Annons

Canon Eos 1Ds 11.1 Megapixel

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Knappast va? Eftersom den efterträder EOS 1D och faktiskt är en bättre kamera än denna så är det faktiskt ett helt logiskt pris, inte att förglömma så är det helt ny teknik (fullsize CMOS 11MP)
Tyvärr är dock snabbaste automateld inte mer än 3 bilder/sek, vilket inte är i närheten av eos 1D som klarar 8/s. Förmodligen beror det på de stora filerna som tar tid att spara ner i kameran.Detta gör dessvärre att nya eos 1ds inte blir särskilt användbar när man exvis plåtar sport...

Har hört spekulationer om att Canon kanske tvingas att sänka priset med tanke på att Kodaks kamera kommer att ha ett listpris på $4000. Då kanske en "vanlig" människa faktiskt skulle ha råd med monstret. Några idéer ifall detta kommer att ske?

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Eos 1Ds efterträder inte Eos 1D som vissa påstår. Den kompletterar. Eos 1D är främst tänkt för press-/sportfoto och Eos 1Ds för studiofotografer.

fredrik80 skrev:
Som pressfotograf skulle man nog ändå föredra 1Ds. Vilken pressfotograf behöver 8b/s?? Då skulle man nog hellre ha 3b/s, 11M pixel samt fullframe.

Nja...De flesta föredrar 8b/s eller 5b/s som nikon D1H. Pressfotokillarna är beroende av att fånga ögonblicket. 11 megapixels behövs inte för dagspress i tidnings- eller nät form. Det är inga problem att trycka helsidor med Eos 1D även om man jobbar på DN. Men fullframe håller jag med om.

Peter, jag förmodar att du menade 1Ds

4064x2704 pixlar och detta ger då i 300DPI en bildstorlek på 13,5x9" eller 34x22 cm.

Ganska precis den storleken du får från ett 35mm med en Scan Dual II faktiskt.

1D ger 2464x1648 pixlar eller 20x14 cm i 300 DPI

slutstation skrev:

Nja...De flesta föredrar 8b/s eller 5b/s som nikon D1H. Pressfotokillarna är beroende av att fånga ögonblicket. 11 megapixels behövs inte för dagspress i tidnings- eller nät form. Det är inga problem att trycka helsidor med Eos 1D även om man jobbar på DN. Men fullframe håller jag med om.

Måste man ha 8b/s för att kunna fånga ett ögonblick?? Bättre isåfall att ha bra tajming på EN bild än att bara vräka iväg och hoppas på det bästa, men det är ju såklart en högst personlig åsikt.

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Fredrik80 skrev:
Måste man ha 8b/s för att kunna fånga ett ögonblick??

Sport! Man kan inte få för många bilder/sekund när man plåtar sport. Inte heller lär sportfotografen i gemen sakna den fullstora bildsensorn. Slutligen får vi se hur det blir med bildkvaliteten vid höga iso-tal. Klarar Canon att hålla bruset nere med den nya sensorn vid 800 och 1250 iso?

När det gäller övrig press- och reportagefotografi håller jag med dig. Hellre fullstor bildsensor än 8 bilder/sekund. Ge oss tillbaka vår vidvinkel!

Senast ändrad:
gors skrev:

När det gäller övrig press- och reportagefotografi håller jag med dig. Hellre fullstor bildsensor än 8 bilder/sekund. Ge oss tillbaka vår vidvinkel!

Det var precis det jag menade. När man fotograferar sport kan jag förstå att ju fler bilder per sekund desto bättre. Men vid t.ex reportagefotografering så hellre fullstor sensor och större utlösning...jag menar upplösning.
Fredrik,
www.worldsphotos.com

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar