Annons

Canon EOS 10 vs. 100

Produkter
(logga in för att koppla)

lulemarcus

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag är på väg att köpa mig en "ny" EOS kamera och har siktat in mig på antingen en EOS 10 eller en EOS 100. Prismässigt ligger dom på identisk nivå och läser man tekniska jämförelser så är det inte heller speciellt mycket som skiljer. Jag undrar nu om det är någon här som faktiskt klämmt och kännt på BÄGGE husen och som därmed kan göra en mer övergripande jämförelse?

Har läst någonstans att 10:an inte är speciellt vanlig i Sverige vet någon varför?

Det som är viktigast för mig är att kameran ska vara rejäl på alla sätt och vis. Mycket metall och stora reglage uppskattas.

Många har lovordat 600:an här på forumet, är det en kamera i samma klass som 10/100?

// Marcus
 
lulemarcus skrev:
.

Många har lovordat 600:an här på forumet, är det en kamera i samma klass som 10/100?

// Marcus
EOS600 i korthet (eller alla i 6xx serien):
- Har byggkvalitet,balans och ergonomi som gör vem som helst glad. Är ganska kompakt.
- Superbillig!!
- Har bara EN fokuspunkt i mitten som bara känner horisontell kontrast. Sällan problem.
- AF-sensorn har något lägre ljuskänslighet än de nyaste kamerorna. Sällan problem här med.
- Saknar tumhjul. Lite synd.
- Ganska vanligt att de har utslitna slutare. Försök hitta ett servat eller ganska oanvänt exemplar.
 
Re: Re: Canon EOS 10 vs. 100

Linmajon skrev:
EOS600 i korthet (eller alla i 6xx serien):
- Har byggkvalitet,balans och ergonomi som gör vem som helst glad. Är ganska kompakt.
- Superbillig!!
- Har bara EN fokuspunkt i mitten som bara känner horisontell kontrast. Sällan problem.
- AF-sensorn har något lägre ljuskänslighet än de nyaste kamerorna. Sällan problem här med.
- Saknar tumhjul. Lite synd.
- Ganska vanligt att de har utslitna slutare. Försök hitta ett servat eller ganska oanvänt exemplar.

Känner du till EOS 10 eller EOS 100?

// M
 
Jag använde en EOS 100 tio helt felfria år, men har inte erfarenhet av 600 eller 10.

Här kommer något om hundran:
Det är den tystaste EOS som tillverkats (e.u.)

Den inbyggda blixten lyser ut 28 mm. (10 har 35 mm och 600 ingen)

Den har blixtljuskompensation för inbyggd blixt. Det tror jag 10:an saknar.

Den har tumhjul, vilket är guld värt och saknas på 10 och 600.

Den har en välfungerande korslagd AF-sensor, men 10:an har ett mycket bredare AF-fält.

Greppförlängaren till EOS 100 saknar stativfäste (katastrof!). 10 är bättre där.

Tre bilder per sekund, medan 10 och 600 har fem.

100:an är en kalasbra kamera, men själv skulle jag kanske föredra en 10:a.

MVH

/JK
 
Hej!

Eos 10 kom 1989 men kom snabbt att ersättas av Eos 100 som är väldigt lik och lite bättre och tystare. Båda är helt OK.

Prisskillnaderna på begagnade analoga Eos-modeller är inte stor och därför kan det vara värt att lägga någon extra hundralappa för att få en lite bättre modeller.

En Eos 5 är bland det bästa man kan köpa. kostar cirka 2500 kronor idag.

Men en Eos 10, 100 eller 50E är inga dåliga val. Se till att kolla så du inte betalar onödigt mycket. priserna sjunker just nu.
 
Håller med Magnus...

En annan intressant detalj med EOS 10 är att den inte drar någon ström under exponeringen, vilket gör den till en utmärkt kamera för nattfotografering med låååånga tider.

EOS 100 är tyyyyyyst. Defenitivt den över 10, pga tumhjulet.

Men allra bäst är en EOS 5..
 
EOS 10 har en väldigt bra exponeringsmätare. FOTO gjorde ett test för några år sedan ett jämmförande test med gamla och nya kameror. EOS 10 var bättre än de flesta.
 
Jeppe skrev:
Håller med Magnus...

En annan intressant detalj med EOS 10 är att den inte drar någon ström under exponeringen, vilket gör den till en utmärkt kamera för nattfotografering med låååånga tider.

EOS 100 är tyyyyyyst. Defenitivt den över 10, pga tumhjulet.

Men allra bäst är en EOS 5..
Värt att nämmna. EOS femman var den första med Canons gimmick, ögonstyrning. Den kan vara lite kinkig om man använder glasögon. Alternativet att välja punkt för hand tycker åtminstonde inte jag fungerar så smidigt på femman.

Har man inget problem med ögonstyrningen så är den fortfarande en av de bästa kamror som finns.

Såg att den finns ny att köpa i USA. Tror det var på B/H.
 
Jeppe skrev:
Man behöver ju inte använda ögonstyrningen...
Nej, jag skrev också det. Men det är lite bökigt att välja focuspunkt manuellt.

Det är min erfarenhet av EOS femman. Ögonsyrningen funkade för mig på detta vis.

För att aktivera focuspunkten längst till höger fick jag titta längst till vänster. Trots otaliga kalibreringar. Sättet att välja manuellt var för osmidigt. Jag hade samma problem med EOS 50E.

Det slutade med att jag bytte till Nikon.
 
alcedo skrev:
Detta gäller även 600-serien vill jag minnas.
Min 650 drog lite ström hela tiden. Om kameran låg med batteriet i så var det slut efter något år. Inte helt kul. Batteriet var (är) ganska dyrt... Vet inte om alla EOS-kameror lider av samma strömsjuka.
 
Linmajon skrev:
Min 650 drog lite ström hela tiden. Om kameran låg med batteriet i så var det slut efter något år. Inte helt kul. Batteriet var (är) ganska dyrt... Vet inte om alla EOS-kameror lider av samma strömsjuka.
Det är möjligt, men det är en annan fråga. Poängen med EOS 10 och 6xx är att övriga EOS-modeller behöver ström för att hålla slutaren öppen (alltså inte bara liten hållspänning utan riktig strömförbrukning). Det gör att du ganska snabbt dränerar dina batterier om du t ex vill ha ett par timmars exponeringstid. Med 10:an och 6xx:an är de situationerna inget problem.

Däremot finns det liten konstant hållspänning för att hålla liv i dina inställningar (CF-inställningar och annat) i alla EOS kameror (antagligen i alla moderna kameror överhuvudtaget). Den kan nog variera en del mellan olika kameror, men förr eller senare så kör den ju slut på batterierna. Det är inte för inte som det rekommenderas att man tar ur batteriet om man inte skall använda kameran under en längre period.
 
Linmajon skrev:
Min 650 drog lite ström hela tiden. Om kameran låg med batteriet i så var det slut efter något år. Inte helt kul. Batteriet var (är) ganska dyrt... Vet inte om alla EOS-kameror lider av samma strömsjuka.

Det ær stor skillnad på batteriførbrukningen på Eos 650/620 och 600/RT. Batteriførbrukningen var den størsta kritiken mot 650:an.

/m
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.