Annons

Canon Eos 1100D, ta bilder på innebandy?

Produkter
(logga in för att koppla)
ta bilder på innebandy med Canon Eos 1100D, Funkar det?

Hej, jag tar lite bilder när våra Innebandy lag spelar matcher och för att lägga upp på hemsidan så har det fungerat bra men den kamera jag använder Canon Eos 1100D. Nu har jag fått förfrågan av den lokala tidningen att ta lite bilder till dem vid de matcher då deras sportreporter inte har möjlighet att vara på plats eftersom han bara jobbar en helg i månaden. Kan min Canon Eos 1100D ta så bra kort under en Innebandy match att de går att skicka till tidningen. Jag själv tror inte att jag kan ta de bilder som behövs för att skicka till tidningen men min kamera men jag är ingen expert så jag frågar er. Jag använder ett läge i kameran som kallas sport men jag kanske skall fota på något annat sätt för att få ut max av kameran. Jag har hittat lite guider på nätet om hur man fotar sportfoton men har man en för dålig kamera så hjälper det ju inte.
Tacksam för svar.
 
Senast ändrad:
Tidningarna tar ju in vad skit-bilder som helst nu för tiden så du klarar dig nog med mobilen! :)

Skämt åsido. Uppenbarligen tycker ju tidningen att du tar bra bilder och rent tekniskt räcker en 1100D alldeles utmärkt för tidningstryck.

Bara att fota på!

Nästa steg för din del är att lära dig din kameras Av, Tv och M lägen. Att fota i "sport-läget" kan fungera bra, men du kommer att få mer kontroll om du lär dig de andra lägena. Plocka fram kamerans manual och läs på. Testa!!

Om du skall uppgradera din hårdvara så är det inte säkert att det är kameran som är den svaga länken. Sannolikt är det objektivet. Vad har du för objektiv?
 
Tror du kommer få svårt att ta bilder där du fryser rörelser om du kör med kit-objektivet. Är osäker med iso-prestandan på 1100D men försök med att skruva upp iso till 800-1600 och slutartiden till 1/250. Sedan får du vara försiktig med vitbalansen då det kan bli lite knepigt för kameran att reda ut själv i en inomhushall. En kamera är dock aldrig för dålig.
 
Tidningarna tar ju in vad skit-bilder som helst nu för tiden så du klarar dig nog med mobilen! :)

Skämt åsido. Uppenbarligen tycker ju tidningen att du tar bra bilder och rent tekniskt räcker en 1100D alldeles utmärkt för tidningstryck.

Bara att fota på!

Nästa steg för din del är att lära dig din kameras Av, Tv och M lägen. Att fota i "sport-läget" kan fungera bra, men du kommer att få mer kontroll om du lär dig de andra lägena. Plocka fram kamerans manual och läs på. Testa!!

Om du skall uppgradera din hårdvara så är det inte säkert att det är kameran som är den svaga länken. Sannolikt är det objektivet. Vad har du för objektiv?

Jag tror inte de tycker jag tar bra bilder för jag har inte fotat innebandy bilder tidigare men fick frågan av en som jag känner som jobbar på tidningen om jag hade nån kamera så skulle jag kunna tjäna någon slant ifall jag tog kort när sportreportern inte var där. Jag skall sätta mig när jag kommer hem med kamera och kolla lite lägen så skall jag nog kunna lära mig kameran då vi inte har haft den så länge. Jag kör med 18-55mm så det är kanske ett bättre objektiv jag skall ha. Jag bifogar två av de bilder jag tog på en match i fredags i nedskalad version.
 

Bilagor

  • IMG_0245.jpg
    IMG_0245.jpg
    18.5 KB · Visningar: 1,169
  • IMG_0249.jpg
    IMG_0249.jpg
    18.4 KB · Visningar: 1,152
Senast ändrad:
med tanke på den kvalité det brukar vara i dagstidningar och att dom inte brukar låta själva tekniken komma i första hand så duger den kameran du har alldeles utmärkt. dom bilderna du tog passar utmärkt i en dagstidnings sportbilaga.
det man kan se och tycka är kul med just sportbilder är hur man lyckas fånga dom man fotar. det är väldigt ofta som jag brukar kolla på sportbilder just för att dom brukar bli så roliga, dom har så roliga miner;)eller fula grimaser ....:)) så det gäller att fånga det roliga i det, vara på hugget. ser man i det perspektivet så kanske du skulle haft en 7d tex,just för att kunna ta snabba serier, med den kan du ta 8 bilder i sekunden....det bara smattrar till och du har garanterat en lyckad bild. fast det är ju lite onödigt att köpa en så dyr kamera bara för den sakens skull, satsa på ett schysst objektiv istället .
lycka till.
 
med tanke på den kvalité det brukar vara i dagstidningar och att dom inte brukar låta själva tekniken komma i första hand så duger den kameran du har alldeles utmärkt. dom bilderna du tog passar utmärkt i en dagstidnings sportbilaga.
det man kan se och tycka är kul med just sportbilder är hur man lyckas fånga dom man fotar. det är väldigt ofta som jag brukar kolla på sportbilder just för att dom brukar bli så roliga, dom har så roliga miner;)eller fula grimaser ....:)) så det gäller att fånga det roliga i det, vara på hugget. ser man i det perspektivet så kanske du skulle haft en 7d tex,just för att kunna ta snabba serier, med den kan du ta 8 bilder i sekunden....det bara smattrar till och du har garanterat en lyckad bild. fast det är ju lite onödigt att köpa en så dyr kamera bara för den sakens skull, satsa på ett schysst objektiv istället .
lycka till.

Tack skall nog satsa på ett bättre objektiv just nu i alla faöll så kanske det blir en bätre kamera längre fram.
 
Vad skall man köpa för Objektiv då, läste i någon annan tråd om fotografering av Innebandy att ett snabbt objektiv f1.8 rekkomenderades. Skulle då CANON EF 50/F1.8 II passa bra problemet med det är väl att det är fast.
 
Senast ändrad:
En ny kamera skulle kanske ge dig lite bättre ISO-prestanda och lite snabbare seriebildtagning, men nettovinsten blir störst med ett ljusstarkt objektiv. Sedan finns det ju moment inom sporten som inte kräver korta slutartider och vrålsnabb utrustning. Till måljubel, fasta situationer o.s.v. räcker kanske grejerna redan nu.

Något som jag reagerar på i många tidningar är dock vitbalansen. Trots att jag vet att det är plåtat med 1D-hus och fina L-gluggar så är bilderna pissgula i sporthallarnas lysrörssken. Lär dig läsa spelet och förutse när situationer uppstår, samt exponera och vitbalansera rätt så kommer du att få många bilder som ser proffsiga ut utan svindyr utrustning.

Frågan är om 50mm räcker som brännvidd. Kommer du så nära så 50mm räcker? Canon EF 85/1,8 USM och Canon EF 100/2,0 USM är två prisvärda ljuskänsliga gluggar. Kanske inte så snabb autofokus, men man kan inte få allt för dom pengarna. Tittar man på dina exempel så tycker jag att man kunde vinna lite på att "komma lite närmare" med ett längre tele. Ännu bättre vore en telezoom typ Canon EF 70-200/4,0 L USM men det drar iväg i pris...
 
En ny kamera skulle kanske ge dig lite bättre ISO-prestanda och lite snabbare seriebildtagning, men nettovinsten blir störst med ett ljusstarkt objektiv. Sedan finns det ju moment inom sporten som inte kräver korta slutartider och vrålsnabb utrustning. Till måljubel, fasta situationer o.s.v. räcker kanske grejerna redan nu.

Något som jag reagerar på i många tidningar är dock vitbalansen. Trots att jag vet att det är plåtat med 1D-hus och fina L-gluggar så är bilderna pissgula i sporthallarnas lysrörssken. Lär dig läsa spelet och förutse när situationer uppstår, samt exponera och vitbalansera rätt så kommer du att få många bilder som ser proffsiga ut utan svindyr utrustning.

Frågan är om 50mm räcker som brännvidd. Kommer du så nära så 50mm räcker? Canon EF 85/1,8 USM och Canon EF 100/2,0 USM är två prisvärda ljuskänsliga gluggar. Kanske inte så snabb autofokus, men man kan inte få allt för dom pengarna. Tittar man på dina exempel så tycker jag att man kunde vinna lite på att "komma lite närmare" med ett längre tele. Ännu bättre vore en telezoom typ Canon EF 70-200/4,0 L USM men det drar iväg i pris...
Jag står precis vid sargen när jag fotar men Canon EF 70-200/4,0 L USM såg intressant ut, 5994 på Dustinhome var inte så farligt tycker jag. Tack för alla bra svar.
 
EF 70-200/4,0 L USM är ett av de skarpaste i klassen, och bra på mycket mer än sport, så du skulle nog inte bli besviken. 5795.- på Cyberphoto, samt runt 4000.- begagnat här på fotosidan.
 
Senast ändrad:
När jag började fota inomhussport hade jag en Canon 40D ihop med ett fast 85/f1,8 och det funkade bra. 70-200 f4 är ett kanonfint objektiv men jag är rädd att f4 inte räcker till om du ska fota innebandy. Idag använder jag Nikon D700 ihop med ett 70-200 f2,8 VR och trots att våran stora hall här i Piteå har bra ljus hamnar jag på följande inställningar, ISO 2500 f2,8 1/500. Om jag vore du skulle jag satsa på ett beg 85/f1,8 istället för en 70-200 f4 om du ska fota innebandy. Här har du lite bilder jag har tagit med min setup.
http://skaugvold75.wordpress.com/2011/10/08/wibax-patriots-mot-gamla-stan-ibk/
 
Tror du kommer få svårt att ta bilder där du fryser rörelser om du kör med kit-objektivet. Är osäker med iso-prestandan på 1100D men försök med att skruva upp iso till 800-1600 och slutartiden till 1/250. Sedan får du vara försiktig med vitbalansen då det kan bli lite knepigt för kameran att reda ut själv i en inomhushall. En kamera är dock aldrig för dålig.

Misstänker att du inte har fotograferat så mycket sport ;)

För att frysa rörelser på innebandy behövs slutartider på 1/500 eller kortare.
(Själv brukar jag köra 1/640).
Detta innebär, att jag i vissa hallar, behöver dra upp ISO till 6400, och då använder jag ändå objektiv med bländare 2,8. (Dubbelt så ljusstarkt som bländare 4).

Sedan, så är det stor skillnad på hur bra olika kameror fungerar för just sportfoto.
Det av anledningen att AF skiljer sig rejält.

Jag kan, tyvärr, garantera att det blir problem med att AF missar en väldigt massa bilder med en Eos 1100D.

Sportfoto, är tråkigt nog.
Mycket av en materialsport.
För den som vill testa för eget bruk, eller inte har några större krav på det som skall levereras går det att klara sig relativt bra med billiga grejer.
Men, för den som har krav på att leverera.
Så är det proffsgrejer, som är ett måste för att inte utrustningen skall ställa till problem.
Här är Eos 7D ett bra alternativ för ts. Ett annat vettigt alternativ kan vara en beg 50D.
Dock inte riktigt lika lämpad som 7D.

Kopmbinationen 1100D och 70-200/4L kan fungera "någorlunda" i en hall med bra ljus.
Men ts får kallt räkna med att AF inte kommer att hänga med särskillt bra i så fall.
I en sämre upplyst hall kommer det inte att vara möjligt att frysa rörelserna med den kombinationen.

En budgetvariant, som däremot kan vara klart bättre, är EF 85/1,8.
Det kommer att fungera även i sämre upplysta hallar.
AF kommer också fungera bättre med det objektivet. Dock inte optimalt (pga huset).
 
Kameran din i sig är god nog för att ta bilder på innebandy t.ex.

Jag hade tittat och satsat mina pengar på ljusstarkare objektiv och Canons 50/1,8, 85/1,8 är nämnda och helt ok. Canons 70-200/2,8 med eller utan IS men då sticker priset iväg rejält.

70-200/4 är enligt många ett bra objektiv men är också mycket tveksam angående dess ljusstyrka. Har själva hållit på med diverse sportfotografering under en längre tid och helt ok när man kommer till lite nyare sporthallar men många gånger ute på landet i de lägre serierna så kan det vara betydligt besvärligare ljusförhållanden och då krävs det oftast ljusstarkare objektiv. Själva kombinerar jag ofta Canons 70-200/2,8 (utan IS) och deras 135/2,0 och de hus jag använder är 7D och 1Dmk3.

Till sist så tycker jag att du skall lära dig just ditt kamerahus, dess starka och svaga sidor. Givetvis så hade jag om möjligheten finnes nog tittat på en 7D som enligt mig är en mycket bra kamera men till syvende och sist så betyder objektiven mer så jag hade börjat i den ändan.

//R
 
Misstänker att du inte har fotograferat så mycket sport ;)

För att frysa rörelser på innebandy behövs slutartider på 1/500 eller kortare.
(Själv brukar jag köra 1/640).
Detta innebär, att jag i vissa hallar, behöver dra upp ISO till 6400, och då använder jag ändå objektiv med bländare 2,8. (Dubbelt så ljusstarkt som bländare 4).

Sedan, så är det stor skillnad på hur bra olika kameror fungerar för just sportfoto.
Det av anledningen att AF skiljer sig rejält.

Jag kan, tyvärr, garantera att det blir problem med att AF missar en väldigt massa bilder med en Eos 1100D.

Sportfoto, är tråkigt nog.
Mycket av en materialsport.
För den som vill testa för eget bruk, eller inte har några större krav på det som skall levereras går det att klara sig relativt bra med billiga grejer.
Men, för den som har krav på att leverera.
Så är det proffsgrejer, som är ett måste för att inte utrustningen skall ställa till problem.
Här är Eos 7D ett bra alternativ för ts. Ett annat vettigt alternativ kan vara en beg 50D.
Dock inte riktigt lika lämpad som 7D.

Kopmbinationen 1100D och 70-200/4L kan fungera "någorlunda" i en hall med bra ljus.
Men ts får kallt räkna med att AF inte kommer att hänga med särskillt bra i så fall.
I en sämre upplyst hall kommer det inte att vara möjligt att frysa rörelserna med den kombinationen.

En budgetvariant, som däremot kan vara klart bättre, är EF 85/1,8.
Det kommer att fungera även i sämre upplysta hallar.
AF kommer också fungera bättre med det objektivet. Dock inte optimalt (pga huset).

Okej jag kollade på EF 85/1,8 och det var en riktigt bra pris så det låter ju lockande om den nu passar bättre.
 
Jag kör med en D7000 och ett Sigma 70-200 2,8. I den hallen jag fotar i är det ganska dåligt ljus, tre fjuttiga rader med lysrör i olika färger. Jag får skruva upp iso till 4000 för att kunna köra med 1/500. D7000 klarar av det men 1100D är nog dessvärre inte kapabel till det. Det går, men resultatet blir nog inte så roligt.
Om du skaffar tex ett 85 1,8 så blir ju ljusinsläppet dubbelt så stort mot 2,8 (har jag för mig) och isotalet kan då halveras mot samma slutartid.

Se till att skaffa ett objektiv som klarar av att fokusera snabbt, dvs något av Canon eller Sigmas nyare objektiv, inte Tamrons.

Jag tycker egentligen att 70 mm som lägsta brännvidd på cropsensor blir ganska snävt när det händer något i närheten av där man står, däremot så är 200 mm gött att ha på crop ;)

Slutsats: ett schysst objektiv (Sigma 50-150 2,8, Sigma/Canon 85 1,8 eller liknande) räddar dig från att behöva höja iso.

Och kör på manuellt läge! ställ slutartid på 1/500, största bländare och sen anpassa iso för att få till en bra exponering.

Ha de gött/Hannes

Och du, tveka inte att ta för dig. Stå på alla olika ställen i hallen (förutom på planen då), och när det blir mål, lägg inte ner kameran och applådera, det är då du ska smattra loss! få med ledsna motståndare och glada målgörare, det gillar tidningar!
 
Jag kör med en D7000 och ett Sigma 70-200 2,8. I den hallen jag fotar i är det ganska dåligt ljus, tre fjuttiga rader med lysrör i olika färger. Jag får skruva upp iso till 4000 för att kunna köra med 1/500. D7000 klarar av det men 1100D är nog dessvärre inte kapabel till det. Det går, men resultatet blir nog inte så roligt.
Om du skaffar tex ett 85 1,8 så blir ju ljusinsläppet dubbelt så stort mot 2,8 (har jag för mig) och isotalet kan då halveras mot samma slutartid.

Se till att skaffa ett objektiv som klarar av att fokusera snabbt, dvs något av Canon eller Sigmas nyare objektiv, inte Tamrons.

Jag tycker egentligen att 70 mm som lägsta brännvidd på cropsensor blir ganska snävt när det händer något i närheten av där man står, däremot så är 200 mm gött att ha på crop ;)

Slutsats: ett schysst objektiv (Sigma 50-150 2,8, Sigma/Canon 85 1,8 eller liknande) räddar dig från att behöva höja iso.

Och kör på manuellt läge! ställ slutartid på 1/500, största bländare och sen anpassa iso för att få till en bra exponering.

Ha de gött/Hannes

Och du, tveka inte att ta för dig. Stå på alla olika ställen i hallen (förutom på planen då), och när det blir mål, lägg inte ner kameran och applådera, det är då du ska smattra loss! få med ledsna motståndare och glada målgörare, det gillar tidningar!

Men jag skall inte bara ta bilder utan skriver även refferat osv till klubbens hemsida men tack för bra tips jag skall använda dem.
 
Jag tycker det ser ut som det är relativt OK ljus i hallen du fotade i. Bilderna är nog rent tekniskt OK, däremot tycker jag de är lite "tråkiga" kompositionsmässigt, men det går ju att jobba på!

Ett 70-200 4L är trevligt men kommer inte hjälpa dig vid innebandy - det är för ljussvagt.

50/1.8 och 85/1.8 tror jag är rätt väg och så får du zooma med fötterna!

Huset kommer förstås missa fokus då och då och seriebildstagningen är lite långsam men det får du leva med om budgeten är begränsad.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.