Annons

Canon Eos 3 vs. Canon Eos 1v?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller på att jobba ihop pengar till en ny kamera och funderar på någon av dessa två.

Hur stor är skillnaden?
Är ögonfokuseringen hos eos 3 en bra egenskap?
O.s.v.

Tack!
/Linus

Kamerorna är väldigt stora likheter och är utvecklade parallellt.

Skillnaderna ligger i tålighet, snabbhet och små detaljlösningar samt bättre ljusmätning för 1v.

Jag har bytt båda mina Eos 3:eek:r mot 1v och är mycket nöjd. Eos 3 är en mycket bra och tålig kamera som räcker väldigt långt för de flesta. helt klart professionell. Men för den som likt mig plåtar nästan dagligen i en del tuffa förhållanden är Eos 1v bättre.

Ljusmätningen är bättre programmerad i 1v, men det är samma mätsensor.

Jag tycker att man måste kunna motivera sig väldigt väl för att välja eos 3 istället för 1v. Prisskillnaden är stor och de faktiska skillnaderna små,

Ögonfokuseringen funkar för n del glasögonbärare, men inte alla. Funkade sådär för mig så jag kopplade bort det.

Har hört att det funkar väldigt bra för dem som inte har glasögon.

Linus Sundahl Djerf skrev:
Jag håller på att jobba ihop pengar till en ny kamera och funderar på någon av dessa två.

Hur stor är skillnaden?
Är ögonfokuseringen hos eos 3 en bra egenskap?
O.s.v.

Tack!
/Linus

Jag tycker att du, utifrån dina fotobehov, skall ställa dig frågan om de förhållandevis små skillnader som har nämnts, är värt ca 8000.- mer för själva kamerahuset.

Gunnar, du har absolut rätt. Jag tycker även att eos 3:an är förbannat dyr och jag söker givetvis begagnade grejor. Men det är mycket pengar. Som sagt, jag väntar på det rätta erbjudandet.
Tack för hjälpen alla!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar