Annons

Canon eller Sigma 70-200?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen 70-200 är snabbare i fokuseringen än Canons 4L, det beror på att det är mycket mindre glas som behöver flyttas runt gentemot alla 2,8 varianter. Jämför du 2,8 mellan Canon och Sigma är det en annan sak.
När fokus "jagar" beror det på att kameran inte hittar tillräcklig kontrast för att anse att fokus uppnåtts. Det sitter i huset och har inte ett skvatt med objektivet att göra förutom i ett fall. Om objektivet är oskarpt kommer det att jaga mer då kameran inte hittar kontrast pga oskärpa. Ett Sigma 2,8 ska vara skarpt redan på 2,8, annars är det fel på det. Ett bra Sigma är en kanonglugg, en oskarp Sigma är defekt.
 
Mikael Johansson skrev:
Lånar tråden lite ist för att göra en ny.

Jag velar också mellan Sigma Af 70-200/2,8 och Canon EF 70-200mm f/4.
Efter att ha läst en hel del så vet jag fortfarande inte vilken jag ska köpa.
Kan köpa Canonen för 6000 kr med filter, men Sigmat kostar 8000 kr nytt. lite för mkt för min del kanske.

Svårt det här. Vad skulle ni ha gjort?

Tjena!

Sigmat (DG-modellen) finns för 7547 kr på Zebra vilket får se vara helt ok pris. Hade man inte fått cashbacken från Canon så hade kanske inte valet varit så svårt. Jag själv är i tankarna på att köpa någon av dessa två. Har för mig att Sigmas konverter är billigare med plus att man får med stativfäste när man köper Sigmat. Värt att fundera på med :)

Mvh

Maziyar
 
Baner skrev:
Men gillar inte att jag ibland får CA på stora bländare. Ingen annan som har sett det på sitt Sigma
På Sigmat och alla andra ljusstarka gluggar när jag fotar starka kontraster med öppen bländare.
CA uppstår i sensorn och inte i gluggen.
 
CA uppstår i gluggen i regel. Men hög upplösning och problen med mikrolinserna på sensor förvärrar detta sympton.

Blooming och color-fringing, som ser i princip likadant ut, uppstår dock helt i sensorn och har att göra med att cellerna i sensor blir överladdade och läcker laddning till omgivande celler.
 
Jag alskar att det finns sa manga nordar(possitivt ord for mig) pa den har sidan som kan langa sa mycket info vilket gor att man far lite lattare att bestamma sig, beroende pa vart man slutar lasa for ofta verkar det vara som att valja mellan pest eller kolera fast omvant!

tackar
 
Canon 70-200/4 is har av Photozone fått högsta uppmätbara värdena av alla zoomar runt 70-200.
Jag testade objektivet samtidigt som jag provade S5 mot 5d i en annan tråd.
Jämfört med mitt 70-200/2.8 is var lillebror bättre, tom bättre än referensobjektivet 100mm macro.
Nu hade vi inte mer tid än att testa det på bl 8 men där var upplösningen högst av de tre.
Vilket är en indikation att objektivet håller hög klass.Tyvärr framkommer det inte i de små bilder vi får lägga upp att streckkoden ses tydligare i mittenbilden.Det är inte fråga om några stora skillnader i upplösning men de finns.
Mikael
 

Bilagor

  • 10mmtest1.jpg
    10mmtest1.jpg
    43.8 KB · Visningar: 142
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.