Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D Mark IIN- funkar ej i kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Hej

Har en 1D mark IIN som har fungerat bra. Den började strejka förra vintern när det blev kallt ute. Har fungerat utmärkt under den varma årstiden. Men nu är det vinter igen och riktigt kallt ca -10 grader. Kameran fungerar en stund tills den blir nerkyld. När jag trycker på avtryckaren verkar slutaren hänga sig. Får stänga av och sätta på den igen då slår slutaren igen. Men det går ej att ta flera bilder med kameran utomhus.
Kameran fungerar igen när den har legat inomhus och blivit varm igen.
Är det någon som har något tips om vad detta kan vara?
Blir fruktansvärt irriterad över att denna dyra kamera inte ska fungera i kallt väder, den är ju trots väderskyddad.
Har en gammal 300D som funkar i alla väderlekar.

MVH Agneta
 
Visar den något felmeddelande när detta händer?
Har du mer än ett batteri till den, så att du kan ha ett i fickan och sätt in, när kylan slagit ut kameran?

Det finns många tänkbara anledningar till att den slutar fungera, men det är inte lätt att veta vilken som kan vara applicerbar i ditt fall. Inte så lätt för en verkstad heller, om de inte har en stor frysbox på jobbet...
 
Visar den något felmeddelande när detta händer?
Har du mer än ett batteri till den, så att du kan ha ett i fickan och sätt in, när kylan slagit ut kameran?

Det finns många tänkbara anledningar till att den slutar fungera, men det är inte lätt att veta vilken som kan vara applicerbar i ditt fall. Inte så lätt för en verkstad heller, om de inte har en stor frysbox på jobbet...

Nej, det kommer inga felmeddelanden. Tyvärr har jag inget extra batteri. Kameran slutar fungera redan vid några få minus.
Min gamla kamera har ett gammalt trött batteri men fungerar i kyla.
 
Det där låter precis som ett uttjänt batteri. Dåliga batterier blir helt orkeslösa i kyla. Typiskt är att de återhämtar sig när de blir någorlunda uppvärmda igen.
 
Det går dessvärre inte att utesluta att något i elektroniken är trasigt
En välfungerade mkIIN klarar definitivt av den temperaturen, i alla fall med vädertätad optik, med icke vädertätad teknik kan frusen fukt vara en tänkbar orsak.

Det är dock högst troligt att det är batteriet som är problemet.
Ett sätt att testa just detta är att lägga batteriet i en välstängd plastpåse utomhus alternativt i en frys, behålla kameran inne i värmen, och efter att batteriet legat i kylan i ca 20 minuter (gärna mer för den delen), sätta det i huset och se om det funkar.
Funkar det inte i ett sånt här test, så bör ett nytt batteri kunna lösa problemet.

Det här med batterier är en hel vetenskap.
Men alla batterier tappar prestanda i kyla, välanvända eller defekta batterier kan fungera i vissa lägen, för att "lägga ner verksamheten" i andra lägen.
 
Dubbla svar.

Såg just att andra skrev samma sak som jag, samtidigt.
Var ju såklart oavsiktligt.

Förhoppningsvis så kan mitt förslag på hur du kan testa batteriet vara till nytta :)
 
Ja det är ju som med bilbatterier. Har fungerat perfekt under hela sommaren och hösten. När sedan första riktiga vinterkylan kommer vill batteriet knappt dra startmotorn runt ett enda varv.
 
Det går dessvärre inte att utesluta att något i elektroniken är trasigt
En välfungerade mkIIN klarar definitivt av den temperaturen, i alla fall med vädertätad optik, med icke vädertätad teknik kan frusen fukt vara en tänkbar orsak.

Det är dock högst troligt att det är batteriet som är problemet.
Ett sätt att testa just detta är att lägga batteriet i en välstängd plastpåse utomhus alternativt i en frys, behålla kameran inne i värmen, och efter att batteriet legat i kylan i ca 20 minuter (gärna mer för den delen), sätta det i huset och se om det funkar.
Funkar det inte i ett sånt här test, så bör ett nytt batteri kunna lösa problemet.

Det här med batterier är en hel vetenskap.
Men alla batterier tappar prestanda i kyla, välanvända eller defekta batterier kan fungera i vissa lägen, för att "lägga ner verksamheten" i andra lägen.

Ska testa att lägga batteriet i frysen eller ute. Återkommer med svar.
 
Hej,
jag har precis varit uppe i Lappland i två veckor med min 1D MKIIn och fotat i kylan. Jag tror inte det har varit över -20 någon gång och kameran har fungerat helt felfritt, var ute och fotade norrsken i 4-5 timmar i under -30 och den funkade bättre än någonsin.

- bara för att dubbelkolla, du lägger väl kameran i en lufttät påse innan du tar in den i värmen ?

På min kamera så försvinner kapaciteten i batterierna när det blir minusgrader, -20 så räcker ett batteri 5-10 minuter sedan dör det. Så har det varit med alla mina batterier sedan dom varit nya.

Jag kör med portabel 220V kraft i form av ett 12V batteri och en 12V->220V konverter och sedan använder jag 220V adaptern som följde med kameran. Jag har ett Black & Decker Hjälpstartsbatteri BDV030 som kostade 799:- och är på 9000 mAH, räckte som längst i 8-9 timmar.


Så, det är troligen ditt batteri som är dåligt, men ett nytt kommer inte att räcka så länge i -10, om du skall fota mycket i kyla så skaffa portabel 220V.

/TC
 
Hej Agneta!
Trist att höra att ditt problem kvarstår sedan förra vintern.
Om du behöver ett batteri för att testa med så hör av dig, tror att jag kan låna ett av en polare som har likadant hus som du.
Ring eller maila i så fall.

/Arne
 
Det låter konstigt att batterierna inte räcker mer än 5-10 minuter.
Var ute igår i 25 minus med min snart 5 år gamla 20d, med ett lika gammalt batteri och hade inga problem att använda kameran hela dagen. Tog ett par hundra bilder och kom hem med omkring halvfullt batteri.
 
Nu har jag haft mitt batteri ute på terassen förpackat i en plastpåse i en timme. Stoppar i det och kameran fungerar utan anmärkning. Det måste vara något annat fel. I morgon ska jag lägga kameran i kylan och batteriet i värme och se vad som händer.

När jag tänker efter så var det nog ett felmeddelande från början, det stod bara Err och inget mera.

Jag ringde till canon för ett tag sedan om felet, dom sa att dom bara garanterar att kameran fungerar ner till 0 grader. Det kan väl inte stämma.

Jo, det där med plastpåse känner jag till.

Ska passa på att tacka för alla era svar ni har hjälpt mig med.
 
Det låter konstigt att batterierna inte räcker mer än 5-10 minuter.
Var ute igår i 25 minus med min snart 5 år gamla 20d, med ett lika gammalt batteri och hade inga problem att använda kameran hela dagen. Tog ett par hundra bilder och kom hem med omkring halvfullt batteri.

1D MKIIn har den "gamla" typen av batteri NiMH (?) och 20D har väl lithium batterier. Jag måste ladda ur mina batterier innan jag laddar dom för att få full sprutt. Batterierna är 1D MKIIn (och jag antar alla 1D innan MKIII) akilleshäl. Om det är runt 20-30 grader plus så räcker dom till 1000-2000 exponeringar, men blir det neråt nollan och under så tar det slut direkt.


/TC
 
Jag ringde till canon för ett tag sedan om felet, dom sa att dom bara garanterar att kameran fungerar ner till 0 grader. Det kan väl inte stämma.


Jo tyvärr står det så i deras manualer. Jag har reagerat och skrattat åt det tidigare och tänkt vilka försiktiga djäklar.

Jag har också en 1DMKIIN och den har fått känna på både 20 och 30 graders kyla. Batterierna tar fort slut men jag har 3 med mig. Två i en innerficka eller liknande nära kroppen och ett i kameran.
När batteri 1 kroknar så byter jag till nästa och låter batteri 1 tina upp i innerfickan. Det brukar fungera bra ända till jag kroknar och måste in och tina.
Kameran som sådan bruka rassla på lika glatt hela tiden.
 
Har inte korrläst hela tråden men vad jag erfarit är nimh batterier riktigt horribelt dåliga när de är kallt, lithium ion batterier tycker jag funkar mycket bättre i kalla miljöer.
 
Ringt canon support igen. Dom garanterar bara att kameran fungerar ner till 0 grader. Det låter himla dåligt att en kamera för nästan 40 000 kronor inte ska fungera på vintern, den är trots allt vädertätad.
 
Idag kom något reklammail från Canon där man visade hur man får bra vinterbilder.

Man skrev också att man bara garanterar funktion ned till 0 grader men att det är just batteriet som tappar orken. Man berättar om hur bra det brukar funka långt under noll om bara batteriet är någorlunda varmt....

Du kan säkert få hjälp med kameran, gissningsvis är det någon rörlig del som kärvar... men gissar att din 1D2n är utan garanti så kan ju kosta en slant. Vet inte vad en "Rengöring och smörjning" kostar.

/Lasse
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.