Annons

Canon eller nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

MichaelH

Medlem
Jag fotar mycket natur både närbilder och närbilder på distans där min nikon coolpix p900 fungerar ganska bra. Men har även en canon 750d som jag tycker tar bättre bilder på nära håll, men den har ingen bra zoom, har original 18-55mm så frågan är om det är värt att köpa ett zoom objektiv till canon, kommer den ta lika bra eller bättre bilder än min nikon? Här är ett exempel jag tog med min nikon på ca 5a meters avstånd.

http://imgur.com/C2Vj9DI

Vill slippa bära med mig 2 st kameror och jag kan lägga runt 5 tusen på ett objektiv. Är tacksam för svar,

Din P900 har en 83x zoom som ger ett tele på 2000mm omräknat till FF. Att få något sådant till din systemkamera skulle troligen kosta 70000:- tänker typ 600mm och ett 2X TC samt din cropfaktor på 1,6.

Med din budget på 5000:- så hamnar du på ett tele på 300 max 400mm, så får du lägga till din cropfaktor på det. Men helt klart så blir bilderna bättre med din systemkamera, det är bara en fråga om du kan nöja dig med den kortare brännvidden

Ett Tamron 70-300 VC ligger på 3000:- ett Sigma 120-400 ligger väl runt 5000:-. Behöver du något längre så hamnar du runt 10000-12000:- för Tamrons 150-600 och Sigmas motsvarighet

Billigare om du hittar något begagnat, titta på ScandinavienPhoto hemsida under begagnat som ett exempel

Jag kan nöja mig med den korta brännvidden helt klart. Sigma 120-400 verkar intressant men hur är det med CANON EF 70-200mm F/4L USM? Om jag har förstått det rätt så är det ett ganska bra objektiv, men inte lika lång brännvidd som sigmas iof.

Behöver ju inte så mycket brännvidd bara så man kan ta rätt schyssta närbilder på ca 100 meters håll. Har även kikat på CANON EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM

Svårt val detta

Du får inga närbilder från 100m håll med en 70-200 men det är ett bra objektiv. Du kanske ska testa med din P900 genom att omvandla bränvidden till motsvarande din Canon för att se vad det innebär. Jag har en Tamron 150-600 och om vi pratar närbilder så skulle det nog vara på 20-30m håll i läge 600mm

Jaha ojdå såpass :/ Får nöja mig med ett på 2-300 då, och ska testa det där med min nikon. Tack för dina svar :)

Jag kan nöja mig med den korta brännvidden helt klart. Sigma 120-400 verkar intressant men hur är det med CANON EF 70-200mm F/4L USM? Om jag har förstått det rätt så är det ett ganska bra objektiv, men inte lika lång brännvidd som sigmas iof.

Behöver ju inte så mycket brännvidd bara så man kan ta rätt schyssta närbilder på ca 100 meters håll. Har även kikat på CANON EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM

Svårt val detta

Risken är stor att det inte blir så bra bilder på 100 m oavsett kamera eller objektiv. Du har helt enkelt för mycket luft med dåliga optiska egenskaper mellan dig och motivet. Alla har vi olika smärtgräns men jag skulle nog försöka komma ned på kring 10-20m beroende på väder och hur fina detaljer som skal återges hos motivet..

Risken är stor att det inte blir så bra bilder på 100 m oavsett kamera eller objektiv.

100 meter är ju inget avstånd att prata om vi använder tex tamron 150-600. Jag brukar ta landskapsvyer på kilometers avstånd och tycker jag fått acceptabla bilder på det. Men naturligtvis duger det kanske inte som en bild på en fågel. Människor dock blir bra på 100 meter.

Den här bron är enligt googlemap 250 meter lång.
Då är personen på cykeln ca halvvägs in på bron så borde vara kring 100 meter ifrån mig.

Bilagor

• gamlabron.jpg
    gamlabron.jpg
    81.1 KB · Visningar: 76
Senast ändrad:
Här står jag på bron och fotar mot kyrkan som är ganska exakt 1km ifrån mig.
Kan ändå urskilja vad det står på klockan när jag kollar på min bildskärm i full storlek.

Bilagor

• tegsbron.jpg
    tegsbron.jpg
    53.8 KB · Visningar: 63
  • 01.jpg
    01.jpg
    27.1 KB · Visningar: 56
Ni har rätt båda två, visst går det att ta bilder på längre håll, jag har tex utmärkta bilder på månen med mitt 150-600 och jag har tagit andra översiktsbilder som är helt OK om man inte studerar varje pixel.

Om om vi pratar närbilder och typ den hackspett som TS har som exempel så ska man inte fotografera en sådan från 100m håll utan betydligt närmare, i dessa närbilder vill man kunna se skärpan i ögat och se varje fjäder på fågeln och då bör man använda sin brännvidd från nära håll och inte från 100m

TS fotade ju fågeln på exemplet på 5 meters avstånd och bör då förhålla sig till det.

frågan är om det är värt att köpa ett zoom objektiv till canon, kommer den ta lika bra eller bättre bilder än min nikon?

Som svar på denna fråga, så ja då tror jag du får bättre bilder på 5 meter med ett tamron 150-600 på din Canon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar