Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 1D Mark II eller Canon Eos 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan du inte börja med ETT objektiv, t.ex 17-40. När du sedan har plåtat en liten stund så känner du antagligen snart vad du saknar. Då kompletterar du med nästa objektiv. Kanske ett 70-200/4 eller 2,8.

...istället för att fylla hela kameraväskan med objektiv där hälften bara blir liggandes för att de inte matchar vad du gillar att fota.

Bara en tanke. Köp inte upp alla pengar på en gång bara för att de finns där.

Mvh /Peter
 
Det dyker upp en del annonser ibland med texten "Säljer min utrustning, intresset var inte så stort som jag trodde"

Så ta det lungt och bygg långsamt upp din utrustning utifrån dina behov. Det är dessutom rätt slitigt att bära runt på en drös 2,8-gluggar (vilket jag gör var dag)
 
17-40/4 contra 16-35/2.8 är nästan hugget som stucket. 17-40 är enligt tester aningens skarpare vid 17mm medan 16-35 är något bättre vid 35mm. Skillnaderna är förmodligen oväsentliga i praktiken. Ljusstyrkan och därmed priset är de enda avgörande skillnaderna. 17-40 är dock så bra för priset att det ska mycket till för att gå upp till 16-35 i min mening. Riktigt bra ljusstyrka får man ändå bara med fast optik

70-200/4 kontra 70-200/2.8 IS är ett svårare val, jag har IS-objektivet och det är förstås kanonbra. Problemet är dock vikten, mindre gluggar är OK, större också (eftersom de ofta hamnar på stativ i alla fall) men det här objektivet som i princip alltid används handhållet blir väldigt tungt efter ett tag. Å andra sidan så har det förstås f/2.8 och framförallt IS. 70-200/4 verkar mycket behändigt, litet och lätt, och lika bra bildkvalitet. Om det bara hade IS skulle jag vilja ha ett sådant, för utomhusbruk framförallt, och kanske skulle jag till och med byta bort 2.8-objektivet för det.
 
peter_wahlström skrev:
Kan du inte börja med ETT objektiv, t.ex 17-40. När du sedan har plåtat en liten stund så känner du antagligen snart vad du saknar. Då kompletterar du med nästa objektiv. Kanske ett 70-200/4 eller 2,8.

...istället för att fylla hela kameraväskan med objektiv där hälften bara blir liggandes för att de inte matchar vad du gillar att fota.

Bara en tanke. Köp inte upp alla pengar på en gång bara för att de finns där.

Mvh /Peter

Ja, jag själv är ett levande exempel på detta. Nu har jag bara ett 17-40 kvar. Enda objektivet jag äger. Har sålt av ett gäng svindyra gluggar under våren... Så ta det lugnt, som sagt var...
 
Jag tycker att det är skönt när det finns så många som har erfarenhet av denna branch. Jag är också glad att ni tar er tiden att hjälpa till när folk behöver det. Sådana här saker gör att man (jag) trivs på ett forum och att man känner förtroende för de som svarar på ens inlägg. Det är gluld värt!!!

Keep up the nice work!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.