Annons

Canon eos 1000d

Produkter
(logga in för att koppla)

Mairas

Medlem
Hej!

Jag vill köpa min första systemkamera, men har tyvärr inte så mycket att lägga på en kamera.
Canon eos 1000d har ju fått väldigt bra kritik, dessutom är den billig. 2009 toppade den listorna i råd och röns tester.

På scandinavian photo har de ett bra erbjudande då ett EF-S 18-55/3,5-5,6 ingår.

Jag undrar nu vad ni tycker om denna kamera? Idag har jag kompaktkamera samsung wb550, men jag är inte riktigt nöjd med bilderna som tas i skymning och inomhus. Jag vill ha en kamera som kan skapa fina "levande" bilder istället för en blixtbild där man ser likblek ut.

Vad tror ni?

1000D är ju den billigaste kameran, på gott och ont.

Men angående blixt, det du kanske skulle satsa på är en extern blixt om du köper en systemkamera. Då kan du skjuta blixten från snett sidan eller något, det ger inte så trista bilder som blixt rakt på ger. Att ta bra bilder där det annars skulle behövts en blixt kräver mycket av utrustningen.

Ett ljusstarkare objektiv än 18-55 skulle också underlätta.

Utan att utala mig för eller emot kameran annat än att konstatera att den är billig.

Men, linsen. Du bör försöka få den som har tillägget "IS" i namnet. Linsen finns i två varienter varav den *utan* IS är klart sämre optiskt.

IS betyder förresten bildstabilisering, och är väldigt bra att ha i svagt ljus när slutartiderna blir långa.

Okej, tack för svaren.

Jag har nu funderat lite. Kanske ska lägga liite mer pengar. Vad tror ni om en Canon EOS 500D Black + 18-55mm?

En dum fråga... är det objektivet som är 18-55/3,5-5,6 eller linsen? Eller är det samma sak? Ni förstår att jag är nybörjare va =)

Vissa säger att man ska bara köpa kamerahuset och lägga pengar på ett bättre objektiv. Vilket skulle det isf vara?

500D med 18-55 är en bra start, objektivet är plastigt men mycket prisvärt.

Objektiv och lins används mer eller mindre som synonymer, skall man vara petig består ett objektiv av ett antal linser.

Om du är van vid att kunna zooma mycket med din wb550 som har ett zoomomfång på 24-240 mm är risken att du tycker att 18-55 mm är lite begränsat, då kan det vara värt att titta efter objektiv med lite mer zoom (finns i princip hur många som helst) exempelvis 18-200 eller 15-85 alternativt kan du lägga till en telezoom exempelvis 55-250.

Det blir naturligtvis mer pengar, det brukar dock finnas prisvärda paket med 500D, 18-55 och 55-250 (exempelvis här http://www.cyberphoto.se/info.php?article=500D18250IS).

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto