ANNONS
Annons

Canon eller Nikon för fågelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Fotar själv mest djur, och det är sällan jag ligger under 800 ISO.
Vid dåligt ljus gryning/skymningså pratar vi nog från 3'200 och uppåt. Kanske är skillnaden mindre där?

Precis så känner jag, 800 är vanligtvis det minsta jag använder, och med min kamera börjar bruset bli rätt tydligt.
Vad har du för kamera och hur högt kan du gå innan det blir besvärande?
 
Det är helt jämnt mellan systemen idag. En gång i tiden var Canon överlägsna på längre telen men Nikon har hunnit ikapp. Du ska välja system HELT efter känsla. Vilken kamera känns bäst i handen. Hittar du snabbast bland knapparna med Canon eller Nikon?
Nej Nikon är inte bättre i skymning. På riktigt höga ISO är 7DMKII och 5DMKIII det vassaste just nu medan Nikons 800/810 hus är något bättre för landskap odyl.

//

Om vi pratar höga ISO måste väl ändå D5 nämnas framför D810 även om de har olika pixelmängd?
 
Skulle tro att resultaten du får har mera att göra med din kunskap om motiven än om du väljer Canon eller Nikon.

Ska man trots allt utse något bästa val hade det numera blivit Nikon. Canon var ju länge herre på täppan på det här området men med Nikons 200-500 som har bättre närgräns samt lite bättre räckvidd än Canon 400/5.6 är nog Nikon att föredra. Dessutom har det VR vilket i och för sig kanske inte spelar så stor roll om man fotograferar rörliga fåglar. Nikon har ju dessutom ett väldigt bra hus med i D500.

Ett annat sätt att välja är att känna vilket system som känns bäst i handen. Tror som sagt inte att du får några jätteskillnader vilket du än väljer.
 
Skulle tro att resultaten du får har mera att göra med din kunskap om motiven än om du väljer Canon eller Nikon.

Ska man trots allt utse något bästa val hade det numera blivit Nikon. Canon var ju länge herre på täppan på det här området men med Nikons 200-500 som har bättre närgräns samt lite bättre räckvidd än Canon 400/5.6 är nog Nikon att föredra. Dessutom har det VR vilket i och för sig kanske inte spelar så stor roll om man fotograferar rörliga fåglar. Nikon har ju dessutom ett väldigt bra hus med i D500.

Ett annat sätt att välja är att känna vilket system som känns bäst i handen. Tror som sagt inte att du får några jätteskillnader vilket du än väljer.

Jag har inte provat Canon speciellt mycket så kan inte säga något om systemet men jag håller helt med om det du säger att kunskap etc är viktigare än vilket specifikt system man har.

Men jag har i alla fall testat en del av Nikons alternativ. Förut hade jag D300 och 300/4 af-s utan VR. Skarpt och ganska lätt objektiv. Dock ändå lite kort för fågel även med 1,4×TC. Nu har jag en D500 och 200-500/5.6. Skarpt även på full bländare. VR är väldigt nyttigt märker jag. Särskilt för för att fota flygande fågel. Stabilisering gör det mycket lättare att fokusera snabbt. Däremot är den nuvarande utrustningen betydligt tyngre. Jag saknar ett batterigrepp för det blir väldigt oergonomiskt att fota i porträttläge. Mitt drömobjektiv är nya 500/4 men då behöver något drastiskt hända med min ekonomi annars blir det svårt att motivera ett köp hemma...

Sedan finns ju nu också både Tamrons 150-600 och framförallt Sigmas två 150-600. Deras sport ska tydligen vara skarpast av dessa tre och även än Nikon 200-500. Dock dyrare och tyngre. Men det innebär ändå att det finns bra alternativ för både Nikon och Canon så länge man inte kräver ett 500/4 eller 600/4. Det viktigaste tycker jag också ändå blir att välja system som man tycker passar. Jag valde Nikon till slut baserat på att deras blixtsystem ansågs bättre när jag började fota.
 
Canon var ju länge herre på täppan på det här området men med Nikons 200-500 som har bättre närgräns samt lite bättre räckvidd än Canon 400/5.6 är nog Nikon att föredra.

Du kanske ska jämföra med Canons nya 100-400 istället, som såvitt jag förstår (har inte jämfört själv) är bättre eller lika bra på alla punkter. Förutom priset.
 
Man ska nog inte bara titta på prestandan när man köper ett kamerahus....................Jag tycker personligen att Canon 7D MK 2 känns mycket mer välbyggd än Nikon D500, Canon Har ett inre hus av metall vilket jag tror håller bättre än den plastlegering som D500 har. Jag föredrar definitivt 7D, den känns helt enkelt betydligt tryggare att ha ett tungt objektiv dinglande på medan man vandrar runt. Eller som en kameraförsäljare nämnda. D500:an känns "ihålig"......................
 
Man ska nog inte bara titta på prestandan när man köper ett kamerahus....................Jag tycker personligen att Canon 7D MK 2 känns mycket mer välbyggd än Nikon D500, Canon Har ett inre hus av metall vilket jag tror håller bättre än den plastlegering som D500 har. Jag föredrar definitivt 7D, den känns helt enkelt betydligt tryggare att ha ett tungt objektiv dinglande på medan man vandrar runt. Eller som en kameraförsäljare nämnda. D500:an känns "ihålig"......................

Det är ju iofs "upplevd kvalite". Håller sakerna så spelar det ingen roll, och jag väljer lättare produkter varje dag i veckan om jag kan.
"Plastigt" tycker vissa. Smidigt tycker jag :)
 
Det är ju iofs "upplevd kvalite". Håller sakerna så spelar det ingen roll, och jag väljer lättare produkter varje dag i veckan om jag kan.
"Plastigt" tycker vissa. Smidigt tycker jag :)

Jag tror inte vi skall vara oroliga över att tekniken utvecklas så att utrustningen blir lättare.
inom en snar framtid så överges säkert metall i kamera husen. utvecklingen inom "materialhålfasthet" går i rasande fart..men inom kamera industrin så har det inte hänt så mycket "ännu". inom andra segment tex motorsport så är det komposit som gäller, carbon och kevlar har visat sig överlägsen i hållfasthet. det hade varit "najs" med ett hus i kevlar.
inga problem med iskalla hus på vintern och alla antenner i huset kan jobba som dom vill, allt detta till halva vikten, ett lättare hus som faller till marken faller ju helt enkelt lättare.. :)

(blev ett litet sidospår med detta inlägget, men det föll sig naturligt)
 
Jag tror inte vi skall vara oroliga över att tekniken utvecklas så att utrustningen blir lättare.
inom en snar framtid så överges säkert metall i kamera husen. utvecklingen inom "materialhålfasthet" går i rasande fart..men inom kamera industrin så har det inte hänt så mycket "ännu". inom andra segment tex motorsport så är det komposit som gäller, carbon och kevlar har visat sig överlägsen i hållfasthet. det hade varit "najs" med ett hus i kevlar.
inga problem med iskalla hus på vintern och alla antenner i huset kan jobba som dom vill, allt detta till halva vikten, ett lättare hus som faller till marken faller ju helt enkelt lättare.. :)

(blev ett litet sidospår med detta inlägget, men det föll sig naturligt)

Har för mig att Nikon D750 har ett hus i delvis komposit, inte säker på om det var kevlar dock.
 
Man ska nog inte bara titta på prestandan när man köper ett kamerahus....................Jag tycker personligen att Canon 7D MK 2 känns mycket mer välbyggd än Nikon D500, Canon Har ett inre hus av metall vilket jag tror håller bättre än den plastlegering som D500 har. Jag föredrar definitivt 7D, den känns helt enkelt betydligt tryggare att ha ett tungt objektiv dinglande på medan man vandrar runt. Eller som en kameraförsäljare nämnda. D500:an känns "ihålig"......................


Polycarbonat borde vara bättre på att ta upp stötar p.g.a. materialets elastisitet, medan metall tar upp stötar genom att deformeras eller spricka.
Dessutom har plast fördelen av låg vikt, det släpper även igenom radiofrekvenser bättre vilket borde göra det enklare att göra batterisnåla Wifi och GPS lösningar.

Sedan bör man nog inte ha ett tungt objektiv dinglande oavsett om har plast eller metall. Fäst remmen i objektivvet istället för i kamerahuset.
 
(Har inte läst alla kommentarer och det jag skriver kanske redan tagits upp ...)

De viktiga är inte märket på kameran vid fågelfoto utan hur snabbt och bra autofokus fungerar på respektive kamera oavsett märke. Spelar ingen roll hur pass många eller få pixlar du har om bilderna inte blir skarpa på rätt ställe, till exempel ögat.
Testar just nu en 7D mark ii på ett stort tele och är imponerad av dess autofokus på flygande fågel. Men sensorn hade kunnat vara bättre. (Hoppas nästa 5D iv får minst lika bra fokus-prestanda som 7D-ii.)
 
Jag hade Canon 7D Mark II och 5D3 med 400/5.6 och har bytt nu till D500 med 200-500/5.6. Andelen skarpa bilder har ökat markant. Som någon skrev om snabblägena på 7D2 så gillade jag dom med. På D500 har jag det ännu smidigare genom att ha en viss inställning av tex af när jag trycker in Pv eller Fn1 knappen. Det märks att D500 är en modernare kamera... bruset, färgerna och skärpan är bättre med D500, det är min erfarenhet. Jag skulle inte byta tillbaka.
 
Jag bytte från Nikon till Canon när Nikon efter en evighet kom med sin D800. Valde Canons nya 5DM3 som passade mina händer bättre. Den största orsaken till övergången var dock optiken och då på telesidan.

I dag har det jämnat ut sig och står man i begrepp att investera i ett av dessa skulle jag först och främst känna på grejorna riktigt ordentligt innan beslut. Som jämförelse, har provat en och annan riktigt fin bil som jag aldrig skulle köpa på grund av de inte känns bra `bakom ratten´.

En annan erfarenhet med mitt Canon-innehav är frånvaron av strul, inte ett problem;)

/Stephan
 
En annan erfarenhet med mitt Canon-innehav är frånvaron av strul, inte ett problem;)

Detta var mitt intryck av Nikon också men har faktiskt nyligen råkat ut för att ett hus hängde sig och bara visade err i displayen. Att döma av senaste årens rapporterade problem har jag kanske haft tur för det har tyvärr varit en hel del strul för Nikon...
 
Det är ju iofs "upplevd kvalite". Håller sakerna så spelar det ingen roll, och jag väljer lättare produkter varje dag i veckan om jag kan.
"Plastigt" tycker vissa. Smidigt tycker jag :)

Håller med gällande konstruktion och uppbyggnad av både D750 och D500. Skalet hos bägge är för övrigt tillverkat av armerad kolfiber i fronten, medan baksidan och ovansidan är gjord i en magnesiumlegering.

Inte lika lätta som mindre spegellösa hus, men bra vikt och gediget för att vara DSLR och med vädertätning (även om kanske inte på samma nivå och robusthet som D4/D5).
 
Det är ju iofs "upplevd kvalite". Håller sakerna så spelar det ingen roll, och jag väljer lättare produkter varje dag i veckan om jag kan.
"Plastigt" tycker vissa. Smidigt tycker jag :)

Jag har kört både Canon o nikon i många år o jag tycker att nikon är en hållbarare kamera. En av mina d800 har gått 400000 bilder nu o bara klickar på. Hade en Canon 1ds mark 2 där pajade slutarn efter 45000 bilder.

Däremot nikons gummi på kamerhus är klart sämre än Canons för nikons släpper jämnt.
Jag har alltid tyckt att Canon haft snyggare brus på högre isotal än nikon samt om vi ser tillergonomi så tycker jag Canon alltid varit vassare än nikon. O ska man kolla på displayen i solsken så är det enklare med Canon man ser bättre på den.sedan har jag alltid gillat vissa Canon optik bättre än nikon tycker att Canon har en liten bättre edge där o få tänker jag på TS optik,macro x5 , 85 1,2 samt vissa tele som canons 400 5,6 som är billig o bra men idag finns många gluggar från tex sigma som håller bra klass.

Sedan om vi ser till att dom flesta PRO kör med Canon inom sport o fågel så kanske dom har sina skäl jag själv kör Fuji o nikon idag men jag personligen tror att märket kvittar idag dom flesta kameror är likvärdiga om man jämför likvärdiga mellan olika märken så välj den kamera som passar dig bäst själv o som har den optik du vill ha till bäst pris o kvalitet.
 
Tack för alla svar och tips, vad jag förstår så om jag ska fortsätta med Canon, så ska jag välja 7D II eller 6D, 6D är det som jag lutar åt, pga att den verkar mycket bättre i skymmning, men då har jag ju inte en aning om hur dålig fokusen är, och sen får jag problemet att den är fullformat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.