Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon eller sigma samt stativfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

MNorlander

Medlem
Hej.
Jag går i tankarna på att köpa mig ett 24-70mm f/2.8 eller liknande (har ett 28-80 f/3.5-5.6 idag men vill ha ett ljusstarkare).

Har aldrig prövat Sigma utan enbart använt mig av canons objektiv tidigare, men priset på sigma tilltalar min ekonomi mer.

Vad säger ni med erfarenhet? Är det jättestor skillnad i kvalité på dem? vad det gäller skärpa, snabbhet på fokusering osv.

Sen skulle jag vilja tips o råd på ett vettigt bra stativ, har ett enbensstativ idag som fungerar alldeles utmärkt för sportevenemang, samt ett skraltigt trebens, men där känns det som om kameran är tyngre än stativet och håller på att välta. Är inte ute efter nåt gitzo i kolfiber eller så men ett gediget och hyfsat lätt stativ till så billig peng som möjligt. Enda kravet på stativet är att kulleden ska kunna manövreras med en enda ratt.

Jag är en riktig glad amatörfotograf men vill självklart ha det bästa ändå.

//Micke
 
Jag är mycket nöjd med mitt Canon 24-70 2,8.
Har haft tre olika Sigma-gluggar, varav en varit ok, och de andra två inge vidare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.