Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon eller Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Photomaster

Aktiv medlem
Jag letar efter en systemkamera och är väldigt intresserad av Canon 400d och Nikon d80. Vilken ska jag välja?

(skall nämnas att jag aldrig ägt en systemkamera)

Jag vet inte hur många sådana här trådar det skrivs på olika fotoforum varje dag runt om i världen, det finns så många trådar att söka i.

Men jag ska inte skälla. Först och främst så måste du själva bestämma detta. Har du vänner som fotar med Nikon eller Canon DSLR?

Sedan har vi ju ergonomi, jag hade tidigare en 350D och den kändes inte alls skön att hålla i.

Oavsett om man köper en 300D, 10D, 400D, D50, D80 o.s.v så får man en kamera som man kan ta mycket fina bilder med. I slutändan handlar det om objektivutbud, beg-marknaden, ergonomi, pris, om ens vänner redan har utrustning i något system o.s.v.

Jag föreslår (om du har möjlighet) att du tar dig till en seriös fotohandlare så du kan känna och klämma så mycket som möjligt på dessa två kameramodeller.

Lycka till!

/Daniel

Jag + 4-5 vänner/bekanta kör Canon, perfekt å va många med samma system om man vill testa på/(låna om de skulle krisa sig) objektiv/hus osv.

Jag stortrivs med Canon iaf! Å om jag hade vart du hade jag köpt en begagnad 30D! (ca 6000-6500kr)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar