Annons

canon eos 350d minneskortläsare sönder?

Produkter
(logga in för att koppla)

klawida

Aktiv medlem
Jag behöver vaärkligen hjälp här. Jag hade köpt en canon eos 350d, den funkade perfekt allt gick strålande tills en tid. Men så sedan en dag bestämmer jag mig för att ta ut mitt minneskort ur kameran. När jag väl satte in det igen så gick det inte in helt. Jag tryckte lite men den sa emot, sedan så fick jag in kortet men då stod det "CF error" (compcact flash error) i den lilla displayen. Jag tar ut minneskortet, och ser att av alla de små kopparpiggarna som minneskortet måste gå in i, så har en böjts totalt neråt. Min fråga är jue naturligtvis vad skulle det här kosta att laga, går det på försäkringen? Vart kan jag göra det någon stans? Bra butiker? Etc Har nämligen ingen erfarenhet av sånt här.

Tack så mycket för ditt svar!
 
Kan du inte försöka böja tillbaka det då ?

Går det inte så lär det ju inte bli en dyrare reperation pga att du försökt fixa det själv eftersom stiftbryggan troligen måste bytas ut.

Troligen så har du försökt pressa i kortet åt fel håll, garantin lär inte gälla när det är du som gjort fel, du kan ju lämna in den där du köpte den, eller mycket smartare, skicka den själv till Canons närmaste serviceställe, det blir betydligt billigare, vilket ställe det är hittar du på deras hemsida, ring och prata med dom först så får du nog veta vad det kan tänkas kosta dig att få kameran lagad.

Har du en tillägsförsäkring (drulle) så gäller den nog, men frågan är om inte självrisken är lika dyr som att laga kameran i ditt fall, kolla upp det först.

Lycka till, tabbar gör vi allihopa då och då.

/kent.
 
Senast ändrad:
Jag har samma probem med min kamera. Det stora dilemmat är att inget av stiften är böjda utan allt ser normalt ut där man stoppar in minneskortet. Har testat med två olika CF-kort men får ändå upp "ERR CF". Vad kan det vara för fel då? Det dök upp efter att jag bytt från ett fullt minneskort till ett tomt mitt under en fotosession.

Hilfe bitte!

Kan det vara ett garantijobb? Hur länge har man garanti på Canon-kamerorna? Köpte den i Oktober 2005 från Zebra Media.
 
Det är väl tämligen omöjligt att pressa in kortet så djupt felvänt. Om ingen kan påvisa att det är fel på ditt korts kontakthylsor så måste detta väl gå på kamerans garanti. Stifen skall inte kunna vikas utan tydlig anledning. Skicka med kortet med kameran till Canon och ta det på garantin. Om de menar att kortet är felaktigt är det en annan story.
 
Tack för svaret. Problemet är väl att garantin gäller i 12 månader och att jag har haft kameran i 13-14 månader.
*Dunkar huvudet i väggen*
 
Jag kan stoppa in mitt kort åt båda hållen. När kortet är åt fel håll så startar inte kameran.Kortet går lika lätt åt båda hållen.
Kortet jag använder är ett Sandisk exreme 3.
 
Jag kan starta kameran och allt det där, kan endast stoppa i CF-kortet på ett håll.

Nu är kameran iväg på service så vi får se vad som händer. Typiskt att det ska hända 14 månader efter inköp = ingen garanti!

Köpte kameran genom företaget så dom vill inte ge sig något på garantin. Hade det varit privatperson så kanske dom hade kunnat fixa till det. Frågan är; vad är det för skillnad egentligen på företag och privatperson. Någon fysisk person måste ju använda kameran!

jaja.. någon tusenlapp fattigare så här innan jul har väl aldrig skadat :S
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.