Jag har sett dem tillsammans och storleken skiljer något. 400:an är något smalare. Även ytskikten upplevs lite annorlunda. Om det är bättre eller sämre låter jag vara osagt.
 
Senast ändrad:
Jag har kollat runt lite på diverse tillverkare och detta är skillnaderna:

350: 127 x 94 x 64 mm
400: 126,5 x 94,2 x 65 mm

Vad är det som skilljer jo, 0,5 mm och 0,2 mm samt 1 mm, inte mycket enligt min smak, då skall inte en kamera se plastigare ut...

Jag tycker personligen att en blankare yta som 400d har så skulle kameran se plastigare ut!


Här kan ni se, om ni tycker att det är så stor skillnad:
http://kamerabild.mkf.se/ArticlePages/200608/24/20060824142129_ADF464/400D-350D-back-t.jpg

/Carl
 
Här är ett bra ställe för att visuellt se skillnaderna mellan 350D och 400D:
http://www.dpreview.com/articles/canoneos400d/page4.asp
Nästan längst ner på sidan finns en bild på 400D, gå med musen över så visas istället 350D.

400D tycker jag verkar lite "mer bullformad" och kan nog upplevas lite rejälare av den anledningen. Skillnaden i vikt på 15gram lär nog inte märkas.
Ytfinishen tycker jag är omöjligt att säga mycket om bara av bilderna. Måste man nog se live för att få en uppfattning om.
 
Till Fredriks försvar så sa han att den kändes plastig. Inte att den såg plastig ut .

Så det är lite svårt att kolla på bilder och avgöra vilken som har bättre känsla.
 
StaffanW skrev:
Här är ett bra ställe för att visuellt se skillnaderna mellan 350D och 400D:
http://www.dpreview.com/articles/canoneos400d/page4.asp
Nästan längst ner på sidan finns en bild på 400D, gå med musen över så visas istället 350D.

400D tycker jag verkar lite "mer bullformad" och kan nog upplevas lite rejälare av den anledningen. Skillnaden i vikt på 15gram lär nog inte märkas.
Ytfinishen tycker jag är omöjligt att säga mycket om bara av bilderna. Måste man nog se live för att få en uppfattning om.
Geppet ser bättre (större) ut. Känns det större också ? Det tycker jag är intresantast.

/ Erik
 
Det ÄR skillnad mellan husen (jag har haft båda i min händer samtidigt innan jag sålde min 350).

400:an kan nog upplevas som lite mer gedigen av de flesta men någon stor skillnad är det verkligen inte! Enligt min mening kan skillnaderna i "plastighet" knappast vara skäl nog för att välja den ena eller den andra.

Men för att svara på Camillas ursprungliga fråga - ja det är en bra kamera som kan ge bra bilder, allt till ett vettigt pris!


Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.