Annons

Canon EOS 300D fr USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

GunBre

Medlem
Har idag sett en annons för en 300D som enligt uppgift skall vara köpt i USA. Vad är era erfarenheter med kameran? Garantin gäller givetvis inte i Sverige men hur ofta går dessa sönder? Samtidigt gäller ju garantin i USA så om man har en kompis eller själv skall dit inom något år går det ju att fixa om problem uppstår.

Killen begär 7500:- för en helt ny kamera inkl ett 18-55mm vilket låter bra. Är det en bra deal?
 
Slutaren slits efterhand och måste bytas. Hur mycket den orkar på en 300D har jag ingen koll på.

Canon USA tar inte emot kameror (som är köpta i USA) per post ifrån Europa. Om garantin skall utnyttjas så får man åka över och befinna sig i landet eller så får du be din polare som skall flytta dit att skicka in den.

Andra alternativet är att du köper en 300D från BHphoto och köper till en sk MACK-garanti som möjliggör inskick från Europa. Kostar ca 60-70 dollar för en 300D om jag inte minns fel.
 
När jag letade efter en kamera för att börja fota seriöst för någon/några månader sedan så hade jag inte en tanke på dSLR. Kollade väl på Powershot-serien. 300D t ex var bara en våt dröm.....tills jag fick reda på att polaren kunde köpa den via ett amerikanskt ställe nere i Kosovo där han gör utlandstjänst. Priset hamnade på runt 6700kr, vilket var 4000kr billigare än här i Sverige. Tvekade inte en sekund då alltså, och det tycker jag inte du heller skall göra, sålänge kameran är i gott skick.

Har fått ett väldigt gediget intryck av kameran, och chansen att den skulle gå sönder känns väldigt liten. Men visst, slutaren slits ju och kommer väl förmodligen, förr eller senare, gå sönder. Men då får man väl betala för att reparera den eller köpa ett nytt hus.
Vad gäller exponeringar som 300D genomsnittligt uppmätts klara av ligger väl siffran runt 30000 har jag läst. Men den kan ju vara lägre eller högre för den delen. Får inte stirra sig blind på sådana siffror.
 
Är säljaren seriös och ger funktionsgaranti, och kameran är ny eller nästan ny... köp den och var glad. Det värsta som kan hända är att du får betala en reparation om den går sönder, men sannolikheten för det är nog inte så stor.
 
när vi nu ändå pratar om reperationer..

så underar jag.. vad skulle sådan slutarbyte kosta..?? nån som har gjort det på en motsvarande kamera.. så att man få en bild på hur mycke det kan röra sig om..
 
Jag lämnade in min i måndags för slutarebyte, dock på garanti (8Mån gammal) men har tagit ca: 4500 bilder innan den lade av, ganska dåligt tycker jag, kameran är köpt i Sverige så det var inga problem med garantin, än så länge, ska e v hämta den på fredag, så då får vi se vad de säger.
 
Hejduglade skrev:
Jag lämnade in min i måndags för slutarebyte, dock på garanti (8Mån gammal) men har tagit ca: 4500 bilder innan den lade av, ganska dåligt tycker jag, kameran är köpt i Sverige så det var inga problem med garantin, än så länge, ska e v hämta den på fredag, så då får vi se vad de säger.

Ojdå! Det var inte länge den höll! Hur la den av? Pang bom bara? Frågade du om det var vanligt att de lägger av efter så "få" exponeringar? Jag hade nog räknat med att det skulle gå bra med betydligt fler.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.