Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 400d vs 40d

Produkter
(logga in för att koppla)

mow

Aktiv medlem
Hej!

Jag som länge (ca 1 & 1 halvt år) har velat köpa mig en egen systemkamera ska nu göra det.Nu är tiden inne och jag ska köpa mig en kamera som kan plåta till mina slags bilder (tema/idé) som ni kan kolla på om ni inte fattar vad jag menar och jag funderar alltså på Canon eos 400d vs 40d,och jag ska ha en kamera med bildkvalité,den behöver alltså inte vara snabb.Och vad jag har fattat ger 400d lika bra bildkvalité som 40d?
Jag ska även köpa mig Canon EF 70-200 f/4L USM och Canon EF 28mm f/2.8.
Vilken kamera skulle ni tagit om ni vore mig och varför?

MVH Simon

Jag skulle försökt få tag i en bättre begagnad 20-30D om jag vore du, det är rejälare kameror en 350-400D helt enkelt, bildkvaliteten mellan kamerorna är likvärdiga om du inte pixelpeepar, men semipro kamerorna är roligare att använda och bättre att växa med, har du råd med en 40D så skall du naturligtvis välja den.

/kent

Om handhavandet och storleken inte spelar någon roll, skulle jag ta 400D. Det skiljer 5500:- kamerorna emellan, och för dom pengarna kan du köpa 70-200/4L IS istället för 70-200/4L utan IS.

Sen har jag hört att nya kit-objektivet ska vara riktigt skarpt. Så istället för 28/2.8 skulle jag köpa 18-55/3.5-5.6 IS som tom är något billigare än 28/2.8.

Bokeh skrev:
Jag skulle försökt få tag i en bättre begagnad 20-30D om jag vore du, det är rejälare kameror en 350-400D helt enkelt, bildkvaliteten mellan kamerorna är likvärdiga om du inte pixelpeepar, men semipro kamerorna är roligare att använda och bättre att växa med, har du råd med en 40D så skall du naturligtvis välja den.

/kent

Men 30d är väldigt likvärdig 40d?
Men jag har kollat på 30d och den skulle ju faktist räcka till mig,bildkvalitén kan ju knappt vara någon skillnad...

StaffanW skrev:
Om handhavandet och storleken inte spelar någon roll, skulle jag ta 400D. Det skiljer 5500:- kamerorna emellan, och för dom pengarna kan du köpa 70-200/4L IS istället för 70-200/4L utan IS.

Sen har jag hört att nya kit-objektivet ska vara riktigt skarpt. Så istället för 28/2.8 skulle jag köpa 18-55/3.5-5.6 IS som tom är något billigare än 28/2.8.
Men om jag köper 400d kommer jag köpa till batterigrepp och objektiven jag valt kommer jag inte ändra vilken kamera det än blir.Men du tycker 400d?

400D är en jättebra kamera, likaså 40D.

Bildkvaliten är likvärdig och nu när du har bestämt dig för de objektiven kommer båda kamerorna att prestera super!!

Du borde åka till exempelvis Media markt och klämma på kamerorna. Blir du förälskad i 40D:s grepp och utformning och känner att 400D:s grepp är för litet vet du ju vilken du ska välja! Testa även 400D med batterigrepp för det gör ju stor skillnad!

Sitter du på en budget som klarar av 40D + de objektiven du vill välja så skulle jag ha satsat på 40D. Just för att skön utrustning är roligare att jobba med. 400D är inte oskön men känns by far mycket plastigare.

Kom ihåg att känslan av sina verktyg är en av de största delarna i sammanhanget.

Mitchy skrev:
400D är en jättebra kamera, likaså 40D.

Bildkvaliten är likvärdig och nu när du har bestämt dig för de objektiven kommer båda kamerorna att prestera super!!

Du borde åka till exempelvis Media markt och klämma på kamerorna. Blir du förälskad i 40D:s grepp och utformning och känner att 400D:s grepp är för litet vet du ju vilken du ska välja! Testa även 400D med batterigrepp för det gör ju stor skillnad!

Sitter du på en budget som klarar av 40D + de objektiven du vill välja så skulle jag ha satsat på 40D. Just för att skön utrustning är roligare att jobba med. 400D är inte oskön men känns by far mycket plastigare.

Kom ihåg att känslan av sina verktyg är en av de största delarna i sammanhanget.
Men vad säger du om 30d?
Jag har kollat på 400d men jag tycker verkligen att den är för liten i bredden,40d är ju större i bredden (känns det som)
Men om jag köper 40d kommer den kosta ca 14000 med alla tillbehör,då det kanske är värt att köpa en 30d eller 400d?

En 30D är ju givetvis även det en ritkig bra kamera. Att den har 8 mpixlar gör ingen skillnad mot 10 som det är på 400D.

Länken fungerade inte för mig.

sök även på 400D vs. 30D på google. Då kommer du att få timmtal med bra och nyttig läsning

Mitchy skrev:
En 30D är ju givetvis även det en ritkig bra kamera. Att den har 8 mpixlar gör ingen skillnad mot 10 som det är på 400D.

Länken fungerade inte för mig.

sök även på 400D vs. 30D på google. Då kommer du att få timmtal med bra och nyttig läsning
Men vilken av dem två skulle du ta? (400d vs 30d)

Jag tror att det råder ganska stor enighet om att bildkvalitén i stort sett inte skiljer sig mellan 400D och 30D. Det som skiljer är att 400D känns mer som en leksak och 30D som en proffskamera, både i kvalité och handhavande. Jag valde en ny 30D över 400D och har inte ångrat det en sekund.

Jag skulle ha valt 30D eller 40D. Själv har jag 400D, inte för att den kändes bäst, utan att budgeten för en 16:årig kille inte är så stor.
30D och 40D känns som tidigare personer har sagt som en proffskamera och 400D som en leksak.

Kör på en beg 30D eller ny 40D om du har pengarna. Du betalar ju iprincip bara för kameran. Objektiven lägger du ju ut pengar på nu men du får också tillbaka större delen när du säljer dem.

Mitchy skrev:
Jag skulle ha valt 30D eller 40D. Själv har jag 400D, inte för att den kändes bäst, utan att budgeten för en 16:årig kille inte är så stor.
30D och 40D känns som tidigare personer har sagt som en proffskamera och 400D som en leksak.

Kör på en beg 30D eller ny 40D om du har pengarna. Du betalar ju iprincip bara för kameran. Objektiven lägger du ju ut pengar på nu men du får också tillbaka större delen när du säljer dem.
Men det kommer bli en 400d eller 30d,men är lite orolig för vilken ändå pga jag har verkligen inte fattat vad som gör 30d så mycket bättre.

Att hålla i en 30D är som att hålla i en proffskamera. 400D är mycket mindre och plastigare. 30D är inte bättre förutom snabbare fokus och 5b/s komntra 3b/s.

Det är helt upp till en själv vad man är ute efter.

Bokeh skrev:

/kent

Vad är pixelpeepar? Är det när man kollar i 1200% och letar efter jpg artefakter?

Mitchy skrev:
Att hålla i en 30D är som att hålla i en proffskamera. 400D är mycket mindre och plastigare. 30D är inte bättre förutom snabbare fokus och 5b/s komntra 3b/s.

Det är helt upp till en själv vad man är ute efter.
Men vilken brusar mest vida höga ISO?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto