Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 350d vs 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

Bulldozer89

Medlem
Är på väg att köpa min första systemkamera. Har pratat med en massa vänner och dem förslår Canon. Men nu ar jag ett problem. Ska jag köpa 350d eller 400d. Vet inte riktigt hur stor skillnden är emellan dem båda. Sedan gör priset en stor del ( är student).

Bulldozer89 skrev:
Nej. Funderar på att köpa en ny 350. Har hittat via prisjakt.se flera som säljer 350d

its not worth it...

Köp 350D och ett par savetter och tvätta kameran ren (utsidan bara då) så känns den som ny

Då ska du köpa allt begagnat....

Canon eos 350D + 18-200 + 50/1.8 + 4gb CF minneskort osv

Jag var själv nyss i samma situation.
Det blev en ny 350 för 5,495:- (med väska) på Siba. Sedan har jag sett det på en annan kedja för 4,995:-
Med Canons "pengar tillbaka" hade en 400 kostat ca 7,200:- om jag köpt den på fotoaffären. Tyckte inte prisskillnaden var motiverad.
Nu, efter, 3 veckors fotografering håller jag med ovanstående. Köp begagnat och få råd med bra ojektiv,

Utan minsta tvekan, jag hade valt 400D, eftersom den har en mer exakt AF, i övrigt ser man knappast på en färdig bild, vilken kamera 350D/400D, som har används.
Troligen kommer Canon, snart, med en ersättare till 400D, kan heta 450D (?), kanske, kanske med AS/IS i kamerahuset.
350D kan köpas billigt nu, eftersom den är några år gammal, men fortfarande naturligtvis en kompetent kamera.
4.995:- eller 7.200:-, är det någon prisskillnad att räkna på, när kameran skall användas i flera år?
Normalen 1,8/50mm är ett "måste", fungerar till allt, från porträtt till landskap, ute/inne, skarpare än en zoom, kompakt!

Jordi skrev:
billig, plastig & lätt.

[Inlägget redigerat av forumvärd]

Vissa blir bra på att fotografera med sämre produkter. Så kameran är en liten del av en lyckad bild.

Du kommer med väldigt prosaiskt inlägg. Grabben har begränsad ekonomi, hjälp honom eller försvinn.

Damoor skrev:
Vissa blir bra på att fotografera med sämre produkter. Så kameran är en liten del av en lyckad bild.

Du kommer med väldigt prosaiskt inlägg. Grabben har begränsad ekonomi, hjälp honom eller försvinn.

Jag kompletterade Lars adjektiv ang. 1.8an.
"Skarpare än en zoom, kompakt"
med billig, plastig & lätt.
Två av dessa anser jag vara klart positiva, till skillnad mot din attityd.
Antar att du är nöjd med ditt 50 1.8.
Ang. kladd på huset verkar du ha mer erfarenhet av
det. (Om man läser ditt andra inlägg i den här tråden)

Jordi skrev:
Jag kompletterade Lars adjektiv ang. 1.8an.
"Skarpare än en zoom, kompakt"
med billig, plastig & lätt.
Två av dessa anser jag vara klart positiva, till skillnad mot din attityd.
Antar att du är nöjd med ditt 50 1.8.
Ang. kladd på huset verkar du ha mer erfarenhet av
det. (Om man läser ditt andra inlägg i den här tråden)

Varför skulle jag inte vara nöjd över 50/1,8 ? är ju bra med skärpa för de priset.

Har inget med min attityd att göra, är mer ohjälpsamma människor med onödiga kommentarer/inlägg. När en personen behöver hjälp, hånskratta inte då

larsborg skrev:
Troligen kommer Canon, snart, med en ersättare till 400D, kan heta 450D (?), kanske, kanske med AS/IS i kamerahuset.

Det finns väl inget som talar för att någon sådan kamera kommer under 2007?

Och så vitt jag läst så är Canon inte på gång med "AS/IS i kamerahuset" på systemkamerorna. Dom har ju sagt motsatsen flertalet gånger vad jag minns.

Eller har du nån information som inte vi har?

Det finns väl inget som talar för att någon sådan kamera kommer under 2007?

Och så vitt jag läst så är Canon inte på gång med "AS/IS i kamerahuset" på systemkamerorna. Dom har ju sagt motsatsen flertalet gånger vad jag minns.

Eller har du nån information som inte vi har?

Jag har inte skrivit när nästa konsument D-SLR från Canon kommer ut på marknaden, - men när den kommer, bör bli under en snar framtid, eftersom Canon 400D har nu dalat ordentligt i pris, ett litet tecken på att Canon vill hålla uppe sin marknadsandel!

Tror du alltid på vad en tillverkare säger, dvs. snack från marknadsavdelningen?
- AS/IS skall vi hos Canon alltid ha i optiken, det har vi tyckt är bäst!
Ingen tillverkare vill väl förstöra försäljningen på redan tillverkade enheter, t.ex optik med AS/IS, börja med diskussioner, att eventuellt kanske tänka om i sina konstruktioner?

Upp till ca. 300mm på optiken är det ingen skillnad vilken placering AS/IS har, i kamerahuset eller i optiken, båda två fungerar lika snabbt,- skillnaden är bara den att AS/IS i kamerahuset blir mycket billigare för köparen, än att betala AS/IS i optiken varje gång en ny optik skall köpas.
Över ca. 300mm på optiken, då är det bäst med AS/IS i optiken, där är den effektivare, hinner bättre med i vibbarna.
De flesta amatör fotografer har optik under 300mm.
De övriga tillverkarna har alla, nästan alla, placerat AS/IS i kamerahuset, det vet Canon, oxå!

larsborg skrev:

Jag har inte skrivit när nästa konsument D-SLR från Canon kommer ut på marknaden, - men när den kommer, bör bli under en snar framtid, eftersom Canon 400D har nu dalat ordentligt i pris, ett litet tecken på att Canon vill hålla uppe sin marknadsandel!

Jo, visst är 40D näst på tur. Eftersom jag inte sett eller märkt nåt av den ännu så är det inte en snar framtid för mig. Därav min fråga.

Definition helt enkelt...

larsborg skrev:

Tror du alltid på vad en tillverkare säger, dvs. snack från marknadsavdelningen?
- AS/IS skall vi hos Canon alltid ha i optiken, det har vi tyckt är bäst!
Ingen tillverkare vill väl förstöra försäljningen på redan tillverkade enheter, t.ex optik med AS/IS, börja med diskussioner, att eventuellt kanske tänka om i sina konstruktioner?

Upp till ca. 300mm på optiken är det ingen skillnad vilken placering AS/IS har, i kamerahuset eller i optiken, båda två fungerar lika snabbt,- skillnaden är bara den att AS/IS i kamerahuset blir mycket billigare för köparen, än att betala AS/IS i optiken varje gång en ny optik skall köpas.
Över ca. 300mm på optiken, då är det bäst med AS/IS i optiken, där är den effektivare, hinner bättre med i vibbarna.
De flesta amatör fotografer har optik under 300mm.
De övriga tillverkarna har alla, nästan alla, placerat AS/IS i kamerahuset, det vet Canon, oxå!

Jag har för dålig koll på vad "nästan alla andra tillverkare" har för hus. Men om jag inte missat allt så har väl inte nikon nån IS i husen heller?

Och i min värld så finns det egentligen bara två företag som är intressanta på DSR. Nikon och Canon.

Därför tror jag det dröjer. Precis som canon säger.

Men det är bara min åsikt.

Vi får helt vänta o se.. :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto