Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 300d orginal objektiv eller inte??

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrick.Z

Aktiv medlem
Sitter och funderar ifall jag ska köpa Canon EOS300D. Det verkar vara en mycket bra kamera som har fått mycket positiv kritik inte minst här på fotosidan.

Men nu till själva frågan! Jag har en Canon EOS 300v med orginal objektiv (28-90) samt ett Tamron AF 70-300mm F/4-5.6. vad jag undrar är det värt att köpa kameran Dvs Canon EOS 300d med objektivet som kommer till eller skall jag köpa utan objektiv??? Eftersom objektiven som jag har är kompatibla med båda kamerorna. Tacksam för svar
 
"Kitet" är väl mer tänkt för de som inte äger några objektiv sen tidigare (och förmodligen kommer nöja sig med det som följer med).
 
bjanha skrev:
"Kitet" är väl mer tänkt för de som inte äger några objektiv sen tidigare (och förmodligen kommer nöja sig med det som följer med).

Eller vill ha en vidvinkel till överkomligt pris, din zoom som startar på 28mm motsvarar 38,5mm på 300d.
 
Om du använder ditt 28-90 ofta runt 28-35mm så bör du absolut köpa till EF-S 18-55. Det är ändå ett billigt pris för att få vidvinkel till 300D. Objektivet kan bara köpas i samband med kameran, det gåtr alltså inte att köpa i efteerhand. Rent kvalitetsmässigt ligger det i samma klass som dina andra två gluggar. Det blir motsv. ditt 28-90 i brännvidd iom. 1.6x FOV Crop.
 
Jag tackar för de svar jag har fått och det verkar som om jag kommer att köpa kitet med objektivet. Tack en gång till
 
Jag köpte "kitet" pga 1000:- för en zoom som fungerar hyfsat (riktigt bra nedbländat i vidvinkel och normal) går inte att motstå.

Ser det som ett komplement. Ex. om jag ska ut och resa och fotandet är sekundärt. Slippa bära med sig hela arsenalen.
 
och det är säkert lättare att någon gång senare sälja kameran om du kan skicka med kit-objektivet..
 
funkar 300d objektivet till analoga

tjena, fungera 300d orginal objektiv 18-55mm till vanliga analoga kameror ?

mvh Mathias
 
Re: funkar 300d objektivet till analoga

mbrihler skrev:
tjena, fungera 300d orginal objektiv 18-55mm till vanliga analoga kameror ?

mvh Mathias

Nej, det sitter en gummiring som förhindrar montering på en vanlig EF-bajonett. Detta för att objektivet sticker så långt in i kamerahuset. Detta objektiv passar endast på 300D. Ska vi säga än så länge?
 
Var inne på samma sak..
tyckte det var sådär med kvaliteten och är fortfarande inne på att den är "bara" okej.'
MEN för de pengarna är den mycket bra....

Och ovärderligt med en riktigt vidvinkel.. Har inte fattat hur mycket jag saknat det ;-.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.