Annons

Canon EOS 1000D Autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

iqdrickaback

Avslutat medlemskap
Hej : Vet inte om det är jag som gör fel eller vad det är men jag tycker inte att Autofokusen inte fungerar på min eos 1000d . I alla så blir bilderna dåliga inomhus och det kommer inget pip ljud när autofokusen fokuserar . Jag är nybörjare på såna här kameror men jag tycker ändå att man ska få ok bilder inomhus även med 18-55 is linsen . Därför tror jag att autofokusen eller något annat är kasst på min kamera . Sen är jag duktigt trött på den också , vill helst se den åka ut för ett stup .

Ljus?

AF behöver ljus för att fungera. För lite ljus kan det lätt bli inomhus och tom utomhus om du använder ljussvagt objektiv i dåligt väder. Piper kameran vanligtvis i bra ljus? I så fall är det troligen dåligt ljus som kan vara problemet.

Om du inte får något pip (om vi nu antar att du har det irriterande pipet akviterat alls) när du fokuserar, men ändå kan ta bilden, då har du Servo AF inställt. I dåligt ljus fungerar One Shot AF bättre, då den metoden exponerar AF-sensorn rikligare än vad Servo AF gör. Åtminstone fungerar det så på de mer avancerade kamerorna.
Räcker inte det heller får du sätta på en blixt som har hjälpljus för AF. Antingen den inbyggda eller en lös blixt, som 430 EX II.
Det brukar gå att stänga av blixten från att belysa motivet, om du inte vill ha blixtljus i bilden, utan bara använda den till att få AF att fungera.
Ytterligare en metod, som är knöligare men billigare än att köpa en extern blixt, är att lysa med en ficklampa under fokuseringen.

I dåligt ljus kan bilderna bli suddiga av skakningsoskärpa också, men det ser annorlunda ut.

Kan säga att utomhus bilderna blir bra så problemet är nog att ljuset inomhus inte räcker till . Men det ska nog bli bättre framöver när man lär sig kameran mer

När jag trycker ner avtryckaren halvvägs fokuserar inte kameran utan man måste trycka på stjärnknappen , bredvid zooma in knappen för att fokusera , annars blir det bara suddigt . Detta händer även i dagsljus , Är af en kass eftersom på mina kompakt kameror behöver man bara trycka ner avtryckaren halvvägs i någon sekund för att fokusera . Kan säga att allt detta göra på AF .

Åtminstone sämre kompaktkameror brukar inte tillåta några alternativ för den här funktionen. Jag vet knappt om min G11 tillåter det? Jag använder den nästan aldrig.

Att fokusera med AF-ON istället för avtryckaren, eller med *-knappen om man nu gillar den bättre, är inte så dumt, när man väl vant sig vid det. Men om du inte vill ha det så får du förstås ställa tillbaks fokus till avtryckaren igen.

I svagt ljus behöver kameran ofta hjälpbelysning för fokusering. Antingen med den inbyggda blixten, om man har någon, eller med AF assist i exempelvis 580 EX II. Eller med en liten ficklampa.

Om du menar slutarljudet, "klicket" när du trycker av, så är det ungefär som att få bort motorljudet på en bil. Det är bara att stänga av bilen/kameran, men då är det inte mycket nytta med varken bil eller kamera.

Minns inte om 1000D har livview, men i så fall låter det vanligtvis mindre i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar