Annons

Canon EOS 1ds ett bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellek

Avslutat medlemskap
Kan en EOS 1ds vara ett bra köp trots att den är så gammal?
Vad skall en studiokörd kamera (enbart hus) i bra yttre skick betinga i pris?
Tacksam för svar :)
Kjell

Kan en EOS 1ds vara ett bra köp trots att den är så gammal?
Vad skall en studiokörd kamera (enbart hus) i bra yttre skick betinga i pris?
Tacksam för svar :)
Kjell

1Ds är i stor sett oanvändbar över 400 ASA och sensorn är som en dammsugare. Med tanke på att det går att köpa begagnade EOS 5D i hyffsat skick för 5000-6000 kronor och 1Ds Mark II för 8000-10000 kronor så skulle inte jag betala mer än 3000 kronor för en begagnad 1Ds.
//Chasid

Tack för svar Chasid,
Jag har en 1Ds på gång för ungefär 4000kr som jag verkar vara i bra skick men jag vet inte antalet totala antalet exponeringar och sensorn behöver rengöras. Menar du att att sensorn på 1Ds skulle vara mer dammsugaraktig än andra sensorer?
/Kjell

Tack för svar Chasid,
Jag har en 1Ds på gång för ungefär 4000kr som jag verkar vara i bra skick men jag vet inte antalet totala antalet exponeringar och sensorn behöver rengöras. Menar du att att sensorn på 1Ds skulle vara mer dammsugaraktig än andra sensorer?
/Kjell

Det finns en kamera som är en värre dammsamlare än 1Ds och det är Leica M9 :) Ska du bara använda 1Ds som en stativkamera och inte är beroende av att använda den på högre ISO än 400 så funkar den fint med förbehåll att du får göra rent sensorn ofta.
//Chasid

Jag skulle inte köpa en 1Ds för 4000 kr, hur fin den än är i skicket.
Det är absolut bättre att leta efter en 5D för 6000-7000kr.
5D står sig fortfarande bra när det gäller bildkvalitet. Även på höga ISO.

Ska man byta upp sig från en någorlunda ny APS-C kamera till fullformat så är det minst 5D som gäller.

Batteri till en 1Ds (alla 1D-serie tidigare än Mk III) är NiMh och därför mer begränsad livslängd än de nyare Li-On. De kostar också en förmögenhet.

5D är säkert en mycket bättre kamera och ett bättre köp - men AF och "känslan" i en 1Ds är mycket mer "jag tar dig till världens ände". ...

Jag köpte ett nytt batteri till min 1Ds för kring fem hundra spänn på Batteriexperten, funkar kalas. :) Jag ääälskade min 1ds av hela mitt hjärta och den var så löjligt skarp! Tyvärr så rasade slutaren på den, men den hade gått närmare 80 tusen exponeringar också. Men får du tag på en kring 4000 så köööp, 5D är ju så tråkig att klockorna stannar! :D Good luck!

Tibor och Jessica ni gör det svårare för mig eller kanke lättare? 1Ds påminner mkt om min analoga EOS-1v och det gör att vågskålen för andra modeller kanske måste väga ganska mkt mer.

Köpte den i dag ( EOS-1 DS ). Det första jag märker är att bildlagringen är långsam och att skärmen är dålig. Hoppas att bilderna blir desto bättre, måste dock först skaffa mig en minneskortsläsare.

Klart att man fixade bilder även på den tiden :) När 1Ds kom tyckte man den var da shit.
Men allt som nämnts ovan är ju faktiskt sådant som blivit bättre på nyare kameror. Även enklare modeller.

Långsam som synden när man tar seriebilder. Efter några bilder får man vackert sitta och vänta tills den förbannade röda lampan slutat blinka. Vet inte hur många gånger jag svurit över detta. Och då är exponeringshastigheten ändå inte jättesnabb.

Sensorn blir prickig riktigt ofta. Man måste torka av sensorn med rengöringsduk för att det skall bli rent. Räcker ofta inte med luft. Men det kan ju bero på miljön man fotar i.

Batteriet som är NiMh vilket gör det stort och dessutom behöver syklas eftersom det blir minneseffekter i laddningen.

Displayen är liten. Saknar förstoring, vad jag vet.

Kameran är tung som en tegelsten.

Det som talar för 1Ds är möjligen att den är bygd som en pansarvagn. Och att den har en viss charm, kan bero på att jag började fota digitalt med den och har många sköna fotominnen.

/ Kalle

Tack alla, ger inte upp än - skall försöka ge DS:en en rättvis chans. Har också möjlighet att från samma säljare köpa en 70-200/2.8 USM från 02/11. Jag har sett att det finns en version II av denna optik, vad är det som skiljer? Vad är det rimliga försäljningsvärdet av en tidig sådan?
/Kjell

Tack alla, ger inte upp än - skall försöka ge DS:en en rättvis chans. Har också möjlighet att från samma säljare köpa en 70-200/2.8 USM från 02/11. Jag har sett att det finns en version II av denna optik, vad är det som skiljer? Vad är det rimliga försäljningsvärdet av en tidig sådan?
/Kjell

Finns väl annat som är riktigt trevligt med 1Ds, som tex känslan, sökaren, AF och snabbheten (alltså från att man trycker ner avtryckaren tills bilden faktiskt tas).

Skiljer nog (ingen egen erfarenhet, bara läst) rätt mycket i skärpa mellan den gamla 70-200 och den nya. Inte för att den gamla var dålig (lååångt ifrån), utan mer för att den nya är snorskarp.

Får du bara ett bra pris på 70-200 (med eller utan IS?) kommer den säkert att ge många bra bilder.

Tänk också på att om du kör den tillsammans med 1Ds så är naturligtvis skillnaden i slutbild inte lika stor som gamla och nya versionen på tex 5DMKII.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto