Annons

Canon EOS 10D lever ännu

Produkter
(logga in för att koppla)
geronimo13 skrev:
Magnus varför just D30? finns väl redan en sådan

10d Mk II låter ju troligare när de blev 1d mk II

30D är logiskt. liksom 3D, 300D och 3000D. 1D mk II är också logiskt eftersom Canon vill behålla 1D som ett starkt varumärke. De kallar 1Ds för "specialkamera". De har säkert övervägt att kalla kameran 1Dn som också är logiskt.

Det kanske kommer en 10D mkII innan 30D kommer. Men jag är övertygad om att Canon siktar på att hålla sitt digitala program likt sitt analoga.

Det är ingen slump att 300v och 300D liknar varandra och har liknande namn.

10D är idag en hybridkamera och kommer kanske inte ersättas rakt av i ett längre perspektiv. 10D liksom sina föregångare skulle spänna över ett stort spektrum av krav från proffs och amatörer. Med ett bredare program hittar varje modell sin plats. D30 och D60 ska man också se som gamla hybrider.

Volvo har ångrat att de döpte om 960 till S90 eftersom det tsolkade ner S80 lite, Men när det gäller amatörkameror så har de flesta köpare ingen koll. Att det fanns en modell som hette D30 för fyra år sedan betyder inget. Det viktigaste att ha bra namn idag som funkar att marknadsföra.

Ok,

mitt inlägg var osakligt, men jag hoppas ni förstår min frustration...

Däremot undrar jag om det är så illa att man måste köpa en såpass dyr optik (10.000) om man lyckas ha råd till en 10D.

Att EF objektiven är kompatibla med alla EOS kameror vet jag, men är det verkligen så illa att man inte kan köra EF objektiv i 4-5000 kr klassen om man tar allroundbilder?

Alltid lär man sig något...

/Henning

Canon EOS 10D lever ännu
Kan lugna de som står i begrepp att köpa en 10D att efterföljaren dröjer många månader ännu.

Skönt att höra att den kommer finnas kvar ett tag. Eftersom jag planerar köpa den snarare...

Precis, och den är fortfarande top of the rock i några månader till. Det är väl närmast D70 som kan bli ett hot vad jag förstår, men den har ju inte heller kommit.

Måste bara säga, det måste till en del för att jag ska bli motiverad att byta upp mig från min 10D. Undrar hur bra man vill att kameran ska bli? Vad tror ni det blir för prisklass, mellan som lägst säg 15000 och upp till som högst 25000?

Re: Ok,

Ström skrev:
Att EF objektiven är kompatibla med alla EOS kameror vet jag, men är det verkligen så illa att man inte kan köra EF objektiv i 4-5000 kr klassen om man tar allroundbilder?

Alltid lär man sig något...

/Henning

Alla EF glugggar är kompatibla, men inte EF-S. Hittills passar EF-S bara på 300D.

Det finns många billiga piratalternativ för 2000-5000 som funkar fint.

Halva sitt liv?

Är det trots allt inte en viss skillnad mellan 10D/300D och D100/D70

Om jag tittar på när dpreview har testat kamerorna så blir det

10D mars 2003
300D september 2003

D100 juli 2002
D70 första kvartalet-2004 (gissning)

Det hela är rätt intressant. Jag undrar om Nikon blev tvungen att anpassa priset efter 300D och eventuellt hade tänkt sig en högre nivå i starten av produktutvecklingen? Jag tror att Canon i och med att de var först att spränga 10.000 gränsen och fick ha marknaden ifred ett par månader har lyckats med att tjäna ganska bra med pengar.

Det är ofta så att det är den som är först ut som tjänar pengar, ofta genom att de lyckas hålla en högre marginal den första tiden. Nu kan de säkert matcha D70 med en prispositionering på så väl 10D som 300D och fortfarande tjäna pengar (bara lite mindre än tidigare)

Nåja, det är en spännande tid.

--jalle

froderberg skrev:

Att släppa 300D när 10D var logiskt. 300D kom när 10D levt halva sitt liv. Nikon gör likadant och släpper D100 sensorn till D70.

Re: Halva sitt liv?

JalleS skrev:
Det är ofta så att det är den som är först ut som tjänar pengar, ofta genom att de lyckas hålla en högre marginal den första tiden.

Inte bara högre marginal, utan främst ensam om kunderna. 300D öppnade till en helt ny grupp av kunder. Nu kan nybörjaren börja direkt med en digital systemkamera och blir trogen Canon i många år.

Om en 30D får 8mp och kommer ut före en Nikon D200 med motsvarande prestanda finns det ju mer pengar att dra in. Men det bästa draget var väl 300D. Kunderna till 30D och D200 är nog oftare redan inne i systemen och därmed mer märkestrogna.

Fet vins

Det går bra för Canon:

Saxat från idg.se:

Vinsten för 2003 blev 19,3 miljarder kronor, en ökning med 44,6 procent på årsbasis. Bolagets nettoförsäljning uppgick till 223,6 miljarder kronor.

Försäljningen är 8,8 procent högre än för år 2002, meddelar Canon. Vinsten per aktie uppgår till 21,9 kronor. Canons rörelseresultat har ökat med 31,2 procent jämfört med 2002.

Det fjärde kvartalets intäkter blev 62,6 miljarder kronor, 3,2 procent bättre än föregående års fjärde kvartal. Nettovinsten blev dock 5,2 miljarder kronor vilket är 24,8 procent bättre än motsvarande kvartal förra året.

Canon uppger att det starka resultatet i hög grad beror på ökad försäljning av digitala kameror och multifunktionsfärgskrivare för nät samt laserskrivare. Även utrustning för halvledartillverkning uppges gått bra

om man kollar på "produkter" -"digitala kameror"-
så står det med röd text på höger sida " Mer information om eos 10"

Mvh
Paulo

Paulo skrev:
om man kollar på "produkter" -"digitala kameror"-
så står det med röd text på höger sida " Mer information om eos 10"

Mvh
Paulo

jepp, men den är fortfarande inte med i listan över produkter till salu. Det finns info om Eos5, 1n, D60 mm också på Canons hemsidor.

Hoppas den finns, för jag har beställt en från datorbutiken.com för 14595kr. Dock stod det 15595 i orderbekräftelsen (!!) ... har självklart mailat för att klaga och få detta fixat.

Undrar hur lång väntetiden är...

Eos 10D finns kvar på Canons hemsida och har funnits där hela tiden. Titta vidare i produktlistan. Klicka på "digitala systemkameror" så ser ni att den finns kvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar