Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eos 1n, eller Eos 1nRS

Produkter
(logga in för att koppla)

sucram

Aktiv medlem
Hej!
Har kört digitalt ett tag nu, och känner att jag vill pröva den analoga delen ett tag, just för att med den digitala är man begränsiad till små fotografier. SKulel vilja fota lite dia, och förstorea upp, men det är svårt med en digital kamera, eller har jag fel? Har en canon eos 10d. Jag hade tänkt köpa en Canon eos 1n. Har en kompis som säger att den är ett rikgit bra köp, robus och lätt hanterlig. Har nu sett att det finns olika versioner. En Eos 1n och en Eos 1nRS. Vilken av dom ska man välja och vad skiljer dom åt? Stämmer det att båda tar 10f/s med booster.

Tack på förhand

Mvh Marcus

Det finns:

1N
1N DP
1N HS
1N RS

Jag skulle valt Eos 1N HS och inte 1N RS. Men ännu hellre hade jag valt en Eos 3HS.

Det finns två stora anledningar att välja 1N HS framför 1N RS är att du inte kan ta av boostern på RS:en och att den fasta spegeln hos RS:en stjäler 2/3 bländarsteg i ljus, vilket är rätt mycket,

Det kan vara häftigt och skönt med en booster, men också jobbigt tungt. Därför är det bra att man kan ta av del.

Skillnaderna mellan 1N, 1N DP och 1N HS är att 1N är med vanligt standardgrepp, 1N DP är med ett större batterigrepp som kan ta 4 AA-batterier och 1N HS är med boostern.

RS:en gör 10 bilder per sekund och HS:en gör 6. Men tänk då på att detta gäller vid stillastående motiv. Vid rörliga motiv med AI Servo-autofokus gör båda 5 bilder per sekund.

Jag tror också att du måste ha särskilda ackar för att få upp farten på RS:en. Så är det i alla fall med Eos 3 HS (7 bps) och Eos 1V HS (10 bps). Skillnaden mellan 1N RS och 1V HS är att 1V HS klarar 9 bilder per sekund med autofokus och dessutom inte tappar ljusstyrka eftersom den har en rörlig spegel.

Tänk också på att film kostar. Det är inte så kul i längden att bränna 10 bilder per sekund om man själv ska betala.

Jag skulle valt Eos 3 framför Eos 1N eftersom den är nyare och modernare. Med en nyare kamera är det mindre risk för fel som trasig slutare eller annat krångel. Många Eos 1N är hårt presskörda. Eos 3 har också bättre exponering och blixtautomatik.

Eos 3 och Eos 1N är lika tåliga mot damm och väta enligt Canons tekniska specar. De tåler nog också ungefär lika mycket stryk.

ANNONS