Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 10D buggar/problem

Produkter
(logga in för att koppla)

pwrdesign

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Eos 10D.

När jag fotograferar med min gamla sigma-zoom så får 4 gånger av 5, Error 99 i displayen.

Jag ringde Sigma och han sade att det hade att göra med att om man använder äldre objektiv till 10D så blir det fel i ljusmätningen och error 99 visas.
Den förklaringen accepterade jag, objektivet var för gammalt (ca 5-6 år).

Men i helgen fick jag samma fel med mitt Canon obejktiv som bara har ca 2 år på nacken!
Ett 28-90 Zoom, som jag fick med när jag köpte min Eos 300 ny.

Det händer även ibland när jag ska ta kort att efter bilden är exponerad och slutaren ska stängas så "blinkar" (som ett öga) den.

Är det någon mer som haft detta problem?

Jag ringde canon supporten, men dom visste inte...
Sommarvikarie kanske?

Jag antar att det kommer en mjukvaruuppgradering, men har den kommit än?

MVH patrik
 
Första uppdateringen av firmware 1.0.1 kom för någon vecka sedan och finns att ladda ner här.

Det finns även en tråd om det här.
 
Senast ändrad:
Hej

kolla på Dpreview.com.. finns massor av trådar som behandlar detta och andra problem med 10d af.

Mvh
Johan
 
Rengör de elektriska kontakterna på Canon-objektivet, möjligen även 10D's kontakter
 
EXAKT samma sak hände mig idag !!
Jag fick min EOS 10D igår och testade då med min Canon 28-105:a som fungerade klockrent.
Satte idag på min Sigma 105/2.8 Macro EX och den funkade några bilder men EOS:en började sen ge Error 99 ifrån sig. Mitt Sigma är från år 2000 och det får väl sägas vara ganska nytt. Dom bilderna som faktiskt fungerade var dock kraftigt överexponerade.
 
jag brukar få error 99 på min 1ds och canon 70-200 ibland.. börjar fungera igen om man lossar objektivet och trycker dit det igen, med andra ord beror på skit på kontakterna för mig.
 
En idiotfråga kanske, men hur gör man på bästa/säkraste sätt rent kontaktytorna på objektivet? En tops med t-sprit för att lösa fett eller kanske skrapa lite försiktigt med ett vasst föremål ?
 
Astacus skrev:
En idiotfråga kanske, men hur gör man på bästa/säkraste sätt rent kontaktytorna på objektivet? En tops med t-sprit för att lösa fett eller kanske skrapa lite försiktigt med ett vasst föremål ?
Ett klassiskt sätt är att använda ett suddgummi och putsa av kontakterna. Se bara till att allt skräp försvinner.
 
Tack för tipset, skall pröva det om inte min nästa fråga ger några 'skrämmande' svar!
Nästa fråga alltså:
Efter att ha letat lite i olika trådar avseende 10D så verkar det som att det är ett generellt problem att tredjepartsobjektiv passar dåligt med den modellen. Frågan är då om dessa problem kan skada kameran? I så fall är det ju bara att acceptera att min Sigma inte kommer att fungera och istället försöka hitta Canons motsvarighet till rimligt pris. Nån som vet ?
 
Ja, alltså.. detta har varit uppe en oändligt antal gånger och det är fortfarande så att det finns vissa äldre sigma-objektiv som inte är kompatibla med 10D (och EOS 30). Men detta är de gamla gluggarna. Om det är en lite nyare optik så fixar sigma detta till dig.

På vissa inlägg låter det som om allt är Canons fel och att inga objktiv utom Canons passar ;)

Mvh

Jeppe
 
OM du har en Sigma-optik som inte fungerar till EOS30/33/10D och är max 2 år så skall Zieger Teknink i Linköping kunna modifiera det utan kostnad. Tala med din lokala Expert-butik...
 
Samma problem med eos 300D!

Hallå jag har samma problem med min Eos 300D med ett nytt sigmaobjektiv... det funkar lite då och då men så fort jag fotar nåt med blå himmel eller något ljust så får jag ERROR 99. Detta borde ju alltså ha något med ljusmätningen eller?
/Rickard
 
Re: Samma problem med eos 300D!

Om det är nytt så tror jag Sigma åtgärdar det gratis... kanske inte gratis men det ska gå att fixa i alla fall...
 
Fick byta gratis

Jag skrev ut hela denna sida och visade dem på stället där jag köpte mitt objektiv. Jag förklarade att det som synes var abdra som hade samma problem och att dom ju inte kunde säga att objektivet "ska" fungera till dessa kameror... Jag fick då byta utan extra kostnad till ett av Sigmas nyare 70-300 zoomar. Detta fungerar helt utmärkt och ter sig inte alls på samma sätt. /Rickard
 
Jag får också Error 99 fast med min 300D, OCH standarobjektivet 18-55 som följde med till kameran. Det funkar klockrent med sigmas 70-300 som jag köpte för någon månad sedan och andra gluggar. Jag har testat att rengöra kontakterna och alla andra knep som finns att tillgå, men inget verkar fungera.

Vad som är än mer förbryllande är att jag 9 ggr av 10 får felmeddelandet när jag fotar med manuella inställningar. På Av, Tv, Auto och de andra inställningarna funkar det dock bättre - då får felmeddelandet en gång av tio. Men även detta är olidligt.
 
DJ_Laszlo skrev:
Jag får också Error 99 fast med min 300D, OCH standarobjektivet 18-55 som följde med till kameran. Det funkar klockrent med sigmas 70-300 som jag köpte för någon månad sedan och andra gluggar. Jag har testat att rengöra kontakterna och alla andra knep som finns att tillgå, men inget verkar fungera.

Vad som är än mer förbryllande är att jag 9 ggr av 10 får felmeddelandet när jag fotar med manuella inställningar. På Av, Tv, Auto och de andra inställningarna funkar det dock bättre - då får felmeddelandet en gång av tio. Men även detta är olidligt.


Gå tillbakamed den till affären! Så ska inte en kamera strula..

Jag kör numera hasselblad och holga, dvs 100% analogt, tröttnade på den digitala (bristande?) kvalitén...

MvH P
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.