ANNONS
Annons

Canon EOS 350 och radioaktiv strålning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok,

Jag aker mellan den 7-14 December, sa jag ska rapportera hur det gick for kameran (och mig ;) nar jag kommit hem, och jag hoppas jag far ett par intressanta bilder.

Tyvarr ar jag bara amator sa forvanta er inget proffsigt.

Men jag tror att jag ska aka dit igen i Sommar (aker for jobbets skull) och da kan nagon som ar sugen anmala sig for gruppresa.

mvh
Hanko

Intressant detta, jag la faktiskt min kamera på ett elskåp (modell litet) en gång för att ta en bild med självutlösaren på mig själv och hela östersund i bakgrunden och kameran fick nån sorts flipp och vägrade fungera efter det, jag fick starta om den och till och med plocka ur batteriet och sätta tillbaka det innan den fungerade normalt igen, efter det har jag aldrig haft problem med den. Kan troligen varit magnetfältet.

/Magnus

BengtJohnsson skrev:
Nä, inte nödvändigtvis. Ortsnamnet bör ju skrivas med kyrilliska ("ryska") skrivtecken, och hur man väljer att representera ljuden med våra latinska bokstäver beror mest på hur man "vill" att latinska bokstäver skall låta.
För en amerikan är "Chernobyl" helt OK, men "Tjernobyl" är det gängse sättet att transskribera till svenska. Men det är ett fritt land... ;-)

Jag skulle inte bekymra mig för kameran. Du lär ju inte få gå in i sarkofagen. Kameran utsätts sannolikt för högre stråldos under flygresan på hög höjd.

/Pontus

Walle skrev:
Enligt en dokumentär jag såg på TV så ska strålningsnivåerna på parkerkingsplatsen utanför kraftverket vara så hög att robotar har svårt att "överleva" mer än några minuter, om dom inte skyddas ordentligt med bly.

Hur då? En robot kan ju knappast drabbas av cancer.

Kristofer G skrev:
Hur då? En robot kan ju knappast drabbas av cancer.

Nej, men en robot är ganska så beroende av de kretsar som kontrollerar den. EPROM- och EEPROM-minnen raderas av gammastrålningen. Dessutom kan övriga kretsar ta skada efter längre tids exponering.

Walle skrev:
Nej, men en robot är ganska så beroende av de kretsar som kontrollerar den. EPROM- och EEPROM-minnen raderas av gammastrålningen. Dessutom kan övriga kretsar ta skada efter längre tids exponering.

Ah, förstår!

Observera att jag inte sa emot dig, är bara intresserad. :)

Dä ä lugnt! ;)

Är själv väldigt instresserad av allt som har med Pripyat och Tjernobyl att göra. Dessutom av elektronik och robotar :)

Min dröm är att göra ett fotoprojekt i Pripyat!

jensohlsson skrev:
De här stålningarna kan man placera in på en ljusskala som börjar vid infrarött (eller är det redan vid mikrovågor?) som går över i rött ljus och hela spektrat och sedan över i olika strålningar där de här alfta, beta och gamma strålningarna ingår.

Alfastrålning är heliumkärnor, betastrålning är elektroner och gammastrålning är fotoner, så bara gammastrålningen är elektromagnetisk i egentlig mening. Gammastrålningen har väldigt hög energi jämfört med t ex synligt ljus eller infrarött. Men jag vet inte vilken strålning som är farlig vid Tjernobyls sarkofag. Det kanske är allt möjligt. Vi gjorde en betastrålningslabb i skolan just idag, så jag är lite insnöad för tillfället. :) Men annars mår jag strålande. ;)

(När Tjernobyl hände minns jag att man pratade om halveringstider på 30 år etc.. då tänkte jag att "så gammal kommer jag ALDRIG att bli!" men nu är det redan 20 år sedan. Huga..)

Ja, så var det ja. Det var över 10 år sedan jag läste något om detta. Klart, man kan ju alltid googla ite innan man filosoferar sig igenom ett inlägg här, men det blev inte så mycket med det.

/Jens

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar