Annons

`Canon Eos 350D för 3200:-, verkar lite mysko

Produkter
(logga in för att koppla)
Då man inte hittar nått på telefonnummret när man söker på hitta.se så skulle jag å det bestämdaste avråda till någon form av köp.
 
Japp sökte både på det (mobilnummret) och på Olofssons Elektronik som de kallar sig för och inget av dessa finns. Så något lurigt är det, med tanke på priset.
 
Billigt men ärligt?

Jag tycker att priset låter på tok för dyrt för att det ska vara en ärligt införskaffad kamera från säljaren. Och varför har den inte låda kan man fråga sig.
Men billigt är det. Skulle jag köpa den skulle jag hämta den och betala kontant.

I en annnan tråd var den en medlem som köpt sin 350D för 3500kr utan kvitto på torget i Malmö. Det vore intressant att veta var ifrån de kommer, men man kanske inte ska veta allt.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=37182&highlight=350d+and+pris

mvh Stefan
 
Re: Billigt men ärligt?

Hefa skrev:
I en annnan tråd var den en medlem som köpt sin 350D för 3500kr utan kvitto på torget i Malmö. Det vore intressant att veta var ifrån de kommer, men man kanske inte ska veta allt.

Har en viss misstanke om att han var ironisk ;)
 
Fel skrivning men ingen ironi

Nej någon ironi var det inte. Däremot skrev jag fel att det skulle vara dyrt vilket är det sista det är.

Vad gäller länken så finns en kopia på inlägget här.

3500:- av en kille på Stortorget i Malmö. Fick den billigare pga han hade slarvat bort kvittot. Helt ny i kartong. Han hade tydligen flera stycken, sålde dom pga felköp..

mvh Stefan
 
Ja, fast det säger väl inte att killen inte var ironisk när han skrev det där?

Jag menar alltså att personen som skrev det var ironisk, och inte du =)
 
Har också kollat lite och det enda som finns är JE Olofssons El i Ronneby. Så denna "Olofssons Elektronik" verkar inte vara riktigt riktig. Mobilnumret går till en kontantkortstelefon. Vilket företag använder det? Brännhett anser jag!
 
någon som varit i kontakt med säljaren? nån som till och med köpt kamera från honom?

skulle vara kul att höra om det är seriöst och om nån vågat sig på att beställa.
 
Man får två st träffar på Olofssons elektronik

Olofssons foto och elektronik LULEÅ
OLOFSSONS ELEKTRONIK SERVICE FÅKER

Båda är enskilda firmor, ingen av dem fyller år nu i april :) Så det är inte den typen av annons.
 
När jag sökte idag så går tel.nr. till ett personnamn i Boden(Norrbotten), men annonsen är registrerad för Kronobergs län.
 
"Så länge annonsen ligger ute så har vi kvar dessa kameror!" skriver han och att han har 12 st kameror, men för det priset han begär så borde de vara slutsålda vid det här laget.

Är det någon här på fotosidan som beställt av honom eller varit i kontakt med honom, vore kul att veta om de verkligen fanns eller som det mest troliga är att det är en bluffannons får någon som behöver lite extra pengar.
 
En annan grej som är konstig är att när man sökte på mobilnummret samma dag och dagen efter han satt ut annonens fanns det ingen på det nummret , varken då jag sökte på www.hitta.se eller eniro, men nu finns det helt plötsligt en kille regristerad på det mobilnummret.
 
Re: Fel skrivning men ingen ironi

Hefa skrev:
3500:- av en kille på Stortorget i Malmö. Fick den billigare pga han hade slarvat bort kvittot. Helt ny i kartong. Han hade tydligen flera stycken, sålde dom pga felköp..


Måste vara en kille med riktigt dåligt närminne då eller ?!?!?!
 
Har varit i kontakt med säljaren

Jag ringde upp säljaren som verkade mycket seriös, hade svar på alla mina frågor och dessutom gick med på postförskott så jag bestämde mig för att köpa kameran. Detta var den 21 april, han sade att han skulle skicka kameran dagen efter, men jag har fortfarande inte sett till någon kamera (onsdagen den 27 april). När jag sökte på internet på det nummer han angett i annonsen och fick upp ett namn och sedan sökte på det, kom det upp fem olika mobilnummer. Jag ringde upp vart och ett av dem idag, varpå alla utom ett gick till en svarare. Efter tredje försöket på det enda nummer där jag hörde att ringsignaler gick fram, svarade en person som lät väldigt märklig. Hans röst lät förställd och han svarade med att jag kommit till något slags företag som jag inte hörde namnet på (det var i alla fall inte Olofssons Elektronik). Jag bad att få tala med Lasse som jag tidigare hade haft kontakt med. "Lasse?" sade personen och mumlade något, du ska få pratad med ... "(hörde inte vad han sade varpå han började greja med luren). Sedan lät det som att jag pratade med en annan person, rösten lät t.o.m. kvinnlig till en början, men efter ett tag övergick rösten till det ohörbara mongoläge den hade haft i inledningen. Jag frågade om det hela var ett skämt, då sade han återigen att jag skulle få prata med någon annan, varpå han sade "Hallå, hallå" på ett sätt som om han skojade med ett barn, sedan lade han på. Efter denna obehagliga erfarenhet hoppas jag att det inte kommer något paket, vem vet vad det är i det? En skojare som den här säljaren verkar vara, vet man ju aldrig vad han hittar på.
 
"...gick med på postförskott..."

Sen när är det säkert?

Bättre att fråga om han går med på Blockets betalgaranti...inte 100% säkert, men han får iaf inga pengar om han skickar en tegelsten.
 
Kakelgasten skrev:
"...gick med på postförskott..."

Sen när är det säkert?

Bättre att fråga om han går med på Blockets betalgaranti...inte 100% säkert, men han får iaf inga pengar om han skickar en tegelsten.

Så sant som det är sagt. Men som någon klokt skrev i ett annat forum handlar alla affärer om förtroende. Och på något sätt fick jag förtroende för mannen som kallade sig Lasse, kanske var det hans breda norrländska och lugna röst som inte rubbade vilka frågor jag än ställde. Vad det än var så kände jag mig säker på att allt var ok. Nu vet jag att man inte kan lita ens på sin egen magkänsla. Synd för den har jag gått på hittills...
 
Senast ändrad:
Usla bedragare!!!!!!!!!!!!

Jag var också i kontakt med Lasse även om jag tyckte att annonsen verkade lite skum. Ringde som en tok hela dagen (missade tom mötet med BVC,usch!) eftersom det var konstant upptaget.
När jag väl kom fram sent på eftermiddagen blev jag glatt överraskad av att det fanns 3 st kameror kvar. Vi kom överens om att jag skulle betala in hälften i förskott, dvs 1600 kr, och andra hälften mot faktura a 30 dar. Innan vi la på fick jag "företagets" org.nr, ett personnummer, samt ett bankkontonummer i SEB.
Eftersom olustkänslan satt kvar efteråt bestämde jag mig för att kolla upp firman. Denna finns inte registrerad hos Bolagsverket och det finns ingen ansökan om f-skattsedel hos Skatteverket. Olofssons Elektronik existerar helt enkelt inte!!
Förbannad och besviken kontaktade jag slutligen polisen i Boden som meddelade att jag ABSOLUT INTE skulle ha att göra med denna människa! Tyvärr lämnade jag både namn och adress till "Lasse", vilket inte känns så kul, men jag är glad att jag lyssnade på varningsklockorna och inte betalade in förskottet.

Trist att det finns människor som fungerar på det här sättet. Tyvärr färgar den beska smaken av sig på Blocket i allmänhet. Har det blivit en "tjuvarnas marknad"?
Nej, nu blir det till och vänta några månader, spara som en tok, och köpa min efterlängtade eos 350D till ordinarie pris istället.

Mvh Nina
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.