** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon EF50mm F1.8 II

Produkter
(logga in för att koppla)

thimp

Ny medlem
Hejsan,

Är på jakt efter ett billigt objektiv med lågt F-värde för fotografering på tex konserter och andra platser med dåligt ljus. Sökte runt både på nätet och forumet här och hittade folk som rekommenderar just detta objektiv, men tänkte om någon kunde ge lite mer "hands on" info.

Det egentligen mest undrar över är om det är värt ca 750.- (bor i Japan) eller om jag ska spara pengarna och köpa exempelvis EF50mm F1.4 USM (~3300SEK) eller EF85mm F1.8 USM (~3700SEK). Vet att det sjukt billigt och med det så blir det ju så klart lite tummande på kvalitén, men 700 är ju ändå 700 och inget jag vill slänga i sjön.

Har även en lite fråga om filter. Finns det några bra, "no name" filter på marknaden? Kikat på Kenko och Marumi, men de känns lite overkill över en glad amatör som lever på CSN.

Min första men förhoppningsvis inte sista post.

/
Fredrik

thimp skrev:
Har även en lite fråga om filter. Finns det några bra, "no name" filter på marknaden? Kikat på Kenko och Marumi, men de känns lite overkill över en glad amatör som lever på CSN.
/
Fredrik

Filter är inte bra att spara på! på ett 50 1.8 hade jag inte satt på ngt alls istället.. annars kan jag rekomendera B+W som gör bäst filter.

1.8an är mycket trevlig, men efter att fotat lite dokumentärt med den så lutar jag mer o mer åt en 1.4, de mycket större pengarna till trots, tack vare 1.4ans USM-motor. Lättare och säkrare finjusteringar (vilket börjar bli behövligt när man fotar med dessa obefintliga skärpedjup. Dessutom har 1.8an sjukt dålig kantskärpa öppen, mycket bättre om du bländar ner 1.4an till 2.0

/N

En 50/1,8 för 750 spänn är väldigt mycket pang per peng. jag betalade 1050 för min och tyckte det var prisvärt.

så länge du tar hand om det (det är ingen pansarvagn direkt) så kommer du utan problem få tillbaka det mesta av dina 750:- här i Sverige, om du senare bestämmer dig för en 1,4

1.8 är såklart värt varenda öre och mer därtill.
Jag använder det väldigt mycket och gillar det skarpt. Det är toppen för porträtt på en crop-kamera.
Dock är det lite plastigt, (men vem bryr sig) och autofokusen är inte alltid helt pålitlig.
Sen har jag ibland saknat att ha lite vidare brännvidd med samma ljusstyrka, så jag tänker köpa sigmas 30mm 1.4 att ha som komplement....

Hade jag mycket pengar är det klart att 50mm 1.4 hade varit valet framför 1.8.

På 1.8 hade jag inte satt ett filter heller....

Jag köte detta för att kunna ta lite annorlunda bilder på lite enskilda produktdetaljer (båtar) med mer kontroll över skärpedjup med stativ eller en relativt kontrollerad miljö. Det funkar bra för ändamålet. Jag är tveksam till om det räcker för rörliga objekt. Om mitt syfte hade varit samma som dig skulle jag lagt till de extra tusenlapparna. Objektivet är plastigt, AF låter illa och är inte särskilt snabbt. Mvh/Benke

har haft det i snart ett år och är både nöjd och missnöjd med det. det är värt priset. canons billigaste objektiv så det är ju verkligen prisvärt. dock får man vara jävligt försiktigt. efter ca 2 månaders användning "föll" hela innanmätet ur plastskalet. kändes som en limning hade släppt eller nått. jävligt konstigt. efter MYCKET verbalt krigande med min lokala fotoaffär gällande garanti etc så slutade det med att jag gick med på att betala 300kr för reparation. sedan dess har det varit på väg att hoppa ur igen men det gick att trycka tillbaka det så att det låste sig.

det är ett prisvärt objektiv med man får inte mycket mer än vad man betalar för. det är plastigt som få och man måste vara väldigt varsam med det. mina grejor har fått ta rätt mycket stryk och ibland är det ett under att det håller. men om du känner att du är försiktig med dina grejor o inte är ute efter det bästa bästa så är det ett bra alternativ.

Tack för alla svaren, har varit rätt upptagen och inte hemma på ett tag så därav det sena svaret.

Men efter att läst igenom alla era svar och kikat runt på egen hand så tror jag iaf jag har en rätt bra bild om för- samt nackdelar.

Har även funderat på vilka typer av bilder jag kommer ta och kom fram till att det kommer troligtvis funka riktigt bra när jag behöver hjälpa min far med produktfoton för hans hemsida.

Eftersom det är billigt och är av plast så självklart får jag kanske vara lite mer försiktig med det än med mina andra objektiv. Men ju försiktigare är desto större chans är det att få det sålt i efterhand. Så det lutar nog att det blir ett inom en månad eller så :)

Ang. filter så var jag mest intresserad av ett polariseringsfilter till mitt Sigma 28-300mm F3.5-6.3 DG MACRO.

Peranders Dahlström(Enicar):
Har Sigma annonserat nåt pris i Japan på sin nya 50mm f1,4 ?

Antar du menar 50mm F1.4 EX DG HSM.
Inte vad jag hört/sett. Men om du är intresserad kan jag alltid fråga. Dock lär det ta några dagar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar