Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med Jim, varför två zoomar med samma omfång?

Jag skulle nog satsa på Fotokungen (http://www.fotokungen.com) och 350D-paketet med 18-55, 55-200 och batterigreppet (10990:) samt ett Sandisk Ultra 1 GB (995:). Det blir en i och för sig tusing dyrare och du får inte väskan.

Jag tycker att 350:an ligger bättre i handen med batterigreppet så jag skulle lägga pengarna på ett sådant i stället för dubbla "korta" zoomar.

Om sedan Canons gluggar eller om de som kommer i Pixmania-paketet är bättre har jag ingen koll på, så det överlåter jag till någon annan.

Håller med alla föregående talare, och vill även säga att batterigreppet är ovärdeligt när man väl har det! Testa tex att köra längre telezoomar på 350Dn utan batterigrepp det är näst intill döfött!

Så det ger bättre balans!

Här kommer mitt förslag! Undvik ljussvaga zoomar som kitobjektiv. Du kommer bara bli besviken. Blixten är inte heller något kul. En extern blixt ger så mycket bättre bilder.

Canon EOS 350D ,7640kr
SanDisk CompactFlash 512MB Ultra II, 514kr
Canon EF 50/1,8 II, 1124kr
Canon Speedlite 430EX 2695kr

Totalt: 11 973kr

Prisexempel från www.cyberphoto.se. Dessa har riktigt bra service.

Jag kör själv denna uppsättningen då och då. Har man detta som instegspaket köper man inte någonting i onödan.

Allt för många verkar vilja ha allt på en gång och det kan inte bli mer än fel.

/J

50 1,8 är verkligen en trevlig glugg, men en kitzoom är inte fel att komplettera med. Mycket glugg för pengarna, även om det finns otroligt mycket bättre grejor. Den är bra att börja med innan man vet vilka brännvidder man gillar bäst och ska satsa på.

Joel Höglund skrev:
Här kommer mitt förslag! Undvik ljussvaga zoomar som kitobjektiv. Du kommer bara bli besviken. Blixten är inte heller något kul. En extern blixt ger så mycket bättre bilder.

Canon EOS 350D ,7640kr
Canon EF 50/1,8 II, 1124kr
Canon Speedlite 430EX 2695kr

Totalt: 11 973kr

Prisexempel från www.cyberphoto.se. Dessa har riktigt bra service.

Jag kör själv denna uppsättningen då och då. Har man detta som instegspaket köper man inte någonting i onödan.

Allt för många verkar vilja ha allt på en gång och det kan inte bli mer än fel.

/J

håller inte med... en prime som första-glas är helt fel när den ger en fovcrop på 80mm... satsa på kitet innan du vet vilken väg du vill gå.

Jag köpte en 350d för några månader sen. Jag köpte inget kit utan köpte bara huset och komplterade sen med ett tamron 17-35 och ett batterigrepp samt en 420 blixt. Jag är otroligt nöjd med detta paket och måste hålla med tidigare "talare" att ett batteri grepp är ovärderligt.

hailstorm skrev:
håller inte med... en prime som första-glas är helt fel när den ger en fovcrop på 80mm... satsa på kitet innan du vet vilken väg du vill gå.

Jag föreslog bara ett paket i nästan samma prisklass som har potential att ta väldigt mycket bättre bilder.

Självklart menar jag inte att personen i fråga ska spatsera omkring med enbart 50mm för alltid. Vi vet ju inte så mycket om personen och om denne har tänkt sig en långsiktig planering av objektiv.

Ett annat förslag kunde vara:

Canon EOS 350D, 7640kr
Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di, 3998kr

Totalt: 12152kr

Jag köpte min 350D på Elgiganten...varför betala mera...7690:- med kitobjektiv.
Jag beställde den på lördag å fick den på torsdag...så inget krånel bed beställning heller.
Minneskortet köpte jag på www.plusfoto.se ...1Gb ultra 844:-

En liten översättning till svenska...

hailstorm skrev:
en prime som första-glas är helt fel när den ger en fovcrop på 80mm...

För de som inte förstår är detta alltså ett fast objektiv (fast = ej möjlighet att "zooma") som ger en brännvid på 80mm (Brännvid = utsnittet på bilden.. ju mindre värde destå mer vidvinkel och högre värde blir mer "inzoomat/tightare utsnitt")

Senast ändrad:
Joel Höglund skrev:
Jag föreslog bara ett paket i nästan samma prisklass som har potential att ta väldigt mycket bättre bilder.

Självklart menar jag inte att personen i fråga ska spatsera omkring med enbart 50mm för alltid. Vi vet ju inte så mycket om personen och om denne har tänkt sig en långsiktig planering av objektiv.

Ett annat förslag kunde vara:

Canon EOS 350D, 7640kr
Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di, 3998kr

Totalt: 12152kr

aaaa... jag förstod det :)
------------------
Jag kan om du är lite anti mot kitoptiken rekommendera Tokinas 19-35a...

Re: En liten översättning till svenska...

D Nilsson skrev:
För de som inte förstår är detta alltså ett fast objektiv (fast = ej möjlighet att "zooma") som ger en brännvid på 80mm (Brännvid = utsnittet på bilden.. ju mindre värde destå mer vidvinkel och högre värde blir mer "inzoomat/tightare utsnitt")

Nu hänger jag inte med? Vem hade inte förstått att ett fast 50mm inte innebär zoom-möjligheter?

Sedan är det väl inte sant att man direkt kan jämföra det med 80mm på en kamera utan "crop factor". Brännvidden är inte förändrad. Endast utsnittet. Dvs du har en beskärningsfaktor på 1.6. Inte brännviddsförlängning.

Skillnaden är istället att pixlarna fokuseras inom ett mindre område. Man kan nästan säga att kameran har skygglappar :)

/Joel

Re: Re: En liten översättning till svenska...

Joel Höglund skrev:
Nu hänger jag inte med? Vem hade inte förstått att ett fast 50mm inte innebär zoom-möjligheter?

Sedan är det väl inte sant att man direkt kan jämföra det med 80mm på en kamera utan "crop factor". Brännvidden är inte förändrad. Endast utsnittet. Dvs du har en beskärningsfaktor på 1.6. Inte brännviddsförlängning.

Skillnaden är istället att pixlarna fokuseras inom ett mindre område. Man kan nästan säga att kameran har skygglappar :)

/Joel

Killen har ju både rätt och fel och alla förstår vad han menar eller hur? Han säger att utsnittet blir snävare på en aps-c sensor och det är ju rätt (dock lite jidder om brännvidd)... lite tarvligt formulerat men fullt begripligt imo.

Ungefär som din förklaring med skygglappar faktiskt :p

Joel Höglund skrev:

/Joel

Jag försökte "översätta" Michaels ordval med "prime" och "fovcrop" i lite enklare termer för en nybörjare. Jag antog att trådskaparen var ny på detta så jag misstänkte att han kanske inte skulle förstå dessa uttryck.
Sen vet jag ju inte om min förklaring var den bästa men jag försökte förklara på ett sånt enkelt sett som möjligt :)

Förslag på objektiv

Hej

Jag köpte en 350 i maj i år. Jag valde bort kitoptiken, köpte till ett Sigma 18-125 DC istället och ett Canon 100-300 av den enklare sorten.Jag har sedan köpt till ett Canon 50/1,8 och ett Canon 17-40/4,0 L. Varför jag köpte 17-40/L 4,0 var för att jag i början inte var riktigt nöjd med Sigmat men har istället börjat att tycka om det mer och mer beroende på dess goda egenskaper som god skärpa och framförallt dess användbarhet (om jag reser någonstans och vill ha med kameran så tar jag bort batterigreppet och sätter på Sigmat och har då en liten och smidig kombination av kamera och objektiv med mig). Jag anser mer och mer att Sigmat är ett riktigt bra objektiv och kan rekommendera det som ett startobjektiv till att börja med. Sedan kan du fundera på om du vill byta upp dig och då till vilka objektiv (och summa pengar)

Hälsningar

HYB

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar