Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 400D probs....

Produkter
(logga in för att koppla)

Patlin

Aktiv medlem
Hej!

Har bara lite undringar till er som har canon eos 400D.
Jag har märkt nu när jag fotat upp drygt 3 full laddade batterier att batteri mätaren står på fullt väldigt länge och när den sedan kommer till halv går det bara ta kanske 50-100 bilder innan batteriet tar slut.
Har inte tittat på mätaren i slutet men det har kännts som batteriet tar slut väldigt fort i slutet. Någon mer som har likadant?

Det har ävent hänt att det ibland inte går att focuser eller göra nånting med kamera, då har jag måsta vrida på zoomen eller ändrat nått annat för att det ska funka... Hänt för någon?

Sen en annan mindre viktig sak är rutan längst ner till höger på displayen. Där det står hur många bilder till man kan ta innan minneskortet blir fullt.
Jag har ett 4GB minneskort å ibörjan stog det drygt 1200 kort men nu när jag har fotograferat och sedan tagit bort korten från CF kortet så står det bara drygt 300 och det blir mindre och mindre.

Jag har firware 1.0.5 tror ni att det kanske hjälper att uppgradera till 1.1.0 trots att det inte är något av dom här grejerna som ändrats i uppdateringarna?
 
Senast ändrad:
batteriet är normalt, men att t ex zoomen inte skulle funka har jag inte upplevt.
det kan inte vara så att du ställt om till RAW el. RAW+jpeg i kameran? då får det plats ca 400 resp. 300 bilder. Det kan också hända att det lagt sig en 'trashes'-mapp på kortet som inte syns, men om du öppnar kortet i en dator ser du denna. du kan alltid prova att formatera kortet i kameran.
 
=)

Tack för svar =) När jag formaterade kortet i kameran så rymdes mer bilder =) så det har funnits nån backup på bilderna eller nånting som ni sa =)
Zoom grejen kan vara mycket trolig få tänka på det nästa gång =)

Ang batterierna, rekommenderar ni pirat batterier? om batterierna är CE-märkta och överspännings skyddade?
 
Har alltid kört med piratbatteri utan problem!
Har dock sett till att det funnits överspänningsskydd!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.