Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eller Pentax??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, Jag ska äntligen köpa mig en systemkamera.

Har funderat över canon EOS 400 och den nya Pentax.

Jag har väldigt kort erfarnhet av komeror och det viktiga för mig är bildkvaliten.

Jag har en kompis med canon och tycker att hennes bilder har otroligt fina förger.

hur ligger det till med pentax på bild fronten?
 
Om du har en kompis som kör canon så köp canon så du kan snylta på dennes objektiv.
 
Om vi tar de Pentax som finns i handeln nu, så har Pentax en annan bildmässig karaktär än Canon. Om vi jämför färgerna "rakt ut" från kamerans JPEG, så har Pentax en annan färgåtergivning än Canon. Många har valt Pentax just för denna färgåtergivning (särskilt för återgivningen av hud och naturfärger som grönska etc), det finns många Pentax användare - inklusive mig - som uppfattar Canons färger som "plastiga" i jämförelse. Nu är ju detta ett personligt val och om du uppskattar Canons färger så är det inte säkert att du kommer uppskatta Pentax.

Visst kan man justera saker som kontrast, färgmättnad, uppskärpning och vitbalans i kameran - men Canon och Pentax skiljer sig åt i färgnyanser och textur och denna karaktär är genomgående även om man justerar kamerans bildinställningar.

Däremot, om man fotograferar i råformat (RAW) så beror färgåtergivningen på den mjukvara som man använder för att "framkalla" råformat till JPEG.

Om man använder exempelvis Adobe, så får man Adobe-färger. Om man använder Pentax PhotoLab så får man Pentax-färger (Pentax PhotoLab och Pentax kameror använder samma "bildmotor"). Nu går det att justera Adobe så färgåtergivningen mer liknar Pentax, det finns inställningsfiler för detta utlagda på "nätet".

I slutet av Januari väntas Pentax presentera två nya systemkameror som är uppgraderingar av de som finns tillgängliga nu. Det kan vara värt att vänta in dem. Å andra sidan så är dagens modeller verkligt prisvärda och jag tror inte att de kommer sjunka så mycket i pris sen eftersom de redan ligger så lågt. Däremot så kommer de nya modellerna bli något dyrare än dagens.

Hälsar
R
 
Håller fullständigt med Robin ! Har du en kompis med visst märke så köp det märket, oavsett vilket märke för då kan ni bytlånas objektiv och övriga tillbehör. Skillnaden i bildkvalite' mellan märken är väldigt väldigt liten.

/ Erik
 
Och så blir man förskräckligt mobbad om man använder pentax och ens kompis kör canon....
 
Jag har haft en Canon 300D tidigare och gått över till Pentax K10D. Jag är nöjd med min nya kamera. Som tidigare nämnts så har båda märken en god bildkvalite. RAW är att föredra framför jpg.

Men du får mer valuta för pengarna med K10D. Canons billiga 400D är för liten i mitt tycke. Den är inte lika bra ergonomiskt. Pentax har bättre ergonomi, sökare, bildstabilisering i huset och är vädertätad. Den känns mer gedigen.

Canon har en fördel, då märket är stort finns det en stor begagnatmarknad med optik och tillbehör. Om jag skulle satsa på Canon skulle det bli en 40D men det blir dyrare - så tipset blir Pentax K10D.
 
Robin Gyllander skrev:
Och så blir man förskräckligt mobbad om man använder pentax och ens kompis kör canon....

Blir man? Måste va om man är en undermålig fotograf.
Har själv en kompis som kör 400D och han är ganska så avundsjuk på K10:an. Han gnäller också ständigt om hur vidrig kit-objektivet är hehe.
 
Jag har använt Pentax i många är och är i det stora hela nöjd. Men jag köpte ändå en Canon för några veckor sedan, en G9 alltså. Den har naturligtvis brister, men det finns inget annat alternativ om man vill ha en riktigt liten kamera. Funkade utmärkt för nattfoto i London förra veckan, fast jag körde monokromt förstås. Vad jag vill säga är, köp det som är rätt för dig, bry dig inte om vad som står på den :)

För att återkomma till din fråga, har du tillgång till objektiv och inte är extremt avancerad så skall du välja efter objektiven (såvida inte alla bara har kitzoomen, då är det ju ingen mening). Bildmässigt är alla DSLRer likvärdiga om man bortser från att olika tillverkare väljer olika inställningar för skärpa och brus som standard, men de går att ändra, eller fota RAW.

Ett bra tips som någon skrev här för några år sedan är att räkna inte med att din första kamera blir den rätta. Du måste fota en hel del innan du vet vad du vill ha. Om du vet vad du vill ha behöver du inte fråga, fast det är klart, det är sällan exakt det man vill ha finns att köpa...
 
Det som skiljer mellan olika märken är framförallt handhavandet (var och hur du använder olika funktioner) och hur greppet är. Det är alltså saker man vänjer sig vid.

Fördelen med att köpa samma märke som kompisen är att du och han/hon kan köpa "udda" (macro, extremtele, extremvidvinkel) objektiv ihop. Likadant prova olika märken mm, även tillbehör som mellanringar och telekonvertrar.

Stor ekonimisk fördel !

/ Erik
 
Pentax stora fördel är ju att de erbjuder bäst byggkvalitet och vädertätning för priset, samt har ett annat tänkande för sina objektiv vilket gör att de "står ut" mer än de andra tillverkarna.
Nikon har visserligen en pannkaka (eller iaf hade) och den var väl inte ens autofokus har jag för mig, men Pentax är ensam om hela tre stycken (alla autofokus). Exmpelvis...

Hälsar
R
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.