** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1000D som första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
1000D är en bra kamera - personligen hade jag köpt en begagnad 400D eller 450D och fått någon roligare optik för samma pengar, men hur som helst så är en 1000D en bra kamera. Den är liten och om detta är bra eller dåligt är en åsikt efersom det medför både för och nackdelar med ett litet hus.

Jo jag förstår, men vill helst ha en helt ny kamera. Men objektiven som följer med är dom något att ha? Hade tänkt fota flygplan med kameran.

Läs testerna här. telezoomen är väl lite mjuk vid maxgränsen, och jag tror att Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS är ett bättre alternativ som billigt telezoom då det har fått förvånadsvärt bra kritik trots sitt låga pris.

Men som sagt läs gärna recentionerna här då de ger bra input. Glöm dock inte att det finns en viss tendens att vissa billigare objektiv får överdrivet positiva recentioner då dessa ofta är det första objektiven som den individen köper och ALLA objektiv är ju bättre än kompaktkamerans så därför kan även medioker optik ibland skrivas upp en aning.Och tvärtom kan viss riktigt högklassig optik få tämligen dåliga recentioner på grund av köparen är en mycket kräsen och erfaren fotograf som också ställer krav i paritet med objektivets pris. Detta gör ju onekligen bedömmningen rätt mycket hårdare...

Jag köpte en 1000D som första DSLR efter en tid i kompaktträsket sedan den analoga systemkameran hamnat på den historiska vindshyllan. Hur kul som helst och jag är jättenöjd. Fick den för 4,5 med 18-55 IS kitobjektivet. Den har naturligtvis sina begränsningar jämfört med dyrare modeller. En sak som kom som en negativ överraskning var att endast Canon blixtar fungerade i Live View läget som till sin natur är stativ och ”studio orienterat” alltså Canon blixt på om man vill skjuta Live View direkt på datorn. Om de dyrare modellerna med Live View har denna begränsning vet jag inte.

De olika testsidornas resultat på höga ISO är lite glädjekalkyler gjorda under goda ljusförhållanden, i verkligheten behöver man ju höga ISO under dåliga/svåra ljusförhållanden och då blir det inte lika bra. Men det gäller nog lika för alla märken.

18-55 kitobjektivet med IS fick bra recenssion på photozone.de, det gamla utan IS var ett av de sämre kitobjektiven på marknaden enligt photozone.de.

Red:
PS
Jag försöker vara prismedveten och hade jag begripit bättre när jag började titta efter instegs DSLR skulle jag ha slagit till på en Sony A300 för 3,5 på SIBA eller ett 1000D kit inkl väska, minneskort UV-filter och putsduk för 4,6 på Cyberphoto. Men inte begrep jag att priserna strax skulle rusa i höjden. I dag verkar Pentax 200 inkl kitobjektiv för 3,99 på Japanphoto vara en av de prisvärdaste instegskamerorna som finns på marknaden.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar