Annons

Canon eos >10 megapix.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har fått erbjudande om att köpa en Canon 1Ds till ett väldigt lågt pris. Men jag tänkte höra om nån vet om Canon har några nya Eos-kameror med mer än 10 megapixlar på gång? 1Ds har väl USB-utgång, eller? Tacksam för råd.

1Ds har firewire, men enligt mig inte ett alternativ att ens använda för att tömma kameran eftersom extern kortläsare är fruktansvärt mkt snabbare.
dock en grym kamera, vad är priset?

1Ds börjar nå ålderns höst och en del uppdateringar har gjorts på tekniksidan sedan dess. Jag tippar på att vi får se en uppdaterad variant typ 1Ds Mk II, med bättre brusreducering, snabbare signalbehandling och E-TTL II. Mao. samma förbättringar som 1D Mk II fick.

Priset lär väl hamna på samma som nuvarande 1Ds.

Jeppe skrev:
1Ds börjar nå ålderns höst och en del uppdateringar har gjorts på tekniksidan sedan dess. Jag tippar på att vi får se en uppdaterad variant typ 1Ds Mk II, med bättre brusreducering, snabbare signalbehandling och E-TTL II. Mao. samma förbättringar som 1D Mk II fick.

Priset lär väl hamna på samma som nuvarande 1Ds.

Jesper,

D60 ersatte D30 och blev billigare. 10D ersatte D60 och blev billigare. 1DmkII ersatte 1D och blev billigare. Varför tror du om en ersättare till 1Ds kommer så blir inte den billigare?

priset som är ett kompispris ligger på 14 snabba. Borde man slå till eller vänta på nya grejer? Jag är bara en glad amatör som vill ha bra bildkvalitet. (14.000 riksdaler alltså)

Ja, jag köper den nog. Den är inte stulen, är köpt i Tyskland. Men för att stilla min nyfikenhet: Vilka problem skulle en stulen kamera medföra?

14 lapp? Säker på att det är ärligt?

...och ålderns höst; 1Ds levererar väldigt fina filer. Och allt hänger väl på vad man ska ha den till.

Jaså du, Kim? okej, jag säger till dej om jag vill sälja, vilket lär dröja. Har nämligen lånat kameran en dag och är ganska imponerad.
Tack alla, för råd & tips! /Martin.

masterplan skrev:
Ja, jag köper den nog. Den är inte stulen, är köpt i Tyskland. Men för att stilla min nyfikenhet: Vilka problem skulle en stulen kamera medföra?

Hypotetiskt svar på en hypotetisk fråga:

Ja, rent tekniskt så har den ju ett serienummer som står på kamerahuset och i varje bildfil kameran levererar. Skall du lämna ifrån dig några bilder från kameran så måste du alltid försäkra dig om att EXIF-informationen är "strippad" från filerna.

Om du får problem med kameran eller behöver få den servad kan du inte få den reparerad, eftersom du, med risk för att bli ertappad, inte kan lämna den till Canon.

Du kan självklart inte sälja den vidare med annat än att köparen är medveten om att den är "het".

Skulle polisen finna en stulen kamera i din ägo så kommer saken prövas i domstol innan det beslutas vilka "problem" du kommer att få.

Moraliskt sett är det naturligtvis ett enormt problem. Att köpa stöldgods är, i mina ögon (och i lagens), samma sak som att stjäla själv. Du blir en tjuv själv helt enkelt. Du uppmuntrar brottslingar att stjäla mer, eftersom du ger dem avsättning för det de kommer över i sitt brottsutövande.

Om ingen befattade sig med stulna prylar skulle naturligtvis så gott som alla tillgrepp försvinna och vi skulle få en värld som är trevligare att leva i. Dessutom skulle de ärliga människorna slippa betala för dina prylar genom högre försäkringspremier. Kanske var kameran inte försäkrad och då har någon stackare blivit av med värden för 65000 kr. Detta skulle indirekt vara ditt fel.

Detsamma gäller naturligtvis om du känner till att kameran i fråga är stulen men underlåter att rapportera det till polisen, även om du inte köpte den själv.

Den svenska lagen är dessutom utformad på det viset att du är skyldig fullt ut för häleri om du har stöldgods i din ägo. "God-tro"-begreppet försvann för några år sedan och man kan inte längre gömma sig bakom att "man inte visste". På den här punkten är lagen mycket klar. Extra graverande blir det naturligtvis om man köper något för en tredjedel av marknadspriset på begagnatsidan.

Antar att du kunde räkna ut allt detta själv, men du frågade ju...

Mitt råd är att du skall kontrollera förhållandet mycket noggrant och se till att du har klara papper.

/G

Senast ändrad:
Sött

gerhardp skrev:
Att köpa stöldgods är, i mina ögon (och i lagens), samma sak som att stjäla själv. Du blir en tjuv själv helt enkelt. Du uppmuntrar brottslingar att stjäla mer, eftersom du ger dem avsättning för det de kommer över i sitt brottsutövande. Om ingen befattade sig med stulna prylar skulle naturligtvis så gott som alla tillgrepp försvinna och vi skulle få en värld som är trevligare att leva i.

Om alla började jobba på röda korset o fräsningsarmén och tog bort marknadsekonomin så skulle världen också bli mycket trevligare med all säkerhet. Egendom är stöld. Lite roligt att läsa att någon drömmer om moral och "samvete".

Olle

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto