Annons

Canon eller Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Summer77

Ny medlem
Hej,

Skulle behöva lite hjälp med att välja en kamera. Efter många år med kompakt kamera, ska jag nu äntligen köpa en systemkamera (digital). Jag är nybörjare och kan inte så mycket. Men har ett alltmer brinnande intresse. Vad ska jag satsa på för "första-kamera"?

Har fått råd om att välja en med färre pixlar för att kunna lägga pengar på filter eller objektiv istället.

Vad tycker ni? Tacksam för alla råd och tips!
 
Aftonbladet eller Expressen. Saab eller Volvo. Är rött snyggare än blått?

Mitt tips är att använda sökfunktionen i forumet. Frågan har avhandlats tusen gånger innan du blev medlem.

Välkommen till Fotosidan.
/Per
 
Då jag var i samma sits för några månader sedan kan jag delge mitt resonemang: köp något som fungerar med äldre (& billiga..) objektiv!
Av den anledningen valde vi bort Nikon's billigare modeller då de saknar AF-motor.

Vi valde en Sony A100 som vi använder tillsammans med gamla Minolta-objektiv och är mycket nöjda med den.
 
Det är roligt att se sånna här rubriker, canon eller nikon. Det finns många fler märken att välja mellan. Att välja canon eller nikon för att profsen använder dem är förlegat, de använder kameror som kostar skjortan och objektiv som kostar mer därtill.

Välj vad som passar dig och inte vad grannen, eller han på jobbet har. Ta reda på dina behov, vad du vill fota, hur du vill fota.

Vill du fota macro? Vilket märke har bästa objektivet i min prisklass. Vill jag fota porträtt? Vilket märke har bäst objektiv i min prisklass. Etc.

Vill jag kunna fota utomhus när det regnar? Vilka modeller kan det, och har objektiv som är vädertätade, i min prisklass?

Behöver jag 10 FPS eller behöver jag en blixt på kameran så att jag kan ta bra bilder på kvällen?

Vill jag kunna packa ner kameran i en liten väska eller ska jag behöva ha en hel rygga att stoppa kameran i?

Vill jag ha live view med vinklingsbar skärm? Eller kommer jag aldrig att använda den.

Ta reda på vad du vill fotografera, när du vill fotografera, hur du vill fotografera. Kolla sedan upp alla kameror, Sony, olympus, panasonic, nikon, canon, pentax etc.

Vilket Märke har vad jag behöver?

Efter månader av research på ovanstående frågor så blev det pentax för mig, mest med tanke på bra vädertätning och utbud av objektiv. Kanske det blir en sony 300 för dig. Vem vet, bara du vet vad DU vill ha
 
Tack, men nej tack!

Tack hybrid3 för ditt svar!

Jag har nog förstått att detta kanske inte är en sida för mig! Tonen i svaren är inte direkt välkomnande, utan snarare dumförklarande.

Ja, jag är en nybörjare. Jag kan inte så mycket, kanske borde jag sökt runt mer på denna sida.

Men jag har kollat runt en hel del. Har ganska klart för mig vilken kamera jag ska köpa, väljer mellan två och lutar mer åt den ena. Väljer mellan en Canon och en Nikon; därav rubriken. Eftersom jag inte ville "leda" någon med min fråga nämnde jag inte vilka jag väljer mellan, utan ville ha era synpunkter. Kanske kunde jag få andra tips.

Jag klarar mig bra utan påhopp, och det finns andra forum där tonen definitivt är trevligare.

Tack för mig.
 
Var hoppar hybrid3 på dig nånstans?
Tycker hans inlägg var helt korrekt och sakligt!

Absolut. Problemet för en nykomling kan vara att de inte vet hur stort utbudet egentligen är. De kanske tror att det bara finns två märken och av dessa bara några få modeller.

Ulrika hade behövt ett svar. Jag kan ge ett, om hon fortfarande läser här: Nikon. Så, klart.

Per.
 
Ulrika, du är inne på rätt spår att köpa en billigare kamera och satsa mer pengar på objektiv. Dels då bildkvalitén blir aldrig bra med dåliga objektiv och bra objektiv kan du ha under en väldigt lång tid, kanske för alltid...

Det jag skulle kolla mest på är vilket system som du tror kan passa dig. Kolla vilket märke som har det objektivutbud som passar dig bäst både nu och framåt i tiden. Både nytt och begagnat. Sen är det nog bra att gå in i någon affär och testa några olika kamerahus från olika märken. En del märken kanske inte känns bra att hålla i eller är svåra att se i sökaren på.

Men oavsett vilken kamera du väljer så kommer du att få bra bildkvalité om du försöker att lägga ned lite mer pengar på objektiv.
 
Jag håller med Urban Söderlund helt och fullt!
Fram överallt det här med begagnat.
Efter att ha sett hur mycket min Nikon D80 har fallit i pris på ett år så
inser jag att jag kastat flera tusenlappar rakt i papperskorgen.
Så ett begagnat hus och en bra optik är ett mycket bra råd.
Varför inte en begagnad optik också?

Själv lurar jag på en Nikon D300 men jag väntar ett eller 2 år till så är det rena
reapriset!:)
 
Var hoppar hybrid3 på dig nånstans?
Tycker hans inlägg var helt korrekt och sakligt!

Jag (i min lilla värld ) utgår helt enkelt från att Ulrika avsåg någon av de andra svaren... :)

Att köpa begagnat är för mig inte bara ett alternativ utan helt enkelt den enda möjligheten till att kunna skrapa ihop en kul utrustning utan att det kostar skjortan. Att man slipper en hel del värdeminskning är dessutom mycket värdefullt om man (som jag) är totalnovis och gärna vill prova på en hel del olika objektiv.

Ett annat mycket kostnadseffektivt sätt att prova sig fram i fotovärlden är M42-objektiv.
 
Svårt val

Jag köpte min Nikon D50 för nått år sedan.
Jämförde bildkvalite med likvärdig canon.
Såg ingen skillnad på dom bilderna som vi tog.
Jag tog Nikon för att den var lite större och skönare att hålla i.
Så valde jag och jag är fortfarande nöjd med den.
En negativ sak kan jag skriva, det är att det inte finns belysning i
displayen på ovansidan, inte kul när det är mörkt.
/Peter
 
Hej Ulrika!

Du har fått många bra råd här... Det jag vill tillägga är att du har säkert en total budget för hur mycket hela kalaset får kosta med de objektiv och andra tillbehör (blixt etc) du vill skaffa. Även om du inte köper allt på en gång kan det ändå vara värt att för respektive märke du är intresserad av slå samman en totalkostnad. Vissa motsvarande objektiv skiljer en del i pris mellan märkena, vissa kostar ungefär samma. Likaså, finns de brännvidder du vill ha med den ljusstyrka du vill ha till ett pris du är villig att betala? Som andra har sagt och som du själv är inne på, objektiven har du längre än kameran...

/Per
 
"Ej längre medlem på fotosidan".

Hoppas fotointresset blir lite mer långlivat än medlemsskapet...
 
"Ej längre medlem på fotosidan".

Hoppas fotointresset blir lite mer långlivat än medlemsskapet...

Hon skrev i sitt andra (och sista) inlägg:

"Jag klarar mig bra utan påhopp, och det finns andra forum där tonen definitivt är trevligare.

Tack för mig.
"

Det var tydligt och bra? Även om vi känner oss påhoppade, menar jag?

Per.
 
Nu kan det ju vara svårt att snacka med Ulrika om hon nu inte längre fanns kvar på Fotosidan. Men jag säger som många andra (utan att låta... "otrevlig", som vissa påstods vara), att det går inte att säga "den här kameran är bättre än den", etc. Det är så mycket som spelar in.

Jag hade en snorgammal Olympus 2,5mpix och ja.. totalt värdelös. Det var min första "systemkamera". Den kostade över 20.000kr när den kom. Jag fick köpa den genom fotoläraren på min gamla skola för några tusenlappar. Efter det fick jag välja - Och vad hade jag hört mest om? Canon EOS 400D.. det skulle tydligen vara en jävligt vettig kamera för en "nybörjare".

Så jag köpte en sån. Den var riktigt enkel att förstå och ja... det kändes som att jag fick till riktigt bra bilder, riktigt snabbt. Och på det spåret har det varit. Nu sitter jag på en EOS 5D, och jag är fortfarande lika nöjd över att ha valt Canon.

Men om man vänder på det.. Jag har en kompis som började intressera sig mer och mer för foto i samma veva som mig. Hans flickvän hade köpt en Nikon, och den lärde han sig direkt. Han pallar inte Canon alls, och blir nästan sur så fort man ber honom använda ens kamera. Och det är exakt så jag känner om Nikon. De är fula, ergonomiskt värdelösa och ja, allt är dåligt placerat, etc... jag funkar bara inte ihop med Nikon.

Så som sagt. Det är jävligt svårt att säga varken det ena eller det andra. Fråga i din lokala kamerabutik om du kan på känna på kamerorna i fråga. Du kommer ju inte att få fota med dom. Men den första känslan säger en del. Sedan är kamerorna rent funktionsmässigt likvärdiga enligt specifikationerna (vissa modeller).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.