** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon eos 350 D - drifttemperatur?

Produkter
(logga in för att koppla)

chth

Ny medlem
Hej!

Jag är på gång att skaffa mig en Canon Eos 350D, men har en fråga som jag inte hittat något svar på. Jag läste nämligen på en produktspecifikation för Eos 350D (på JME Data) att lägsta "miljötemperatur" vid drift var 0?C och högsta 40?C. Jag tycker det låter konstigt, men å andra sidan vet jag ju inte hur yttre temperaturer påverkar mekaniken och kanske i synnerhet tekniken i dessa kameror. Om det stämmer innebär det dock problem eftersom jag tänker plåta mycket utomhus i vinter vilket naturligtvis innebär betydligt lägre temperaturer än så. Är det någon som vet hur det fungerar med detta! Har ingen lust att chansa. Vore tacksam om någon kunde svara på detta!

Mvh

Christian

Jag var ute med min 350D hela helgen och sov utomhus och det var inga problem, visserligen var det bara mellan -1 och -7 i helgen men jag tror nog att mer inte ska vara något problem.

//Erik

Nu är det ju skillnad på specifikation och verklighet. 0 till 40 grader är det temperaturintervall som normala elektroniska komponenter är garanterade att fungera i. Därför lovar ingen tillverkare mer än så. I praktiken har i alla fall 350D:s föregångare och den mesta annan elektronik fungerat under betydligt kallare förhållanden än 0 grader.

(Varför börjar alla läsa specar så väldigt noga för digitalkameror? Hur många har kollat temperaturintervallet på mobiltelefonen eller mp3-spelaren? Är nog troligen 0-40 grader där med...)

Jag har använt min 350d i -20 nån gång. Det enda som jag märkte var att batteritiden blev betydligt sämre.
Men så är det ju med alla batterier i kyla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar